۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۸۱۱۰۸

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 3 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۰۳

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 39 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 200 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 210 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 180 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 900 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 39 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 394 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 504 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 4 هفته تعطیل بود و از 18 اردیبهشت ماه بعد از یک دوره تعطیلی، مجدداً فعالیت خود را آغاز کرده است. قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 200 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات  6 هزار و  320 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 22 هزار و 477 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 32 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 27 هزار و 454 تومان و قیمت خرید یورو نیز 26 هزار و 911 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

شاخص بورس ارتفاع ۱.۱ میلیون واحد را هم از دست داد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 4میلیارد و 32میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 2هزار و 823میلیارد تومان در بیش از 353هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 12هزار و 189واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 95هزار و 725واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های بانک ملت، بانک تجارت و گسترش نفت و گاز پارسیان شد و در مقابل شرکت‌های پالایش نفت تهران، سرمایه‌گذاری غدیر و معدنی و صنعتی چادرملو با افزایش خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 3162واحد، کل (هم‌وزن) 4999واحد، قیمت (هم‌وزن) 3232واحد، آزاد شناور 16032واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 12799 و 11286واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 446میلیون ورقه به‌ارزش 3هزار و 313میلیارد تومان در 143هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 27واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 476واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی زرین معدن آسیا، پتروشیمی مارون و سرمایه‌گذاری صبا تامین شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

دپوی ۳۱ هزار تن برنج در گمرک

قیمت برنج نیز این روزها مانند بسیاری از کالاهای مصرفی مردم دچار افزایش قیمت شده است به طوری که هرکیلوگرم برنج ایرانی در بازار تا 45 هزار تومان به فروش می رسد. 

بر اساس مشاهدات میدانی هرکیلوگرم برنج هندی  20 تا 30 هزار تومان و برنج ایرانی پرمحصول  از 26 هزار تومان تا برنج عطری  45 هزار تومان نیز به فروش می رسد.

بنابراین گزارش در حالی که قیمت برنج در بازار افزایش چشمگیری داشته است که باید توجه داشت که ارز واردات این محصول از 4200 تومانی به نیمایی تغییر کرده است و واردات و خرید آن در بازار توجیه اقتصادی ندارد زیرا واردات برنج هندی با این قیمت ارز خود را به نرخ برنج ایرانی رسانده است.

آمار دقیقی درباره میزان واردات و ترخیص برنج به کشور در سال جاری ارائه نشده  اما بر اساس پیگیری های تسنیم  31 هزار تن  برنج در گمرک از سال گذشته ذخیره  شده است.

در 9 ماهه اول سال 99  نیز حدود 707 هزار تن برنج وارد شده است که البته در مقایسه با پارسال 30 درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش قیمت برنج در بازار نیز نشان دهنده کاهش واردات و عدم تامین کسری بازار است؛ به طوری که این افزایش قیمت‌ها  قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

بنابر این  گزارش مصرف برنج در کشور  سالانه 3 میلیون تا 3 میلیون و 200 هزار تن برنج است؛ در سال 97  وزارت جهاد کشاورزی  از رسیدن تولید این محصول به 2 میلیون و900 هزار تن خبر داد و جواد وفابخش این عدد را عدد خودکفایی در تولید برنج اعلام کرد.

همین امور بود که زمینه ساز حذف ارز حمایتی واردات برنج را برداشت، اما در سال جاری با کاهش بارندگی ها تولید این محصول در کشور کاهش می یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی اما در سال جاری برای جبران بخشی از کمبود برنج در کشور ممنوعیت کشت برنج  را در استان های مختلف برداشتند؛ در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با بند الحاقی 4 تبصره 8 ماده واحده این لایحه موافقت شد.

در بند الحاقی 4 تبصره 8 ماده واحده لایحه بودجه آمده است: در سال 1400 موضوع ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان لغو می گردد.

کاشت برنج در مناطق دیگری از کشور مانند خوزستان،لرستان و حتی اصفهان در یکی دو سال گذشته به صورت قانونی و غیر قانونی افزایش یافته است اما بر اساس آمار ارائه شده و وضعیت قیمت ها در بازار نشان دهنده عدم تکافوی برنج مصرفی مردم است.

درباره واردات برنج و مشکلات آن می توان به موراد زیر اشاره کرد.

به دلیل بروز بحران کرونا در جهان و افزایش ذخیره سازی کشورها، قیمت کالاهای اساسی به ویژه غلات حدود 30 درصد افزایش یافته است اما میزان افزایش قیمت برنج کمتر بوده زیرا بعد از کاهش تقاضای خرید ایران به دلیل افزایش نرخ ارز، میزان تقاضای این محصول را در بازار های جهانی به ویژه برای برنج هندی را کاهش داد و روی قیمت برنج هندی تاثییر گذاشت.

ایران در گذشته سالانه حدود  1.2 تن برنج  وارد می‌کرد که  حدود یک میلیون و 50 هزار تن هندی(کیفی) و مابقی آن ارقام دیگر از جمله برنج باسماتی پاکستان است.

قیمت برنج به طور معمول در فصل برداشت کاهش می یابد به طوری که در حال حاضر در بازار های جهانی قیمت هر تن برنج 30 گران تر از قیمت های معمول این محصول است. 

با توجه تغییر نرخ ارز اختصاصی به واردات برنج  و برای تعدیل قیمت این محصول در بازار، دولت بر اساس پیشنهاد انجمن وارد کنندگان برنج به دنبال واردات برنج پرمحصول هندی است که قیمت کمتری دارد اما سازمان استاندارد هنوز  ضوابط واردات آن را تعیین نکرده است.

 

حقوق کارمندان در سال ۹۹ میانگین ۳۴ درصد افزایش یافت

براساس آمارهای سازمان برنامه و بودجه، حقوق کارمندان در سال گذشته به طور میانگین 34 درصد رشد یافته است.  حقوق کارمندانی که کمتر از 4 میلیون تومان دریافتی داشتند 53 درصد، بین چهار تا شش میلیون تومان 45 درصد و بین شش تا 10 میلیون تومان 34 درصد افزایش حقوق داشته‌اند.

 همچنین حقوق کارمندانی که بین 10 تا 14 میلیون تومان، 14 تا 16 میلیون تومان، 16 تا 18 میلیون تومان، و بیش از 18 میلیون تومان به ترتیب 29، 27، 24 و 23 درصد افزایش یافته است.

افزایش حقوق کارمندان , سازمان برنامه و بودجه کشور ,

پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در همین خصوص گفت: در سال 99 یک بحران در بازار کار شکل گرفته بود و بودجه بایستی هزینهای کارمندان، بازنشستگان و تامین اجتماعی را جبران می‌کرد. با توجه به محدودیت منابع ممکن بود برای جبران هزینه‌های 571 هزار میلیارد تومانی بودجه به منابع بانک مرکزی متوسل شویم. بر هیمن اساس تا پایان سال در بودجه صرفه‌جویی‌هایی انجام شد.

این مقام مسئول گفت:  متوسط افزایش حقوق کارمندان 34 درصد بود اما در قانون بودجه مجوز افزایش 15درصدی را داده بود. دولت این اضافه پرداخت را سعی کرد عادلانه انجام دهد و افرادی که بالای ده میلیون تومان دریافتی داشتند 29درصد و حقوق بالای 18 میلیون تومان مشمول 22درصد افرایش دریافتی شدند.

 این آمارها بدین معنا است که به حقوق کارمندانی که در ردیف اول قرار دارند(حقوق‌های زیر چهار میلیون تومان) حداکثر در حدود دو میلیون تومان افزوده شده است و این در حالی است که حقوق کارمندانی که در طبقه آخر قرار دارند (حقوق‌های بیش از 18 میلیون تومان) حداقل چهار میلیون تومان افزوده شده است.

 

استقبال سرد مردم از طرح ملی مسکن

اواخر ماه گذشته مجری طرح ملی مسکن پردیس طی اخطاری به متقاضیان طرح ملی مسکن این شهر هشدار داد در صورت عدم پرداخت قسط سوم آورده از طرح مذکور حذف خواهند شد. سیامک جوانبخت دراین‌باره گفته بود: متقاضیان این طرح در پروژه آریاشهر، در شهر جدید پردیس تعهدات مالی خود را سریعاً پس از اطلاع‌رسانی، تا 160 میلیون تومان انجام دهند.

وی افزود: تمامی متقاضیانی که قسط اول و دوم (مجموعاً 80 میلیون تومان) از تعهدات خود را انجام داده‌اند، ملزم به پرداخت قسط سوم به‌مبلغ 80 میلیون تومان هستند. در نوبت اول طرح ملی مسکن پردیس بیش از ظرفیت پیش‌بینی‌شده ثبت‌نام صورت گرفته است، لذا تمام برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های لازم جهت حذف متقاضیانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند در سامانه انجام پذیرفته است.

وی یادآور شد: بر اساس شیوه‌نامه طرح ملی مسکن ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در صورت تأخیر در هر مرحله از پرداخت آورده از سوی متقاضیان تا 15 روز پس از اطلاع‌رسانی، شرکت‌های عمران یا ادارات می‌توانند نسبت به‌ حذف متقاضی و جایگزینی آنها اقدامات لازم را صورت دهند.

