۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۸۱۲۳۶

آوازه "شهر موشک‌ها" نشأت گرفته از روزهای جهاد و شهادت است

آوازه
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه با انتشار پیامی روز مقاومت دزفول را گرامی داشت.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، چهارم خردادماه در تقویم کشورمان به نام روز مقاومت دزفول نامگذاری شده است. علت این نامگذاری، مقاومت جانانه و شجاعانه مردم این شهر در برابر موشک باران رژیم بعثی عراق در طول جنگ ایران و عراق بوده است. این شهر در دوران جنگ بارها مورد هجوم و موشک‌باران رژیم عراق قرار گرفت تا آنجا که به آن لقب «شهر موشک‌ها» دادند. 

مردم دزفول علیرغم اینکه شهرشان بیش از 200 بار موشک‌باران و 20 هزار بار گلوله‌باران شد، مقاومت جانانه‌ای می‌کردند و نماز جمعه دزفول هر هفته با حضور مردم و رزمندگان اقامه می‌شد. 

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس شورای اندیشه‌ورز سازمان فرهنگی هنری و فرهنگسرای اندیشه با اشاره به چهارم خردادماه، روز مقاومت دزفول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آن پیامی را منتشر کرد. 

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَ اذْكُرُوا اللَّهَ كَثِیرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون.َ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید، هر گاه با فوجی (از دشمن) مقابل شدید پایداری کنید و خدا را پیوسته یاد آرید، تا رستگار شوید.

ماه خرداد، شهر الله مقاومت انقلابی است؛ سوم و چهارم آن، همانند ماه و خورشید در سپهر استقامت ایران اسلامی، تابان و درخشانند و چهاردهم و پانزدهم آن، عروج سالکان و امام مقاومت، خمینی کبیر است. سوم خرداد به مثابه تاسوعای دفاع و چهارم خرداد به منزله عاشورای پایداری است.

باری، مبدأ هر مقاومت مقدسی کربلا و مقصد آن، عزت و افتخار حسینی و متنعم شدن از خان «یا لیتنی کنت معکم» است.

آوازه جهان گستر دیار دزفول تنها نشأت گرفته از روزهای جهاد و شهادت نیست؛ دزفول، مهد اجتهاد و حکمت و فقاهت هم هست؛ فرزانگانی چون خاتم المجتهدین شیخ اعظم انصاری و ابرقهرمان مبارزه با انگلیس خبیث، آیت الله العظمی سیدعبدالحسین لاری دزفولی و آیات معظم معزی، نبوی، سبط الشیخ انصاری و شهید عبدالحسین سبحانی و نیز خیل شاعران و شوریدگان عارف‌پیشه، چون علامه ضیایی و حکیم کاشف دزفولی و جولای دزفولی و سرباز گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، سر سلسله عرفانی فقیهان و حکیمان دو سده اخیر در حوزه‌های علمیه نجف و قم.

آری، بر محراب این دیار، اجتهاد و جهاد، حکمت و فقاهت، نمایان و از دیر زمان بر تارک پر طراوت آن، درخشنده است و در آینده به حول الهی جاودان خواهند ماند.

باید یاد کنم از استاد و مرادم آیت الله سیدمجدالدین قاضی دزفولی پیر سالکان مقاومت و علامه مخبر دزفولی عالم مقاومت که مملو از معرفت و تواضع و مردم داری و اخلاص بودند. گویی پیوسته در دزفول، دو رود به موازات هم جاری بوده و خواهد بود؛ یکی رود دز، رود آب و آبادی و دیگری رود عشق و‌ محبت، رود ادب و فرزانگی.

پدران و مادران این دژ دلاور پرور، با دستان سبز خود، 2600 ستاره سرخ را در هشت آسمان دفاع مقدس، جای داده‌اند و هزاران جانباز و آزاده را بر تارک تاریخ مقاومت ثبت کرده‌اند.

بدین سان، طعم شیرین شهد شهادت و ایثار هنوز هم شور شیرین شهر مقاوم ماست.

این حلاوت بهشتی، هر از چند گاهی در بازگشت سروی با نشان یا لاله‌ای بی‌پلاک از باغ مردمی، ظهور می‌کند. این شهد در تقدیم هشت شهید مدافع حرم و در عروج پیشکسوتی از مجاهدان میدان ایثار و سلامت در کام شهر تکرار شد؛ زیرا که مردم قهرمان شهرمان به ویژه نسل بصیر و جوان آن از هر قومیتی، در عین وحدت و اخوت انقلابی، سلوک آن اسطوره‌های پارسایی را پیشه خود ساخته‌اند و مگر نه این است که به گفته سردار دلها شرط شهید شدن، شهید بودن است «و ما بدلوا تبدیلا».

اینک به پشتوانه فرهنگ ناب اهل بیت علیهم السلام که عصاره آن شعار «ما می‌توانیم» است، فرزندان ممتاز این خاک نخبه خیز و پایتخت مقاومت دزفول تا رتبه‌های جهانی و کشوری، در ساحت حوزوی و دانشگاهی، ادبی و هنری، نظامی و اجرایی، اقتصادی و ورزشی بالا رفتند و از دامان مردمی نمونه، فاتح قله‌های افتخار شدند و بیرق عزت این شهر پایدار را بر افراشته‌تر ساختند.

سخن پایانی، یادآوری سپاس و شکرانه مقام معظم رهبری از مردم قهرمان دزفول در دوران دفاع مقدس و سپاس این مسکین و کمترین است از همه خدمتگزاران و مردم شهیدپرور شهرستان دزفول که هر ساله یاد روز دزفول، روز مقاومت و پایداری را در چهارم خرداد زنده نگه می‌دارند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم و ارادتمند رزمندگان دفاع مقدس و شهیدان و ایثارگران و جانبازان جبهه مقاومت 
چهارم خرداد 1400

ارسال نظرات