۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۸۰۳۵۲

آیت الله حسین نوری همدانی

آیت الله حسین نوری همدانی
حسین نوری همدانی درسال ۱۳۰۴ش در شهر همدان دیده به جهان گشود. پدرش، ابراهیم، از علمای معروف همدان بود.

زندگی و تحصیل

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حسین نوری همدانی درسال ۱۳۰۴ش در شهر همدان دیده به جهان گشود. پدرش، ابراهیم، از علمای معروف همدان بود. ایشان ادبیات فارسی، گلستان سعدی و معالم الاصول را از پدر فراگرفت. در سال ۱۳۲۱ش به مدرسه آخوند همدانی رفته و به پیشنهاد ملاعلی همدانی با محمد مفتح هم‌حجره و هم‌مباحثه شد. ایشان همچنین دارای طبع شعر بوده و در جوانی شعر می‌سرود؛ اما به سفارش آیت‌الله ملاعلی همدانی از سرودن شعر منصرف شد.

اساتید

وی دروس ابتدایی را در خدمت پدر بزرگوارشان آموخته، ‌سپس در محضر بزرگان حوزه علمیه همدان به ویژه مرحوم آیت الله العظمی آخوند ملاعلی همدانی به تحصیل علوم دینی پرداختند.

بعد از ورود به حوزه علمیه قم، بیشترین استفاده علمی را از خدمت آیات عظام : داماد، ‌حجت کوهکمره‌ای، ‌علامه طباطبایی، بروجردی و حضرت امام خمینی (علیهم الرحمه) داشته‌اند.

تألیفات

معظم‌له نوشته‌های فراوانی در زمینه موضوعات مختلف دارند که بالغ بر 50 جلد می‌شود‌. برخی از آن نوشته‌ها چاپ شده و بعضی دیگر در آستانه چاپ قرار دارد و برخی از آنها در حال آماده‌سازی جهت چاپ می باشد.

کتاب‌هایی که تاکنون به زیور چاپ آراسته شده اند‌، عبارت است از:

1) الخمس

2) مسائل من اجتهاد و تقلید

3) امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلام (عربی)

4) امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه اسلام (فارسی)

5) اسلام مجسم (شرح حال علمای بزرگ اسلام)

6) جایگاه بانوان در اسلام

7) جهاد (فارسی)

8) ربا

9) دانش عصر فضا

10) شگفتی‌های آفرینش

11) جهان آفرینش

12) انسان و جهان

13) خوارج از دیدگاه نهج البلاغه

14) یک حرکت انقلابی در مصر

15) داستان باستان

16) ما و مسائل روز

17) بیت المال از دیدگاه نهج البلاغه

18) اقتصاد اسلامی

19) منطق خداشناسی

20) جمهوری اسلامی

21) رساله توضیح المسائل

22) آمادگی رزمی و مرزداری در اسلام

23) هزار و یک مسئله فقهی (استفتائات جلد 1 و 2)

24) مناسک حج (عربی)

25) مناسک حج (فارسی)

26) منتخب المسائل (عربی)

مبارزات

ایشان پیش از انقلاب اسلامی ایران جزو کسانی بود که در حسینیه ارشاد تهران، مسجد اعظم قم و مسجد ارک تهران منبر می‌رفت و علیه حکومت پهلوی اعتراض می‌کرد. وی در تهیه، تنظیم و نشر اعلامیه‌ها فعالیت داشته و جزو هیئت مدیره و نویسندگان نشریه مکتب اسلام قم بود. همچنین قبل از انقلاب اسلامی ایران، کتابی به عنوان «انقلاب حسین و فلسفه انقلاب» منتشر کرد که مورد واکنش نیروهای امنیتی حکومت پهلوی قرار گرفت.

پس از تبعید امام خمینی به ترکیه، آیت الله نوری همدانی به دلیل امضای اعلامیه‌، در حمایت از امام خمینی، دستگیر و به زندان قزل قلعه در تهران منتقل شد و پس از چند ماه زندانی شدن، آزاد و از سخنرانی کردن منع شد. هم‌چنین وی یکی از دوازده نفری بود که پس از درگذشت آیت‌الله حکیم اعلامیه مرجعیت امام خمینی را امضا کرد. به دلیل فعالیت‌های او علیه نظام سلطنتی پهلوی، تدریس نهج البلاغه وی را در مسجد اعظم قم تعطیل کردند. به دنبال تظاهرات ۱۹ دی قم، آیت‌الله نوری همدانی به خلخال و بعد به سقز تبعید شد.

آیت الله نوری همدانی پس از آزادی برای دیدن امام خمینی به نوفل لوشاتو رفت و پس از ملاقات با امام خمینی، از طرف ایشان پیامی خصوصی برای مرتضی مطهری و سید محمد بهشتی آورد.

فعالیت ها

ایشان در سال ۱۳۵۸ش و ۱۳۵۹ش از طرف امام خمینی برای رسیدگی به امور دانشجویان به اروپا فرستاده شد. وی در این مدت برای معرفی انقلاب اسلامی به کشورهای گوناگونی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و یونان سفر داشت. همچنین به کشور‌های پاکستان و هند نیز برای تبلیغ اسلام رفته است.

آیت‌الله نوری همدانی از سال ۱۳۵۸ تا نیمه سال ۱۳۶۳شمسی امام جمعه همدان و نیز جزو نمایندگان اولین دوره مجلس خبرگان رهبری در ایران بود. تأسیس مدرسه علمیه مهدی موعود(عج) در قم نیز از فعالیت‌های اوست.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
درود بر مرجع تقلید انقلابی
0
0