۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۶۸۰۵۵۱
آیت الله حسینی بوشهری:

کاندیداها به جای تخریب، خود را معرفی کنند

کاندیداها به جای تخریب، خود را معرفی کنند
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کاندیدا‌ها به جای تخریب دیگران به معرفی خود و اندیشه‌شان بپردازند، اینکه با تخریب دیگران انسان بر کرسی بنشیند هنر نیست.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم تقدیر از برترین آثار پژوهشی طلاب جوان سراسر کشور در دوازدهمین دوره جشنواره علامه حلی که در مرکز مدیریت خواهران حوزه‌های علمیه قم برگزار می شد با اشاره به اهمیت قلم و پژوهش در اسلام گفت: پیامبر اسلام(ص) در سخنی فرمودند که قلم نعمت بزرگی است و اگر قلم نبود ملک و دین استوار نمی‌شد و زندگی بر انسان گوارا نمی‌گردید.

وی ادامه داد: بی‌مناسبت نیست که من یاد خیری داشته باشم از فردی که از زمان مدیریت بنده پایه‌گذار این حرکت علمی و پژوهشی در حوزه بودند؛ برادر عزیزمان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عماد که هم در مسأله کتاب سال حوزه و هم در مسأله جشنواره علامه حلی سهم وافری در رشد و شکوفایی حوزه‌ها و بالندگی آن داشته اند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به حوادث اخیر جبهه مقاومت ابراز داشت: جهان اسلام امروز عزادار است، از یک سو دختران مظلوم افغانی به خاک و خون کشیده می‌شوند، آن هم به خاطر جهل و نادانی و قساوت قلب عده‌ای که بویی از بشریت و انسانیت نبرده‌اند و از سوی دیگر بمباران‌های پی در پی رژیم اشغالگر صهیونیستی و به خاک و خون کشیده شدن مردان و زنان کودکان فلسطینی که امروز به همین مناسبت در مدرسه فیضیه، اجتماع بزرگی از سوی حوزویان برگزار می‌شود تا بخشی از آن دین بزرگی که بر عهده همه حوزویان است را بتوانیم ادا کنیم.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به افزایش هوشیاری جهانی درباره خباثت‌های رژیم صهیونیستی اظهار داشت: امروز جهان چه در جوامع اسلامی و چه در جوامع غربی، از نظر آگاهی و هوشیاری به جایی رسیده‌اند که هر روز شاهد راهپیمایی‌ها و تظاهرات علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی هستیم و خدا را به خاطر استقامت فلسطینی‌ها شکر می‌گزاریم که امروز به جای نهضت مبارزه با سنگ، با موشک‌های مقتدرشان تل آویو را به لرزه در آورده‌اند و خواب و آسایش را از آنان گرفته‌اند و امیدواریم هرچه زودتر با عنایات و امداد‌های الهی در قبله اول مسلمانان نماز بگذاریم.

وی درباره برگزاری جشنواره علامه حلی افزود: کار سترگ شما در جشنواره علامه حلی، بشارت دهنده حرکت پرشتاب حوزه و آینده روشن برای آن است و در اینجا از دست اندرکاران کتاب سال حوزه و جشنواره علامه حلی تقاضا می‌کنم تا تلاش‌های خود را برای ارتقای مسأله آموزشی و پژوهشی به طلاب معرفی کنند؛ چرا که حوزه و تلاش‌های حوزه برای خود حوزویان ناشناخته مانده است!

دبیر شورای عالی حوزه علمیه تلاش‌های حوزه علمیه قم در امور آموزشی و پژوهشی را مغفول مانده برشمرد و اذعان کرد: به نظر بنده همه تلاش و جدیتی که عزیزان ما در عرصه آموزش و پژوهش دارند، برای خود حوزویان و اساتید حوزه ناشناخته مانده حتی زمانی که با برخی بزرگان سخن می‌گوییم، گاهی اوقات اثر یأس و نومیدی را در چهره او می‌بینیم؛ چرا که این رشد و بالندگی‌ها کمتر مطرح شده است.

وی ادامه داد: من معتقد هستم یکی از اقدامات ما می‌تواند این باشد که تلاش‌های حوزه را به خود حوزویان معرفی کنیم وگرنه شما در اوج مظلومیت باقی می‌مانید و در پایان راه عده‌ای می‌گویند حوزه در سیر قهقرایی قرار دارند و از این سری جملات مکرر که شنیده‌اید، می‌گویند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به حضور فعال طلبه‌ها در عرصه پژوهش اظهار داشت: طلبه جوان ما امروز در عرصه‌های مختلف قلم می‌زند، کتاب می‌نویسد، در گذشته مسأله نوشتن و نگارش تحقیق در حوزه‌ها به این صورت فراگیر نبود و ما از آثار بزرگ مانند علامه امینی، میرحامد حسین، و شیخ انصاری که ما سر سفره آنان بوده‌ایم در حوزه داریم، ولی در برهه‌ای حوزه دچار رخوت و سستی بوده و باید قدردان تلاش‌های عزیزانمان در حوزه آموزش و پژوهش باشیم چرا که حوزه دارد جان تازه‌ای می‌گیرد.

وی ادامه داد: جامعه شیعه، هیچ وقت به اندازه امروز در طول تاریخ از لحاظ کمیت، بزرگ نبوده و جامعه شیعه امروز قابل مقایسه با گذشته نیست، هیچ وقت از لحاظ قدرت به اندازه امروز کارآمد و صاحب قدرت و از امکانات برخوردار نبوده، علامه امینی شهر به شهر به کتابخانه‌ها می‌رفت تا کتبش را تکمیل کند، ولی امروز همه کتابخانه‌های دنیا را در نرم افزارهایی در دسترس همگان می‌توانیم داشته باشیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حوزه علمیه را نیازمند تلاش بیشتر دانست و گفت: پیش از انقلاب اسلامی هیچگاه شیعه داعیه حکومت داری و حکمرانی نداشته، امروز شیعه، روحانیت، مرجعیت، حوزه‌های علمیه، داعیه دار معرفی یک الگوی موفق به دنیا هستند و این کار مهمی است که سازوکار مناسب و جد و جهد مناسب را برای خودش می‌طلبد.

وی ادامه داد: ممکن است ما دچار روزمره‌گی شویم که باید آن را با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت برای رسیدن به افق بلندتری مانند تمدن نوین اسلامی از بین ببریم، تمدن نوین اسلامی جز از حوزه و دانشگاه تحقق نخواهد یافت و در این زمینه حوزه چند وظیفه کلیدی دارد؛ فهم عمیق و همه جانبه از دین بسیار مهم است، همان لیتفقهوا فی الدین که اهل علم و فضل بیان می‌کنند؛ یعنی شناختی همه جانبه از اعتقادات، اخلاق، احکام در دین.

آیت الله حسینی بوشهری باز بودن درب‌ها به روی حوزه علمیه را یک فرصت طلایی برای حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: کار مطالعاتی و پژوهشی عمیق و همه جانبه در عرصه‌های مختلف نیاز امروز حوزه است؛ چرا که امروزه عرصه‌هایی به روی ما گشوده شده، که در گذشته گشوده نشده بود، جا‌هایی که به روحانیت اجازه ورود نمی‌دانند و در‌ها امروز به روی حوزه علمیه و طلاب باز است، امروز همه به سراغ ما آمده‌اند و به دنبال یک عالم صاحب فکر و اندیشه‌اند که بتواند در نیرو‌های مسلح، آموزش و پرورش، دانشگاه و مجامع دیگر از نوآوری‌های حوزه متناسب با نیاز‌های جامعه امروز استفاده کنند، خیلی از فرصت‌های طلایی به روی ما باز شده، گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟

وی افزود: مسأله بعد وظیفه حوزه رسیدن به کمال اخلاق مطلوب است و ما در حال حاضر در حال برگزاری یک انتخاب باشکوه در سال ۱۴۰۰ هستیم، از همین امروز بوی بد اخلاقی از بعضی افراد دیده می‌شود یکی از کار‌ها و رسالت‌های حوزه نهادینه کردن اخلاق در جامعه است، ما به تازگی از ماه رمضان جدا شده‌ایم، پس این العفو العفو گفتن‌های ما به کجا رفته است که دوباره نه تنها به خط اول قبل از ماه رمضان برگشته‌ایم بلکه مقداری هم عقب‌تر رفته‌ایم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی اظهار داشت: کاندیدا‌ها خودشان را مطرح کنند و به جای تخریب دیگران به معرفی خود و اندیشه‌شان بپردازند، اینکه با تخریب دیگران انسان بر کرسی بنشیند هنر نیست، این کار حوزه است که باید اخلاق را در جامعه نهادینه کند تا در این بزنگاه‌ها افراد بدانند وظیفه‌شان چیست و چگونه در تراز یک نظام اسلامی سخن بگویند و حرف بزنند.

وی ادامه داد: مسأله دیگر داشتن بینش لازم در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است و حوزه‌های علمیه ما تنها به سلسله دروس معمولی بسنده نکنند، آنها باید به مردم بینش سیاسی و اجتماعی بدهند.

آیت الله حسینی بوشهری مسأله شناخت عمیق اخلاقی را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: مسأله بعدی تبلیغ همه جانبه دین بر اساس شناخت عمیق مکتب و مطالعات و تحقیقات گسترده و اخلاق کارآمد است، امروز سرمایه بزرگ حوزه که متناسب با این جشنواره است نسل جوان حوزه است و ما باید قدر سرمایه‌های خود را بدانیم، انتظاری که آنها از مدیران، سیاست گذاران و برنامه ریزان دارند این است که افق آینده را به درستی برای آنان ترسیم کنند، نه اینکه طلاب و این سرمایه بعد از ۱۰، ۲۰ سال این پرسش را مطرح کنند که ما در کجا هستیم و باید چه کنیم؟

وی افزود: طلبه‌ها و اندیشمندان حوزوی‌ای که در جامعه نقش آفرین هستند، هیچ زمانی احساس یأس و نامیدی ندارند، آن کسی که در درس خواندن و پژوهش ناموفق هستند در جامعه احساس ناامیدی می‌کنند، ما باید در این جشنواره‌ها این پویایی و امیدبخشی را داشته باشیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از ضعف قلمی برخی از طلاب گفت: گاهی طلاب ما ۳۰ سال آموزش می‌بیند و اگر یک بار قلم به دست نگرفته باشد و مطلبی ننوشته باشد در خود احساس نقص نمی‌کند و این خود نقص بزرگی است، زمانی که می‌گویند چرا قلم نزده‌ای و تقریر ننوشته‌ای و پژوهش نداشته‌ای، می‌گوید نیاز ندارم، این اشکال مهمی است که متوجه حوزه‌های ما در عرصه پژوهش است.

وی افزود: صرف اینکه برخی بنویسند و زیرش بنویسند حوزه علمیه قم کافی نیست، اگر مخاطب نتواند مطلب درستی را از آن چه نوشته شده دریافت کند برای حوزه خسارت بزرگی است، آثار حوزه باید به گونه‌ای باشد که هر خواننده‌ای اعم از مسلمان یا غیر از مسلمان زمانی که آن را می‌بیند، احساس غرور کند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
س
Austria
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
روحانی کاری سر ایران درآوُرد که دیگه کاندیداها کسی از تعامل واعتدال و سلام دنیا حرفی نمی زنه .
همه ش حرف رکود وبیکاری وگرانی وفقر وفلاکته واینکه چطور از این اوضاع ،نجات پیدا کنیم.
1
0
محمد معلم
Austria
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
در این دوره انتخابات هیچ هیجانی وجود نداره
1
0