۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۸۰۹۴۵
یادداشت؛

چرا محله شیخ جراح قدس مهم بود؟

چرا محله شیخ جراح قدس مهم بود؟
شیخ جراح در واقع آخرین حلقه‌ای است که رژیم‌صهیونیستی برای جداسازی و یهودی‌سازی قدس شرقی و تهاجم به مسجدالاقصی به آن نیازمند بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت: روند عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم جعلی اسرائیل، انتخابات در ایران و سوریه و نیز توجه افکارعمومی به مذاکرات وین از یک‌سو و چالش‌های داخلی‌ای که گریبان‌گیر لبنان شده است، صهیونیست‌ها را به این ادراک رساند که به دلیل مشغولیت‌های محور مقاومت، فرصت مناسبی برای مداخله در وضعیت قدس و تکمیل کمربند امنیتی جدا کننده قدس از سایر مناطق فلسطینی است. شیخ جراح در واقع آخرین حلقه‌ای است که رژیم‌صهیونیستی برای جداسازی و یهودی‌سازی قدس شرقی و تهاجم به مسجدالاقصی به آن نیازمند بود. 

ابعاد پیروزی نبرد «پاسداری از قدس»

۱- کسب برتری اطلاعاتی مقاومت:

صهیونیست‌ها احتمال واکنش گروه‌های مقاومت اسلامی را در نظر داشتند، اما در پیش‌بینی توان رزم و مقابله این گروه‌ها (اعم از نوع، حجم و برد پرتابه‌های مقاومت و توانایی اثربخشی و قدرت آتش آن) در مقطع فعلی دچار خطای راهبردی شده‌اند. همچنین واکنش عمومی مردم فلسطین چه در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و چه در سرزمین‌های ۱۹۶۷ صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد. ازاین‌رو به‌نظر می‌رسد نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی دچار «شکست و غافلگیری اطلاعاتی» گسترده در این نبرد شدند. و در سوی دیگر مقاومت اسلامی عملا به «برتری در نبرد اطلاعاتی» دست یافت.

چرا محله شیخ جراح قدس مهم بود؟

۲- تغییر موازنه وحشت:

مقاومت اسلامی با هوشمندی و خلاقیت در به‌کارگیری پرتابه‌های خود موفق شد برای ساعات طولانی، آسمان سرزمین‌های اشغالی را بسته و پروازهای فرودگاه‌های این رژیم را متوقف سازد. ضعف گسترده سامانه «گنبد آهنین» (که رژیم صهیونیستی میلیون‌ها دلار برای آن هزینه کرده و آن را مرتباً تبلیغ می‌کرد) و نیز ناتوانی نیروی هوایی رژیم در از میان بردن توان موشکی مقاومت، سبب شد توازن قدرت هوایی به سود مقاومت تغییر کرده و ناامنی در جای‌جای سرزمین‌های اشغالی به چشم بخورد. «تساحی دافوش» خبرنگار رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی اعلام نمود که مقاومت اسلامی طی یک هفته ۳۶۰۰ موشک به عمق فلسطین اشغالی شلیک کرده که بزرگ‌ترین تعداد موشکی است که از زمان تشکیل اسرائیل به آن شلیک شده است. او همچنین تأکید نمود که «حماس ۷۵ درصد از ساکنان اسرائیل را مجبور کرد که به داخل پناهگاه‌ها بروند.»

۳-تحمیل اراده به دشمنان فلسطین:

مجبور شدن صهیونیست‌ها و حامیان غربی به پذیرش و اجرای آتش‌بس، یکی دیگر از ابعاد پیروزی مقاومت در نبرد «پاسداری از قدس» است. عبدالباری عطوان، تحلیلگر معروف جهان عرب در خصوص تحلیل تحولات نبرد اخیر می‌گوید: «هر روز جنگ با غافلگیری جدید از سوی مقاومت فلسطین همراه است. مسئولان آمریکایی این روزها به شکل گسترده به دنبال ایجاد آتش‌بس هستند و این مفهومش این است که اسرائیل شکست خورده است. اوضاع در فلسطین اشغالی کاملاً فلج شده است و این ضربه مهلک به اقتصاد اسرائیل که از تبعات ناشی از کرونا هنوز بهبود نیافته است، محسوب می‌شود. ترجمان عملی آن افزایش مهاجرت معکوس خانواده و سرمایه‌های یهودی و غربی به مناطق امن در غرب است. هزاران نفر چمدان‌های خود را بسته‌اند که به‌محض باز شدن فرودگاه‌ها اسرائیل را ترک کنند.»

۴- به میدان آمدن فلسطینی‌های ۴۸:

رژیم‌صهیونیستی در طی بیش از ۷ دهه اشغالگری کوشیده بود، فرهنگ فلسطینی ساکنان عربِ سرزمین‌های اشغال‌شده در سال ۱۹۴۸ را دستخوش تغییر نموده و هویت فلسطینی آن‌ها را استحاله سازد تا خود را شهروند رژیم اشغالگر تصور کنند، رویدادهای اخیر تمام آرزوهای صهیونیست‌ها را بر باد داده و نشان داد که نهال مقاومت در ساکنان سرزمین‌های ۱۹۴۸ جوانه زده است تا جائیکه «رووین ریولین»، رئیس رژیم‌صهیونیستی نسبت به خطر «جنگ داخلی» در سرزمین‌های اشغالی هشدار داد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم هم اذعان کرد که اسرائیل در «دو جبهه» در حال نبرد است. بنی گانتس، وزیر دفاع رژیم‌صهیونیستی نیز درباره قیام فلسطینی‌های ساکن ۱۹۴۸ اعلام نمود که این خیزش «کمتر از راکت‌های حماس خطرناک نیست.»
 

۵- شکست پروژه عادی‌سازی:

هرچند کشورهای مرتجع عرب مدت‌های مدیدی بود که به برقرار رابطه با رژیم‌صهیونیستی روی آورده بودند، اما از بیم اعتراض ملت‌های عرب و مسلمان، از آشکارسازی این روابط اجتناب می‌کردند. اینک سران محور ارتجاع تصور می‌کردند به دلیل گذر زمان حساسیت جهانیان و به‌ویژه امت اسلامی به موضوع فلسطین کاهش یافته و ازاین‌رو به پیشنهاد ترامپ برای ورود پروژه عادی‌سازی (تطبیع) روابط با رژیم‌صهیونیستی به فاز آشکار تن دادند و آبروی خود در نزد ملت‌های خود و جهان اسلام ریختند. صهیونیست‌ها تصور می‌کردند پیوستن اعراب خائن به تطبیع موجب سرخوردگی و ناامیدی گسترده در میان فلسطینیان شده و روحیه مقاومت را برای همیشه در آن‌ها از میان خواهد برد. اما خیزش فلسطینی‌ها چه در داخل و چه در خارج فلسطین و نیز اعلام همبستگی ملت‌های دیگر اسلامی و غیراسلامی با فلسطین، کل توهمات صهیونیست‌ها را بر باد داد. علاوه بر این برخی کشورهای اسلامی که در صف تطبیع قرار داشته و به دلیل تردیدهایی هنوز آن را آشکار نکرده بودند، عملاً فعلاً منصرف شدند.

۶- وحدت فلسطینی‌ها از بحر تا نهر:

دشمن صهیونیستی در طول بیش از هفتادسال اشغال فلسطین، از روش استعماری «تفرقه‌بیانداز؛ حکومت‌کن» برای جدایی افکندن میان گروه‌های مختلف و مردم فلسطین به جهت تحکیم سلطه غاصبانه بر این سرزمین مقدس بهره جسته است. نبرد پاسداری از قدس در واقع باطل‌السحر این توطئه بود و همه فلسطینیان، اعم از ساکنان بیت‌المقدس و کرانه باختری، اهالی غزه، فلسطینیان تحت سلطه اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و نیز آوارگان فلسطینی در کشورهای همسایه و اقصی‌نقاط عالم، یک‌صدا و یکدل در مقابل اشغالگران ایستادند.
رهبر معظم انقلاب‌اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به زبان عربی به مناسبت روز جهانی قدس، وحدت را رمز پیروزی مقاومت فلسطین معرفی کرده و فرمودند: «در قضیّه‌ی فلسطین همه‌ی دولت‌ها و ملّت‌های مسلمان، دارای وظیفه و مسئولیّتند، ولی محور مجاهدت خود فلسطینیان‌اند که امروز در درون سرزمین و بیرون آن حدود چهارده میلیون نفرند. وحدت و عزم واحد این جمع خواهد توانست کاری بزرگ صورت دهد. امروز وحدت، بزرگ‌ترین سلاح فلسطینی‌ها است. دشمنان وحدت فلسطینی، رژیم‌صهیونیستی و آمریکا و برخی قدرت‌های سیاسی دیگرند، امّا اگر از درون خود جامعه‌ی فلسطینی وحدت‌شکنی نشود، دشمنان بیرونی نخواهند توانست کاری بکنند. محور این وحدت باید جهاد داخلی و عدم اعتماد به دشمنان باشد. دشمن اصلی فلسطینیان، یعنی آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌های خبیث را نباید تکیه‌گاه سیاست‌های فلسطینی قرار داد. فلسطینی‌ها -چه در غزه، چه در قدس و کرانه‌ی باختری، چه در سرزمین‌های ۱۹۴۸ و حتّی چه در اردوگاه‌ها- همه یک واحد را تشکیل می‌دهند و باید راهبرد به¬هم‌پیوستگی را در پیش بگیرند؛ هر بخش باید از بخش‌های دیگر دفاع کند و به هنگام فشار بر آن‌ها از ابزارهای در اختیار خود استفاده کند.»

۷- تضمین پاسداری از قدس شریف:

قدس و مسجدالاقصی نقطه کانونی آرمان فلسطین بوده و جایگاهی ویژه در نزد امت اسلامی دارد. از این‌رو حراست و پاسداری از آن تکلیفی اسلامی و وظیفه دینی هر مسلمان است. نبرد اخیر ملت و مقاومت فلسطین برای «پاسداری از قدس» نشان داد که قدس شریف و مسجدالاقصی خط قرمزی است که رژیم‌صهیونیستی نباید به آن نزدیک شود. یکی از دستاوردهای این نبرد افزایش چندبرابری هزینه صهیونیست‌ها برای مداخله در قدس است.
به‌طور خلاصه باید گفت صحنه این روزهای سرزمین‌های اشغالی فلسطین، نویدبخش زوال صهیونیست‌های اشغالگر و رهایی قدس شریف و آزادی فلسطین از بحر تا نهر است؛ امری که دیگر صرفاً یک آرزوی آرمانی نیست، بلکه بارقه‌های امیدبخش آن را در هر کوی و برزن سرزمین مقدس می‌توان مشاهده کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات