۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۸۱۱۱۳

حوزه باید در بحث جمعیت گفتمان سازی کند

حوزه باید در بحث جمعیت گفتمان سازی کند
حجت الاسلام علوی گفت: باید امروز مهندسی معکوس کرد و با فضا سازی و گفتمان سازی پیامدهای کاهش جمعیت را برای مردم بازگو کرد.

حجت الاسلام دکتر سید اسماعیل علوی،عضو شورای ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت و فرزندآوری گفت: سال 1980 کشورهای اروپایی و آمریکایی تحقیقاتی را پیرامون بحث کاهش جمعیت بین بیست کشور انجام دادند و کشورهای مختلفی را بررسی کردند چرا که؛ کاهش نرخ باروری و فرزندآوری پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را در پی دارد.

وی با بیان اینکه  کاهش نیروی جوان دو مشکل را ایجاد می کند، ابراز داشت: در آینده بنابر بررسی اساتید آماری، سال 1430 با رشد سالمندی  رو به رو می باشیم که کاهش نیروی کار  را در پی دارد و کمبود نیروی کار موجب می شود کشور تحت فشار قرار گیرد. از طرفی تامین اجتماعی و هزینه های اجتماعی و بازنشستگی سالمندان زنگ خطرش در سال 1430 کاملاً خودش را نشان می دهد.

عضو کارگروه مطالعات جمعیتی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به تامین نیروی کار از کشورهای همسایه اظهار داشت: اگر نرخ باروری افزایش پیدا نکند و تا پنج سال آینده با همین سبک و روش پیش برویم وارد معضل جمعتی خواهیم شد  که در نتیجه ایران باید برای تامین نیروی کار از همسایگان خودش مهاجر بپذیرد و پذیرش مهاجرین مشکلات فرهنگی و امنیتی را در پی خواهد داشت. پذیرش مهاجر در واقع پذیرش فرهنگ مهاجرین است.

حجت الاسلام علوی با اشاره به عوامل کاهش جمعیت اذعان کرد: در بحث ازدواج آنچه در ظاهر و در کف خود را نشان می دهد بیشتر اقتصادی جلوه می کند اما همانطور که در فرمایشات حضرت آقا هم بیان شده، تاثیرات عوامل فرهنگی خیلی بیشتر از مسائل اقتصادی  است. شاهد این مسأله دوران کرونا است که به بهانه کرونا هزینه های چند میلیونی، تجملات و چشم و هم چشمی ها کنار رفت و موجبات رشد ازدواج و عروسی جوانان فراهم شد و آنچه که اقتصاد را پررنگ نشان داده همان ضعف فرهنگی است.

عضو شورای ستاد راهبری جمعیت و خانواده حوزه های علمیه  با اشاره به همراه نبودن حوزه علمیه با کاهش باروری در قبل از انقلاب خاطر‌نشان کرد: آن زمانی که بحث کاهش جمعیت شکل گرفت هم دولتمردان و هم دین یعنی حوزویان به وسط میدان آمدند، بحث کاهش جمعیت از سال 1340 در ایران مطرح بوده اما هیچ وقت این سقوط نرخ باروری را در طول تاریخ 1400 سال نداشته ایم. در دوران قبل انقلاب حمایت دینی و حوزوی پشت دولتمردان نبود.

وی در پایان با اشاره به حمایت رسانه و نخبگان جامعه از شعار فرزندکمتر زندگی بهتر گفت: در سال 1368سیاست کاهش جمعیت مطرح  و سال 1372 اجرایی شد، پشت طرح با فتاوا و حمایت حوزه همراه بود، امروز هم اگر بخواهد تحولی در حوزه جمعیت و فرزندآوری ایجاد شود نیاز به گفتمان سازی است یعنی باید همان انگیزه و نیرویی که سال 1372 دولتمردان گذاشتند و رسانه و حوزه ها از شعار فرزند کمتر زندگی بهتر حمایت و تبلیغ کردند، باید امروز هم مهندسی معکوس کرد و با فضا سازی و گفتمان سازی پیامدهای آن را برای مردم بازگو کرده تا بتوانیم انگیزه فردی و اجتماعی مخاطبین را در این موضوع مهم جلب کنیم.

ارسال نظرات