۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۸۱۰۹۷
آیت الله مجتهدشبستری در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

در خطر دیدن منافع حزبی و جناحی، علت هجمه به شورای نگهبان

در خطر دیدن منافع حزبی و جناحی، علت هجمه به شورای نگهبان
نماینده خبرگان با اشاره به هجمه برخی جریان ها علیه شورای نگهبان، گفت: هیچ زمانی این نهاد اغراض شخصی و جناحی را در رد و تأیید صلاحیت‌ها مد نظر نداشته است.

آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به تبیین عملکرد شورای نگهبان از منظر قانون اساسی پرداخت و گفت: در تمام کشورها نهادی قانونی وجود دارد که صلاحیت نامزدها و صحت و سقم انتخابات را تأیید و اعلام می کند، زیرا بدون کنترل و نظارت هرج و مرج در جامعه روی خواهد داد.

آیت الله مجتهدشبستری ابزار داشت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، طبق قانون اساسی تأیید صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و تأیید صحت انتخابات بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در این 43 سال بعد از پیروزی انقلاب، شورای نگهبان با کمک نهادهای دیگر همچون وزارت کشور، نیروی انتظامی و هیأت نظارت، انتخابات را در کمال صحت و سلامت برگزار کرده است.

وی با اشاره به هجمه ها و تخریب های اخیر علیه شورای نگهبان، ابراز کرد: علت این هجمه ها از سوی برخی جریان ها این بوده که منافع جناحی و حزبی خود را در خطر می بینند، در پرونده برخی از کاندیداها که ضعف و ابهاماتی وجود دارد، شورای نگهبان صلاحیت آنها را احراز نمی کند، از این رو آنها به هجمه و تخریب شورای نگهبان می پردازند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان از شش نفر فقیه عادل و شش نفر حقوقدان منتخب مجلس تشکیل شده است و این نهاد عمل به مر قانون و دقت و نظر عادلانه و رأی دادن بر این مبانی را دستور کار قرار داده و هیچ زمانی اغراض شخصی و جناحی را در رد و تأیید صلاحیت ها مد نظر نداشته است.

شورای نگهبان

وی با بیان اینکه یکی از هجمه ها به شورای نگهبان به جهت نظارت استصوابی این نهاد است، گفت: طبق اصل 73 قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده، که از آن تعبیر به نظارت استصوابی می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در مقابل نظارت استصوابی، نظارت استطلاعی قرار دارد که این نظارت به معنای آن بوده که تنها تماشاچی و هیچ کاره بودن در قانون است، در حالی که نویسندگان و گردآوران قانون اساسی علما و بزرگانی بودند که منظور از نظارت بر قانون، همان نظارت استصوابی بوده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: علت هجمه به شورای نگهبان این دو مسأله بوده که هر دو هجمه از پایه و اساس بی دلیل و غیر منطقی می باشد.

وی بر لزوم قانون مداری تمام نامزدهای انتخاباتی تأکید و تصریح کرد: نامزدها و آقایانی که در انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت نمی شوند، باید قانون مدار بوده و مصالح و منافع ملی و کشور را در نظر داشته باشند.

آیت الله مجتهدشبستری با اشاره به اینکه قانون اساسی کشور برگرفته از دستورات شرعی دین بوده، افزود: باید قانون اساسی فصل الخطاب تمام نامزدها قرار گیرد و هیچ فردی از قوانین آن تخلف نکند.

وی با بیان اینکه آن افرادی که صلاحیت آنها تأیید نشده؛ نباید سوژه به دشمنان و شبکه های بیگانه دهند، افزود: برپایی تجمعات و آشوب های خیابانی از سوی برخی نامزدها و هواداران آنها، خلاف شرع و قانون بوده و این مسأله خلاف مصالح و امنیت ملی است و سبب استفاده تبلیغاتی دشمنان و شبکه های بیگانه از آنها خواهد شد، از این رو باید همه تسلیم قانون باشند./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه کوچک حوزه
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
مردم از قطعی برق در کنار تورم نگرانند.
قطعی برق در این ایام مشکوکه.
رسیدگی شود از سوی مسئولان
4
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
در خطر بینی چو حزب خویش را __هان منه در دست شیطان ریش را
4
0
ناشناس
Austria
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
درود بر شورای نگهبان بصیر انقلابی
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
شورای نگهبان جای انعطاف و نرمش در برابر منافع نظام نیست.
3
0
امیرنژاد
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
اصلا مشاركت ١٠٠ درصدي باشد اما وقتي محصول آن شخصي مثل روحاني و دولتش مي شود كه ٨ سال وضعيت كشور را به اينجا مي رساند چه فايده؟!
ناشناس
Austria
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
انتخابات با دوقطبی های هیجانی و پر از متلک پرانی و دروغ و وعده های بی پشتوانه کار کشور را به اینجا رسانده
1
0
محمد مهدی اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
در خطر هم گر ببینیم حزب خویش ___کی گذاریم دست بَرَد شیطان به ریش ___بر کسانی سلطه یابد آن خبیث __غافلند از حق و دورند از حدیث .
0
0