۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۸۰۹۴۹

دستاوردهای راهبردی جدید سپاه چه خصوصیاتی دارند؟

دستاوردهای راهبردی جدید سپاه چه خصوصیاتی دارند؟
سه دستاورد مهم سپاه و راهبردی در حوزه‌های پهپادی و پدافندی با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در آستانه فرا رسیدن سوم خرداد روز "مقاومت، ایثار و پیروزی" ، در مراسمی با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از سه دستاورد مهم و راهبردی دفاعی و نظامی سپاه در حوزه‌های پهپادی و پدافندی رونمایی شد.

هواپیمای بدون سرنشین فوق‌سنگین و پهن‌پیکر " غزه " با تنوع مأموریت در حوزه‌های مراقبتی، رزمی و شناسایی و مداومت پروازی ۳۵ ساعت نخستین دستاورد دفاعی سپاه بود که سرلشکر سلامی از مراحل ساخت آن بازدید کرد.

 رونمایی از پهپاد غزه ، موشک ۹ دی و رادار قدس+عکس

این پهپاد سنگین در مأموریت رزمی قادر به حمل ۱۳ بمب تا شعاع  عملیاتی ۲ هزارکیلومتری و نیز حمل ۵۰۰ کیلوگرم انواع تجهیزات جمع‌آوری اطلاعات و سیگنالی نیز می‌باشد؛ با اضافه شدن این پهپاد به ناوگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه، قابلیت اشراف اطلاعاتی و عملیات مقابله با تهدیدات دشمنان توسعه و ارتقا می‌یابد.

بنا براین گزارش؛ پهپاد غزه علاوه بر کاربرد نظامی و دفاعی، در پایش جنگل‌ها، عملیات امداد و نجات و کمک‌رسانی در حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله می‌تواند به اجرای مأموریت بپردازد.

رونمایی از سامانه موشکی زمین به هوای تمام ایرانی " ۹دی" که توانایی درگیری با انواع تهدیدات در فاصله نزدیک مانند کروز، بمب هواپیما و انواع پهپادها و انهدام آنها را دارد و نیز سامانه راداری "قدس" با قابلیت استقرار در موضع و جابجایی سریع از دیگر دستاوردهای رونمایی شده توسط فرمانده کل سپاه بود.

سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آیین رونمایی از دستاوردهای پهپادی و پدافندی سپاه اظهار داشت: امروز به توفیق الهی و همت دانشمندان و متخصصین کشور شاهد رونمایی از سه دستاورد راهبردی و مهم که در شرایط تحریم و فشار حداکثری دشمن متولد و ایجاد شده اند ، هستیم.

وی با بیان اینکه با رونمایی از  پهپاد استراتژیک غزه سطح و تراز حوزه پهپادی ایران اسلامی ارتقاء یافت گفت: این پهپاد با ۳۵ ساعت مداومت پروازی قادر است تا  ۳۵ هزار پا پرواز کند؛ در ماموریت های عملیاتی توانایی حمل ۱۳ بمب را داشته و در ماموریت‌های شناسایی و پایش اطلاعاتی  تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر را پوشش می دهد و تا پایان سال جاری آزمایش‌های عملیاتی و فنی آن به پایان رسیده و  سال ۱۴۰۱ رسما وارد چرخه عملیاتی خواهد شد .

فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه با اشاره به قابلیت‌ها و ویژگی‌های سامانه راداری قدس اظهار کرد:ما در  این سامانه از تجربه ساخت رادار های قبلی استفاده کردیم ؛برجستگی  رادار قدس این است که هواپیماهای پنهان کار را تا شعاع ۵۰۰ کیلومتر کشف می کند و استقرار و جابجایی سریع از ویژگی های متمایز کننده این سامانه به شمار می رود.

وی در خصوص سامانه پدافندی ۹ دی نیز اظهار داشت: این سامانه با ارتقای سامانه سوم خرداد که در گذشته توانایی شلیک موشک های تا برد ۱۰۰ کیلومتر  را داشت و با شکار پهپاد جاسوسی و متجاوز گلوبال هاوک امریکایی قابلیت های خود را به نمایش گذاشت؛ امروز قادر به شلیک موشک های پیشرفته کوتاه برد و مقابله با تهدیدات نزدیک از قبیل کروز، پهپادها، بالگردها و بمب های رها شده از هواپیما می باشد.

سردار حاجی زاده با تاکید بر اینکه دستاوردهای امروز در لبه تکنولوژی روز دنیا قرار دارد گفت : ما امروز درحوزه  سامانه‌های پدافندی در زمره ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم در تولید رادارهای هشدار اولیه  نیز جزو ۲۰ کشور اول جهان قرار داریم و تمامی این اتفاقات فرخنده در شرایط تحریم و با همت متخصصان توانمند داخلی حاصل شده است.

فرمانده نیروی هوافضا ی سپاه در پایان با اشاره به اذعان فرمانده سنتکام مبنی بر اینکه ایران با پهپادها برتری هوایی را از امریکا گرفت، گفت: این اعتراف دشمنان به توانمندی ما است و  همان گونه که نشان دادیم در حوزه‌های دفاعی که پیچیدگی‌های صدها برابری نسبت به بخش‌های غیر نظامی دارد می توانیم؛ در حوزه هایی مانند خودرو ، پتروشیمی و ... بسیار بهتر خواهیم توانست.

منبع: تسنیم
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات