۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۸۰۵۱۴

استراتژی شکست خورده وزیر جوان

استراتژی شکست خورده وزیر جوان
رضوی گفت: حقيقت قضيه اين است كه به نظر مي رسد توجه به شبكه ملي اطلاعات هنوز به عنوان اولويت اول در ساز و كارهاي وزارت ارتباطات تبديل نشده است.

دکتر سید علی رضوی کارشناس ارتباطات در موضوع نقد عملکرد وزرات ارتباطات در اجرای رهنمودهای رهبری و تقویت شبکه ملی ارتباطات به خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا گفت: به نظر مي رسد گزارش هايي كه در خصوص ميزان پيشرفت شبكه ملي اطلاعات از طرف وزارت ارتباطات صادر مي شود در چنبره آمار گرفتار شده است و با این وجود رهبر معظم انقلاب بيش از دو دهه است كه بر ضرورت اقتدار ما در بستر فضاي مجازي تاكيد داشته اند، اما آن چيزي كه ما واقعا شاهد آن هستيم سيطره هژمونيك سايبري در داخل كشور می باشد كه در ابعاد و به انحاء مختلف اين موضوع چه در بحث زيرساخت، امنيت، محتوا و خدمات و چه در بحث فراگيري وابستگي در داخل در اين زمينه وجود دارد.

وی افزود: اعلام پيشرفت هاي 80 درصدي تكميل پروژه شبكه ملي اطلاعات از جانب وزير ارتباطات هر چند آمار جذاب و افتخارآميزي است، اما نمونه هاي عيني چنين پيشرفتي هم بايد در عمل و در جامعه وجود داشته باشد و به همين دليل است كه شوراي عالي فضاي مجازي اين آمار را رد مي كند و گزارش هاي وزارت ارتباطات را "گزارش پاورپوينتي" تلقي مي كنند.

کارشناس ارتباطات بیان کرد: حقيقت قضيه اين است كه به نظر مي رسد توجه به شبكه ملي اطلاعات هنوز به عنوان اولويت اول در سازوكارهاي وزارت ارتباطات تبديل نشده است زیرا وزارت ارتباطات بايد به مراتب بیشتر از همه توجه و تاكيد آن بر بهره گيري از توانمندي هاي داخلي و نگاه بومي در تامين امنيت، زيرساخت ، محتوا و ... در داخل كشور باشد.

دکتر رضوی اشاره کرد: نكته ديگر آنكه به نظر مي رسد "سيستم گزارش كاري" و شعارگرايي بيش از سيستم كار جهادي و عمل جهادي خودنمايي مي كند و همواره به عنوان يك آفت جدي براي مجموعه نهادها و ساختارها بوده و خواهد بود و از سوي ديگر حركاتي كه از ابتداي راه اندازي و شكل گيري شبكه ملي اطلاعات واقع بوده به گونه اي است كه جرياني در درون كشور با تحريف واقعيت و ايجاد حساسيت عمومي و هراس و بدبيني و ... نسبت به شعارهاي واهي مثل فيلتركردن اطلاعات و قطع اينترنت با شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات در كشور، راه انداخته شده است که هنوز به نظر مي رسد اين جريان اگر نگوييم فعال ولي رگه هاي اين تفكر در ذهن برخي از مسئولين هست كه در شتاب گرفتن اين پروژه ايجاد مانع مي كنند.

وی ادامه داد: كشورهاي ديگر مانند آمريكا و انگليس و روسيه و .. نيز همين مسير را براي اينترنت پاك و ايجاد زيرساخت بومي اطلاعاتي و ارتباطاتي به كار گرفته اند و در اين زمينه موفق هم می باشند و مضاف بر آن نگاه به بيرون و بي توجهي به توانمندي جوانان ايراني و همينطور به ظرفيت ها و امكانات بالقوه و در دسترس بودن براي مهندسي اين پروژه ها مانند كشورهاي ديگر نظیر آمريكا، چين، روسيه، انگليس، كره جنوبي و ... این امر را ایجاد که يكي از مشكلات در ايجاد تاخير، در سامان گرفتن آن است.

کارشناس ارتباطات خاطر نشان کرد: اگر اهميتي كه شخص وزير در بهره گيري از پيام رسان هاي خارجي در تبليغات زندگي روزمره خودش مانند كري خواني فوتبال تا هشتك جواني كردن و از بزغاله هاي پيرزن روستايي نوشتن و .. به كار جهادي پيوسته و نظام مند براي راه اندازي اين پروژه عظيم كه منشا خدمات جدي در بحث تامين امنيت در فضاي مجازي و توليد محتوا و مسدود كردن منافذ امنيتي را كه بسياري از ناهنجاري هاي اخلاقي و اجتماعي و امنيتي از اين بستر توليد و منتقل مي شود، داشته بودند طبيعتا ما شاهد سرعت عمل بيشتري در اين زمينه بوديم.

وی ادامه داد: البته ما مخالف كنش هاي شخصي وزير نيستيم بلكه از كنش هايي كه تبليغات آن معطوف به حرفه خودش نباشد و انتظارات و حواس مردم را به سمت حركت هاي مردم پسندانه مجازي ببرد و نيازهاي مردم در اين ميان ناديده گرفته شود مخالفت می کنیم و انتظار می رود كه همانطور وزارت ارتباطات براي اختلال در دسترسی به اپلیکیشن کلاب‌هاوس با منشا خارجي و يهودي، جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورها را به هیات وزیران ارائه کرد و هر چند بحث با گذشت فقط ۵ روز این پیشنهاد را به تصویب رساند، مضاف بر آن نسبت به شبكه ملي اطلاعات اين قدر حساسيت نشان می داد و با همين جدیت و شدت نسبت به پيشرفت آن پيگيری مي کرد.

رضوی گفت: رها بودن فضاي مجازي اين فضا را براي همه ناامن كرده است و منشا بسياري از ناهنجاري ها از اين فضا صورت مي گيرد بي توجهي به اين وضعيت باعث شده است كه فضاي مجاز پناهگاه تبهكاران و نابهنجاران در حوزه هاي مختلف باشد و در حال حاضر شبكه ملي اطلاعات همچنان به عنوان يك ضرورت جدي بايد مد نظر وزارت ارتباطات باشد هر چند عمر اين دولت رو به اتمام است اما بايد توجه داشت كه اطلاعات ميليون ها كاربر ايراني در اختياز پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، توئیتر و واتساپ در آينده است و اين فرصتي است كه يك پلتفرم خارجي با مبدا معين مي توان در آينده از اين اطلاعات براي راه اندازي يك جنگ سايبري تمام عيار استفاده كند. بنابراين تا استفاده از چنين پيام رسان ها و سيستم هاي تداوم دارد همچنان با ضعف استقلال سايبري خودمان و وابستگي به ديگران را با ضعف اقتدار در برابر ديگران به دليل بهره مندي از اين شبكه هاي ملي شاهد باشيم.

سینا ریاحی
ارسال نظرات