۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۸۰۲۲۳

آیت الله بلادی هشتاد سال قبل موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد

آیت الله بلادی هشتاد سال قبل موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد
حجت الاسلام حسینی گفت: امروز موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح و بر توجه به استفاده از کالا‌های داخلی تاکید می‌شود، در‌حالی‌که ۸۰ سال قبل عالمی در بوشهر چنین اندیشه‌ای داشته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسینی، محقق و پژوهشگر به بررسی ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله سید عبدالله بلادی پرداخت. حجت‌الاسلام حسینی که ۱۵ تالیف در زمینه‌های مختلف داشته است، با اشاره به جایگاه تاریخی بوشهر، بیان کرد: این استان از نظر تاریخی یکی از قدیمی‌ترین مناطق ایران است و شهر بوشهر در دوره ایلامیان به نام لیان شناخته می‌شده است.

وی با اشاره به جایگاه دانشمندان و روحانیت در بوشهر، اظهار کرد: در بندر سیراف عالمی به نام ابو سعید سیرافی زندگی می‌کرد که ۵۰ سال قاضی القضات بغداد و استاد نحو «سید رضی» بود؛ وی شرحی بر الکتاب سیبویه دارد. لازم به ذکر است هر شش مولف کتاب صحاح سته ایرانی هستند، در مجموع ۱۰ کتاب معتبر ویژه مسلمانان داریم که مولفان تمام این کتب، ایرانی هستند.

حجت الاسلام حسینی گفت: بوشهر از یک جهت استان اولین‌ها و برترین‌هاست؛ چراکه بیش از ۲۰۰ سال سابقه مبارزه با استکبار دارد و شاید کمتر جایی در دنیا چنین باشد، زمانی که محمد شاه قاجار برای فتح هرات، از خارک به بوشهر آمد، شیخ حسن آل عصفور فتوای جهاد داد و مردم قیام کردند که نمونه‌ای برای این ادعاست.

وی با اشاره به حضور طوایف علمی در بوشهر، بیان کرد: این افراد متاسفانه برای مردم و حتی خیلی از اهالی بوشهر ناشناخته هستند، علی محمد باب رئیس فرقه بابیت دو دوره از زندگی‌اش را در بوشهر بود، از ۱۵ تا ۲۰ سالگی و زمانی که از کربلا و نجف برمی‌گردد و ادعایش را مطرح می‌کند؛ هنگام برگشت شیخ حسن آل عصفور با وی مبارزه می‌کند و برادرزاده‌اش به نام شیخ خلف ردیه‌ای در نقد افکار باب می‌نویسد که جزو اولین کتاب‌هایی است که در نقد بابیت نوشته شده است.

این محقق افزود: عالمی در یکی از روستا‌های بوشهر به نام سید علی نقی حسینی دشتی زندگی می‌کرد که الفیه‌ای به سبک ابن مالک دارد؛ ابن مالک قواعد عرب را در هزار بیت نوشت و مرحوم حسینی دشتی نیز چنین اقدامی انجام داد و گرامر ادبیات عرب را در قالب هزار بیت بیان کرد، اما گل سر سبد این علما مرحوم آیت‌الله سید عبدالله بلادی بوشهری است.

وی اذعان کرد: علامه بلادی تا ۱۰ یا ۱۵ سال اخیر چهره شناخته شده‌ای در بوشهر نبود که به همت و اراده آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده، ولی فقیه در این استان، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد؛ به گونه‌ای که هر سال در بوشهر کنگره علمی پژوهشی به نام این عالم با حضور علما و روحانیون و بسیاری از دانشگاهیان در سه قالب کتاب، پایان‌نامه و مقاله برگزار می‌شود.

این پژوهشگر افزود: سید عبدالله بلادی بسیار انسان دقیقی بود؛ از سن ۱۷ سالگی تا پایان عمر هر ۱۰ سال از خودش عکس می‌گرفت و در هر دهه عناوین کتبی را که نوشته بود، ذکر می‌کرد. زندگی نامه‌اش را در کتابی به نام الابرار نوشت، در نسخه خطی این کتاب چندین صفحه را خالی گذاشته تا پسرش ادامه دهد. در این کتاب اسامی تعدادی از اساتید خودش را مطرح کرد، انسان چند وجهی بود، طب را نیز آموخت، زبان انگلیسی و عبری می‌دانست و به دلیل علمی با نجف مراوده بسیار داشت. نزد آخوند خراسانی، شیخ عبدل هادی شلیله همدانی، سید محمد کاظم یزدی، ملا فتح‌الله شریعت اصفهانی و سید محمد بحرالعلوم، فقه و اصول را یاد گرفت تا اینکه به رتبه اجتهادی رسید.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به شخصیت سیاسی علامه بلادی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته وی ظلم‌ستیزی بود. با توجه به اینکه دوران حیاتش با حمله انگلیسی‌ها به بوشهر مصادف شد، فتوای جهاد داد و رئیس‎علی دلواری قیام کرد، چندین نفر از علمای طراز اول بوشهر هم فتوای جهاد دادند که نشان از عزم ملی و منطقه‌ای بین علماست.

وی با بیان این که ویژگی خاص علامه بلادی این بود که در ثبت وقایع جنگ دقت و پیشروی داشت، عنوان کرد: وقتی که با تحریک روس مجلس را به توپ بستند، فتوای تحریم کالای روس و یک دوره هم فتوای تحریم کالای انگلیسی را صادر کرد، امروز موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح و بر توجه به درون و استفاده از کالا‌های داخلی تاکید می‌شود، در‌حالی‌که ۸۰ سال قبل عالمی در بوشهر چنین اندیشه‌ای داشته است. د بحث علمی و سیاسی وی توام با هم بود، هر واقعه‌ای که در جهان رخ می‌داد، فوری دست به قلم می‌شد، به گونه‌ای که چندین کتاب در رد قانون کشف حجاب توسط رضاخان نوشت، این شخصیت دوراندیش بود، وقتی بهاییان بقیع را تخریب کردند، رساله‌ای به نام «علاج عاجل» در قضیه تخریب بقیع نوشت.

حجت الاسلام حسینی با بیان اینکه زهد و تقوای بلادی برای هر انسانی به ویژه عالم بسیار مفید است، اظهار کرد: با توجه به سیر مطالعاتی که در شخصیت وی داشتم، نکته مهم و ویژگی اصلی ایشان را زیر بار ظلم نرفتن می‌دانم. انگلستان در برهه‌ای وعده‌هایی به وی داد، اما زیر بار ظلم نرفت و اصول را نگه داشت، جنگ امروز جنگ عقیده‌هاست، ایران اهل جنگ نیست، اما اهل انزوا و زیر بار ظلم رفتن هم نیست. در انتها تاکید می‌کنم، انتخابات را در پیش داریم، باید دقت داشته باشیم که چه کسی را انتخاب می‌کنیم، زیرا از انتخاب ضربه می‌خوریم نه از انقلاب.

ارسال نظرات