۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۸۱۳۲۵

شخصیت‌های انتخاباتی و تعریف آنها از ارزش‌های فرهنگی

شخصیت‌های انتخاباتی و  تعریف آنها از ارزش‌های فرهنگی
حجت‌الاسلام حسینیان معرفی شخصیت‌های انتخاباتی مدنظر با ارزش‌های انقلاب و فرهنگ را یک راهکار مناسب برای تحقق و بازگشت فرهنگ به عرصه اصیل خود دانست.

حجت‌الاسلام محمدجعفر حسینیان، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به ضعف مدیریت فرهنگی در دهه اخیر گفت: دقیقاً به‌خاطر فرهنگ سرمایه داری که در جامعه ما حاکم شده، نتوانسته‌ایم نتیجه مطلوبی که مدنظر ما بوده از فرهنگ را ببینیم.

وی ادامه داد: متأسفانه شرایط اجتماعی که دولت محترم کنونی در جامعه ایجاد کرده، همان معادله‌ای است که بر بازار سرمایه‌ای حاکم شده؛ یعنی معادلات بازار، مسائل فرهنگی را تحت شعاع قرار داده و آن مسؤولیت‌هایی که بایستی آرمان‌های اسلامی را در جامعه تعریف کند، کمرنگ شده و بلکه به آرمان‌ها و مطلوبیت‌های نظام سرمایه داری تبدیل گردیده که در حقیقت رسیدن به آن منویات و محدودیت‌هایی است که انسان‌های سرمایه‌‍دار و مصرف‌گرا در جامعه ایجاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام حسینیان آمال انسان سرمایه‌دار و مصرف‌گرا را رسیدن به بازار سرمایه و فروش دانست و ابراز داشت: در هنگامی که انسان به دنبال بازار خرید و فروش است؛ اساساً شما هر تابلویی که در جامعه می‌بینید به‌جای اینکه برند فرهنگی داشته باشد و یک مطلوبیت و یک افقی را برای ما روشن کند، مسائل مصرفی و تبلیغاتی مادی مانند پفک نمکی و ... تبلیغ می‌شوند!

وی ادامه داد: همه مسؤولیت‌ها در انقلاب ذیل موضوع فرهنگ تعریف می‌شود و باید در پیش چشم مردم باشد؛ باید مراقب باشیم اولویت‌ها تغییر نکند. چرا که تغییر فرهنگ باعث تغییر اولویت‌ها می‌شود و تغییر اولویت باعث می‌شود که حتی فرهنگ با پول و سرمایه مقایسه شود، در آن زمان منافع مادی بالا می‌رود و منافع دینی کمرنگ می‌شود و منزلت فرهنگ جای خودش را به اقتصاد می‌دهد و اقتصاد هم که عمدتاً در حوزه فردی است و باعث می‌شود اگر کسی کارآفرینی کند و از قبل آن خانواده‌های نیازمند ارتزاق کنند به جای اینکه یک کار اولاً فرهنگی شناخته شود، یک کار اقتصادی شناخته می‌شود.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی اقتصاد با مبنای مزرعه آخرت را مطلوب دانست و اظهار داشت:  الآن آن چیزی که متأسفانه به دلیل معادلات بازار و نظام سرمایه داری شکل گرفته، دقیقا‌ً فرهنگ اسلامی را تحت الشعاع قرار داده است و این مسأله فرهنگ در فضای انتخابات هم وجود دارد. شما نمی‌توانید فضای انتخابات را از کشور جدا کنید. انتظارات، دقیقاً انتظارات نظام بازار و حاکمیت نظام سرمایه داری است!

وی ادامه داد: برای تغییر این وضعیت، به نظر می‌رسد که افراد و شخصیت‌های طراز اولی که صاحب گفتمان هستند باید وارد میدان شوند. رهبر انقلاب بسیار دغدغه و مسائلی که دارند در حوزه فرهنگ است که ما باید نظام ارزشی و آرمان‌های خودمان را حفظ کنیم و همان‌ها را بیاوریم و دائماً آن‌ها را توسعه بدهیم.

حجت‌الاسلام حسینیان با اشاره به وضعیت فعلی جامعه که سیل عمومی جامعه به سمت معادلات تجاری و بازار سوق پیدا کرده گفت: در این زمان باید خواص به میدان بیایند. خواص یعنی کسانی که گفتمانشان در جامعه اثر دارد و با کلمات و صحبت‌هایی می‌توانند فضا را برگردانند. البته به نسبت این تغییر ایجاد می‌شود تا مدل حاکم بر فرهنگ تغییر کند و از فضای اقتصادی و تجاری بیرون بیاید و همان آرمان‌ها حاکم شود.

وی ادامه داد: در این فاصله چند ساله چند اتفاق بزرگ رخ داده که سبب شده آن فرهنگ اصیل اسلامی یادآوری شود و ارزش‌های دینی جای خود را پیدا کند. یکی از آن شهادت سردار سلیمانی عزیز بود. واقعاً این تحول اتفاق افتاد و آن علاقه مردم به ارزش‌های انقلاب خودش را پیدا کرد و توانست استمرار پیدا کند و یا مثلاً امثال شهید حججی‌ها خیلی تأثیر داشتند. حوادثی از این قبیل اتفاق می‌افتاد که درباره بازگشت فرهنگ اسلام تأثیر گذار بود. گاهی ممکن است به‌خاطر شرایط بدی که مدیران جامعه ایجاد کنند و مشکلاتی پیش بیاید ولی باید با توکل به خدا از این مشکلات عبور کنیم.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی معرفی شخصیت‌های انتخاباتی مدنظر با ارزش‌های انقلاب و فرهنگ را یک راهکار مناسب برای تحقق و بازگشت فرهنگ به عرصه اصیل خود دانست و گفت: اگر قرار است کسی مثل آقای رئیسی مورد بررسی قرار بگیرد، با آرمان‌های انقلاب معرفی شود. جامعه ما، دو انرژی پنهان در درونش دارد و این انرژی‌ها پیشران حرکت اجتماعی هستند؛ یکی از آن‌ها مسأله توجه به شهدا است که در درون جامعه ما نهادینه شده، انرژی دیگر مسأله انتظار است و ما نمی‌توانیم عاشورا را از انتظار و انتظار را از عاشورا جدا کنیم.

وی افزود: اگر توجهی به این مسائل بشود و شعارهای انقلابی، شعارهایی که مسؤولیت‌های ما را از ابتدای انقلاب تا کنون تعریف کرده، در توصیف شخصیت‌ها ملاک قرار بگیرد، اوضاع فرهنگ قابل بازگشت است و بهتر خواهد شد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات