۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۶۸۰۵۳۷
مدیر حوزه علمیه فارس:

مناظره نباید سبب هتک طرف مقابل شود

مناظره نباید سبب هتک طرف مقابل شود
حجت الاسلام استوار میمندی گفت: مناظره ای که هدف آن هتک طرف مقابل، تشویش اذهان عمومی و عامل ایجاد التهاب شود، این مناظره، مناظره مطلوب نیست بلکه چه بسا حرام است.

حجت الاسلام محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: انتخابات در نظام اسلامی به عنوان یک حق برای مردم در نظر گرفته شده و وقتی چنین است هر کسی می‌تواند از حقش استفاده کند و اگر نخواست استفاده نکند.

مدیر حوزه علمیه فارس ادامه داد: اما بعد دیگر ماجرا اینجاست که شرکت در انتخابات یک تکلیف است و آن وقتی است که انتخابات و مشارکت مردم در تقویت حکومت دینی و در تقویت نظام اجتماعی جامعه اسلامی نقش مستقیم و مؤثری دارد و اگر شرکت نکردن در انتخابات تضعیف نظام اجتماعی جامعه شود و دشمنان اسلام را تقویت و تحریک کند قطعاً شرکت نکردن در انتخابات اگر بدون عذر باشد قطعا حرام است.

وی اضافه کرد: بنابراین انتخابات یک مسأله دو وجهی است که انتخابات یک حق است و وجه دیگر آن این است  که حضور در انتخابات یک تکلیف است و مردم باید به این تکلیف عمل کنند.

حجت الاسلام استوار میمندی با اشاره به ویژگی هایی که هر یک از کاندیدا باید داشته باشد، اظهار داشت: به طور قطع کاندیداها باید ویژگی هایی داشته باشند که مجموعه این ویژگی ها در نهج البلاغه و در خطبه ۳۳۲ و نامه ۲۷ که نامه امیرالمومنین(ع) به محمد بن ابوبکر است می بینیم و حضرت در این نامه چهار ویژگی را مطرح می کنند و می فرمایند که با مردم نرم خو، متواضع، خوشرفتار و با آنها به مواسات نگاه کن.

مدیر حوزه علمیه فارس افزود: بیشترین ویژگی ها در نامه ۵۳ امیرالمومنین(ع) به مالک اشترآمده است و امید است مردم ما به این فرمایشات حضرت توجه کنند، ما می توانیم بیش از 30 ویژگی را فقط از نامه ۵۳ نهج البلاغه برای کارگزاران تراز جامعه دینی استخراج کنیم.

 وی با اشاره به مناظرات انتخاباتی خاطرنشان کرد: مناظره موضوعیت ندارد بلکه طریقیت به شناخت اهداف و برنامه ها و شخصیت کاندیداها دارد و وقتی یک مناظره می تواند مناظره مطلوب باشد که مخاطبین و مردم را به این هدف نزدیک کند و مناظره ای که هدف آن هتک طرف مقابل، به چالش کشیدن اصل انقلاب، تشویش اذهان عمومی و عامل ایجاد التهاب و دلهره و اضطراب بین مردم باشد، این مناظره، مناظره مطلوب نیست بلکه چه بسا حرام است.

حجت الاسلام استوار میمندی بیان داشت: مناظره مطلوب، مناظره ای است که سبب روشن شدن مسیر حق شود همانگونه که خداوند در آیه 18سوره مبارکه زمر می فرماید «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» بندگان خدا کسانی هستند که کلام را می شنوند و از کلام احسن تبعیت می کنند و اینها کسانی هستند که اهل هدایت هستند و در آیه دیگر خداوند می گوید قول سدید بگویید و این به معنی سخن باطل نگفتن است و این مناظرات عرصه ای برای قول سدید گفتن است و مردم هرکسی را که قول سدید در او بیشتر بود مظهر تقوا بدانند و به او اولویت بدهند.

وی افزود: اگر می خواهیم شاهد انتخاباتی اخلاقی باشیم، باید به این سمت برویم که تقوا را در مجموعه کنشگری های انتخابات از دو طرف پیاده کنیم، هم از طرف کاندیداها و هم از طرف طرفداران اگر این رعایت تقوا انجام شد، می توانیم بگوییم که انتخاباتی اخلاقی داریم./1399/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
برا مناظرات بشینین فکری کنین
2
0
ناشناس
United States
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
نمی خواهم از کسی طرفداری کنم ولی برنامه های این نامزدها را خواندم فقط از برنامه آقای سعید محمد خوشم آمدواقعا برنامه اصولی و مدونی داشت یکبار شد بیائید و به جوان حزب الهی و تحصیلکرده و دارای مدیریت قوی همچون قرارگاه خاتم الانبیا اعتماد کنید بقیه افراد به نوعی امتحان خود را پس داده اند .
1
1
ناشناس
United States
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
انتقاد..
1
1
ناشناس
United States
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
متاسفانه در دوره پیش آقای رئیسی در مناظرات ضعیف ظاهر شدند
2
0
ناشناس
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
درسته در مناظرات همه اصول گرا ها ضعیف بودن احمدی نژاد قوی بود که متاسفانه از دایره آدم خوبا خارج شده است