جوانبخت تأکید کرد: در صورت عدم واریز مبلغ آورده از سوی متقاضی، شرکت عمران جهت جلوگیری از تأثیر منفی مالی به پروژه، به‌خلاف میل باطنی نسبت به حذف متقاضیانی که آورده خود را در زمان مقرر تکمیل نکرده‌اند اقدام خواهد کرد، ضمن این که اولویت حذف با کسانی خواهد بود که تاکنون قسط دوم را پرداخت نکرده‌اند.

با وجود این اخطار به‌ فاصله چند روز شرکت عمران پردیس اعلام کرد: «پیرو ارسال پیامک از سوی شرکت عمران پردیس به متقاضیان طرح ملی مسکن مبنی بر واریز مبلغ 80 میلیون تومان به‌عنوان قسط سوم تا تاریخ 6 خرداد 1400، در ادامه بررسی روند اجرایی و زمان‌بندی و درخواست مجری طرح ملی مسکن از مدیرعامل شرکت عمران پردیس مبنی بر تعویق مهلت واریز مبلغ یادشده، مدیرعامل با افزایش مهلت واریز مبلغ 80 میلیون تومان تا پایان خرداد 1400 موافقت کرد.»

این در حالی است که استاندار تهران اخیرا درباره پروژه‌های طرح ملی مسکن پایتخت گفته است: حدود 72 هزار واحد سهم استان تهران در طرح ملی مسکن است که تاکنون فقط 12 هزار متقاضی آن آورده اولیه را پرداخت کرده‌اند. 60 هزار واحد فاقد متقاضی است و مردم می‌توانند در صورت داشتن شرایط اقدام به ثبت‌نام کنند و طی دو سال واحد خود را تحویل بگیرند!

به گزارش تسنیم، استقبال سرد تهرانی‌ها از طرح ملی مسکن به چند دلیل عمده است؛ یکی این‌که قیمت تمام‌شده واحدهای این طرح مشخص نیست، گرچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی می‌گویند ساخت هر مترمربع 2 میلیون و 770 هزار تومان هزینه دارد اما در واقعیت با توجه به لیست تعدیل قیمت سازمان برنامه و بودجه، رشد شدید قیمت مصالح ساختمانی و عوامل مؤثر در ساخت‌وسازها قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن به‌گفته فعالان بازار به بیش از 4 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر بازار مسکن اکنون در رکود انتظاری به‌سر می‌برد که شرایط کاهش قیمت چنددرصدی را فراهم کرده است، در این وضعیت برخی متقاضیان طرح ملی مسکن که عموماً از قشر متوسط جامعه هستند با یک حساب سرانگشتی به این‌ نتیجه رسیده‌اند از پرداخت قسط سوم 80 میلیون تومانی که قطعاً تهیه آن بسیار دشوار است منصرف شوند به این امید که اتفاقات خوشایندی در بازار مسکن روی دهد.

همچنین قرار است وام طرح ملی مسکن از 100 میلیون تومان به 150 میلیون تومان افزایش یابد، در این صورت مبلغ قسط ماهانه در یک دوره 12ساله بازپرداخت 2 میلیون و 540 هزار تومان است. در ماه 12 سال دوازدهم متقاضی مجموعاً 367 میلیون تومان (سود حدود 217 میلیون تومانی وام 150 میلیونی) باید پرداخت کند. به‌فرض این‌که متقاضی قرار است یک واحد 100متری خام را تحویل بگیرد؛ هزینه این واحد با احتساب وام حدود 817 میلیون تومان است، واحدی که قرار است دو سال دیگر تحویل شود(!) واقعیتی که متقاضیان را با تردید جدی روبه‌رو کرده است.

در مجموع عوامل متعددی دست به دست هم داده و باعث شده‌‌اند طرح ابتکاری دولت روحانی متقاضی آن‌چنانی نداشته باشد. طی 8 سال اخیر دولت یازدهم و دوازدهم کمترین توجه را به بخش مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصاد کشور داشته است. اصرار بر تحریک تقاضا در بازار مسکن طی دو دولت حسن روحانی، بیشترین افزایش قیمت مسکن طول تاریخ ایران را ثبت کرده است. طی مدت یادشده متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 690 درصد افزایش یافته است.

 

طرح فروش فوری ۴ محصول ایران خودرو با اعلام قیمت های جدید

ایران خودرو اعلام کرد "بمناسبت سوم خرداد، حماسه آزادسازی خرمشهر" طرح فروش فوری 4 محصول این شرکت را آغاز می کند.  

در این طرح به منظور توزیع و عرضه خودرو میان مشتریان واقعی،‌ محدودیت های اعمال شده در طرح های قبلی،‌ کماکان اعمال می شود.

منتخبان طرح های قبلی که موفق به واریز وجه نشده اند‌ نیز می توانند نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

متقاضیان نهایی حداکثر سه روز پس از اتمام مهلت ثبت نام،‌ با انجام قرعه کشی مشخص خواهند شد، این افراد تا پنج روز مهلت خواهند داشت تا نسبت به واریز وجه کامل خودرو اقدام کنند.

تاریخ و نحوه ثبت نام:

طــرح فــروش فــوق الــعــاده (3 مــاهــه) مــحصـــولات ایــران خــودرو مــطــابــق جــدول ذیــل از روز یکشنبه مورخ 1400/03/02 شروع و تا روز سه شنبه مورخ 1400/03/04 ادامه خواهد داشت. حداکثر 3 روز کاری پس از پایان ثبت نام،قرعه کشی برگزار و اسامی منتخبان اعلام خواهد گردید.

فرآیند ثبت نام:

مرحله اول : متقا ضی، با وارد نمودن کد کاربری و کلمه عبور خود،به صفحه ثبت نام خود وارد می شود و خودرو را انتخاب می نماید.

مرحله دوم: اسامی برندگان با حضور مراجع نظارتی اعلام می گردد.

مرحله سوم: فهرست انتخاب شدگان نهایی از طریق سایت فروش اینترنتی و ارسال پیامک اعلام خواهد شد.

نکته1: در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در شرایط احراز متقاضی ( شرایط عمومی )در هر مرحله تا قبل از تحویل خودرو، ثبت نام متقاضی کان لم یکن تلقی می شود و وجه مشتری به حساب ایشان مسترد می گردد و هیچگونه مسئولیتی از بابت تحویل خودرو متوجه شرکت نخواهد بود.

نکته2 :قبل از اعلام اسامی انتخاب شدگان، مشتری هیچگونه وجهی واریز نخواهد نمود و شرایط اخذ چک برای خرید محصولات شرکت ایران خودرو در این طرح حذف گردیده است.

شرایط عمومی بخشنامه:

1 .به هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو تعلق می گیرد.

2 .متقاضی ملزم به ارائه اصل و تصویر گواهینامه رانندگی خودرو (حداقل پایه سوم) می باشد.

3 .حداقل فاصله از آخرین خرید (ثبت نام یا تحویل خودرو) در شرکت های ایران خودرو و سایپا 48 ماه می باشد.

4 .امکان صلح و نقل و انتقال خودرو حتی به صورت وکالتى مطابق با مصوبات کمیته خودرو وجود ندارد.

5 .متقاضی باید در هنگام ثبت نام، شماره حساب (شماره شبا) مربوط به خود را معرفی نماید و لازم است از کارت های بانکی به نام خود برای واریز وجه استفاده نماید. همچنین شماره تلفن همراه معرفی شده باید به نام خود متقاضی باشد.

6 .ثبت نام برای مشتریان حقوقی میسر نخواهد بود.

7 .کد نمایندگی که در مرحله دوم و در زمان واریز وجه توسط متقاضی انتخاب می گردد،می بایست با آدرس و کد پستی متقاضی در یک استان باشد.

8 .انتقال حقوق ناشی از انتخاب شدن در قرعه کشی به اشخاص ثالث ممنوع است.

9 .گارانتی خودرو پس از 3 ماه از زمان تحویل در صورت عدم مراجعه به نمایندگی برای دریافت سرویس اولیه باطل می گردد و در مراجعه به نمایندگی کارکرد حداقل 1،000 کیلومتری خودرو نیز الزامی است.

10 .سند و فاکتور فروش خودرو تا پایان مدت یک ساله رهن،نزد شرکت ایران خودرو باقى خواهد ماند و پس از تسویه حساب مشترى و فک رهن تحویل مشتریان گرامى خواهد گردید.

نکته1 :برای متقاضی دارای پلاک فعال انتظامی (نصب برروی خودرو) امکان ثبت نام میسر نخواهد بود.

نکته2 :کسانی که فاقد گواهینامه رانندگی خودرو (حداقل پایه سوم) و یا دارای پلاک انتظامی فعال باشند و در این طرح ثبت نام نمایند،ضمن کان لم یکن تلقی شدن ثبت نام تا 3 سال امکان ثبتنام درکلیه طرح های فروش آتی محصولات شرکت ایران خودرو را نخواهند داشت .

نکته3 :در این بخشنامه از زمان واریز وجه تا تحویل خودرو سود مشارکت و انصراف پرداخت نخواهد شد.

زمان فعال سازی این بخشنامه ساعت 9 روز یکشنبه مورخ 1400/03/02 می باشد

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات