۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۸۰۲۸۱

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم ۹۹۶ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۲/۲۲

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم 996 هزار تومان، قیمت دلار 22 هزار و 500 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 30 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 9 میلیون و 850 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم 996 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 325 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 315 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 22 هزار و 500 تومان، قیمت یورو 27 هزار و 100 تومان و درهم امارات  6 هزار و  170 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 21 هزار و 981 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 21 هزار و 545 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 26 هزار و 450 تومان و قیمت خرید یورو نیز 25 هزار و 926 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

افزایش تولید نفت ایران به ۳.۹ میلیون بشکه در روز با برداشته شدن تحریم‌ها

به دنبال مذاکرات وین، آمریکا تا انتهای ماه جاری میلادی قراردادی با ایران امضا می‌کند که باعث برداشته شدن تحریم‌های نفتی این کشور می‌شود.

 تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا، تولید نفت ایران تا 2022 به سطح قبل از بحران کرونا یعنی حدود 3.9 میلیون بشکه در روز برسد. ایران در ماه مارس حدود 2.3 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بالاترین رقم از ماه مه 2019 بود. این افزایش تولید نشان می‌دهد صادرات نفت ایران همین حالا هم علیرغم تحریم‌های آمریکا بهبود یافته است.

 مذاکرات غیر رسمی بین ایران و آمریکا بیش از یک ماه است در وین و با حضور دیپلمات‌هایی از اروپا، روسیه و چین انجام می‌شود و انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده به نوعی قرارداد بین این دو کشور بینجامد.

 انتظار می‌رود برداشته شدن تحریم‌های آمریکا از ایران به صورت تدریجی انجام شود و تا اوایل سپتامبر (شهریور 1400) کل تحریم‌ها برداشته شوند. به این ترتیب ایران می‌تواند صادرات نفت خام و میعانات گازی خود را از ابتدای سال میلادی آینده به 1.5 میلیون بشکه در روز برساند.

 طبق قرارداد اتمی برجام، آمریکا متعهد شده بود در صورتی که ایران برنامه اتمی خود را محدود کند، هیچ تحریمی علیه صادرات نفت این کشور وضع نکند ولی دونالد ترامپ در 2018 از این قرارداد خارج شد و ایران را تحریم کرد.

 دولت بایدن تحریم‌هایی را که بین سالهای 2018 تا 2020 علیه ایران وضع شده مانع به سرانجام رسیدن قرارداد بین ایران و آمریکا می‌داند و قصد برداشتن آنها را دارد.

در این بین، تولید نفت خام اوپک 70 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین رقم طی سه ماه گذشته یعنی 24.96 میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشتر آن نتیجه افزایش تولید ایران است. ایران در حال حاضر چهارمین تولید کننده بزرگ نفت اوپک به شمار می‌رود.

 

شاخص بورس به رشد ۴ هزار واحدی بسنده کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 760میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 201میلیارد تومان در بیش از 456هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4هزار و 462واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 183هزار و 989واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مخابرات ایران و گروه مپنا با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی متعادلی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 51160واحد رشد، شاخص‌های کل (هم‌وزن) 1387واحد و قیمت (هم‌وزن) 900واحد افت، و شاخص آزاد شناور 3009واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 3723 و 7450واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 82میلیون ورقه به‌ارزش 7هزار و 424میلیارد تومان در 146هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 59واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 486واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، بیمه پاسارگاد و ذوب آهن اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های توکاریل، صنایع ماشین‌های اداری ایران و سرمایه‌گذاری صبا تامین بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت گوشی در بازار تلفن همراه

این روزها بازار تلفن‌های همراه هوشمند با کاهش شدید تقاضا روبه‌رو شده که در قبال این موضوع کاهش قیمت را در این بازار به دنبال داشته است. هرساله با آغاز ماه مبارک رمضان بازارها با رکود همراه می‌شوند و قیمت اجناس روند نزولی را با خود به همراه دارند و به دنبال آن بازار موبایل نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما در این سال‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا و بوجود آمدن محدودیت‌های حاصل از آن، تقاضا در بازار تلفن‌های هوشمند بیش از گذشته کاهش پیدا کرد و در کنار آن افزایش واردات و دپوی این محصول در ماه‌های گذشته از دلایل دیگر کاهش و افت قیمت در این بازار است.

طبق مشاهدات انجام شده در ماه‌های اخیر افرادی که توان و قابلیت خرید تلفن‌های هوشمند را داشتند، خرید خود را در اسفند و فروردین ماه انجام داده و اکنون دیگر خرید و فروش تلفن‌های هوشمند به ندرت در این بازار دیده می‌شود و همانند گذشته نمی‌باشد. همچنین نرخ ارز در ماه‌های گذشته بصورت مداوم با نوسان همراه بوده و تصور ادامه داشتن این روند کاهشی در بین اقشار مردم بوجود آمده است. در نتیجه خیلی ها منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز هستند که در نتیجه آن به کاهش قیمت تلفن‌های هوشمند در بازار موبایل برسند.

دی ماه سال گذشته، پس از تخصیص ارز بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده، قیمت گوشی با کاهش 15 درصدی همراه بود و قیمت موبایل در آن زمان  به کمترین حد خود طی 6 ماه رسید. اسفند ماه سال گذشته، 1 میلیون و 900هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شد و در ادامه در فروردین 1400 حدود 1 میلیون دستگاه گوشی وارد کشور شد.

پس از افزایش واردات و دپوی موبایل‌ها و به دلیل اشباع بازار موبایل، واردکنندگان تلفن‌های هوشمند مجبور به فروش این کالاها پایین‌تر از قیمت اصلی شدند و مدعی بودند که سود قانونیشان از 10 درصد به 2 درصد کاهش پیدا کرده است.

در اوایل اردیبهشت ماه محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل بیان داشت: واردکنندگان تلفن‌های هوشمند با مشکل ثبت سفارش کالا مواجه شده‌اند و باتوجه به اشباع بازار از این کالا اگر اجازه ثبت سفارش به واردکنندگان داده نشود، ممکن است روند قیمت‌ها دچار تغییر شود. همچنین پیش‌بینی‌ها به این صورت است که روند کاهش قیمت موبایل تا انتهای فصل بهار ادامه داشته باشد.

بررسی وضعیت‌ها نشان می‌دهد روند خرید گوشی در اردیبهشت ماه کاملا کاهش یافته و قیمت این کالا به صورت مجدد 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.

در هرصورت، ادامه وضعیت بازار و واردات نشان می‌دهد تلفن‌های هوشمند همچنان به‌راحتی در بازار قابل دسترس هستند و حداقل در فصل بهار مشکلی برای تامین بازار این کالا بوجود نخواهد آمد.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات