۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۸۱۳۵۲

تحلیل هفته

تحلیل هفته
مواضع عجیب و غریب سیدحسن درباره شورای نگهبان هیچ سنخیتی با سیره امام راحل ندارد و این پرسش را ایجاد می کند که آیا می‌توان پسر نوح را یادگار نوح خواند؟

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت امام خمینی رضوان الله علیه بارها و بارها در مقاطع مختلف به دفاع از اصل شورای نگهبان پرداخته و به سختی حمله کنندگان به آن را رد کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به این دو کلام بنیان گذار انقلاب اشاره کرد که فرمودند: «من هشدار می دهم که تضعیف و توهین به فقهای شورای نگهبان، امری خطرناک برای کشور و اسلام است.»؛ «اگر کسی بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا، این فساد است، یک همچو آدمی مفسد است و باید تحت تعقیب مفسد فی الارض قرار بگیرد».

اکنون نیز با توجه به فرارسیدن امر خطیر این شورا در تأیید و احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری، دوباره زخم‌های کهنه سر باز کرده است و دشمنان از یک سو، دشمنان دوست‌نما از یک طرف و برخی دوستان جاهل نیز از جانبی دیگر بر این شورا حمله کرده‌اند که رهبر معظم انقلاب صبح امروز در دیدار با نمایندگان مجلس با اشاره به برخی اعتراض ها به شورای نگهبان افزودند: البته انگیزه این اعتراض‌ها متفاوت است. برخی اعتراض‌ها از سر دلسوزی و به دلیل نگرانی از مشارکت پایین مطرح می شوند، و برخی هم بدلیل آنکه نامزد مورد نظرشان احراز صلاحیت نشده، گله‌مند و ناراحت هستند که به آنها ایرادی نمی‌شود داشت، اما برخی با اصل شورای نگهبان مخالفند و با مطالب خود در فضای مجازی و مطبوعات، می‌خواهند از این فرصت برای انتقام از شورای نگهبان استفاده کنند که خداوند از این افراد نخواهد گذشت.

عده‌ای نیز معتقد به این شعار هستند که «یا من هم بازی یا بازی خراب!». مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» صبح امروز با توجه به اینکه کاندیداهای مورد نظرشان تأیید صلاحیت نشده‌اند نوشت: زنی از شوهرش پرسید انتخابات چیست؟ شوهر جواب داد: یادت هست وقتی از تو خواستگاری کردم قول دادم تمام آرزوهایت را برآورده کنم، همه‌جا تو را با خودم ببرم، همه‌چیز برایت بخرم و تو را روی چشمان خودم بگذارم؟ زن گفت بله یادم هست ولی تو هیچیک از اینها را انجام نداده‌ای. شوهر گفت: انتخابات هم همینطور است. وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی کسانی که نامزد احراز مقام ریاست جمهوری شده‌اند، چیزی شبیه همان وعده‌های نامزدهای ازدواج با دخترانی است که وعده‌های شیرین می‌دهند و دختران بله را می‌گویند ولی بعد از ازدواج می‌فهمند هرگز به وعده‌های داده‌شده عمل نخواهد شد.

 

تحلیل هفته

 

یادگار امام کیست؟ چیست؟

سید حسن خمینی در روز سوم خردادماه گفت: واقعا کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می پذیرند؟ پشت عبارت پردازی های زیبا و رفتارهای مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی دانم چه بنامم؟!

وی همچنین اعتقاد دارد شورای نگهبان خلاف جمهوریت است و تصریح کرد: هر روز و امروز هر حرکتی که بخواهد نافی عنصر جمهوریت باشد یک حرکت ضدانقلابی است. مگر می شود نظام همان نظام امام باشد و مردم در آن حق نداشته باشند؟! اگر روزی جمهوریت نظام لطمه دید و مردم در آن نادیده گرفته شوند یا مثلا امروز عده ای حق جمهور را محدود کردند همان اندازه جمهوری اسلامی لطمه خواهد دید که اگر اسلام و آموزه های آن زائل شوند.

حال سؤال این است که آیا شخصی که سازوکار شورای نگهبان را خلاف جمهوریت می‌داند یاد امام خمینی را زنده نگه داشته و یادگار او محسوب می‌شود؟ و اینکه آیا می‌توان پسر نوح را یادگار باقی مانده از نوح خواند؟! ضمن اینکه برخی از اشخاص نمی‌خواهند بپذیرند که جمهور آنان را کنار زد. مردم رئیس جمهور نمی‌خواهند بلکه به دنبال رئیس جمهوری هستند که از خودشان باشد، نه اینکه فقط از پشت شیشه‌های 70 درصد دودی لبخند مردم را نظاره کند و حتی وزرای او نتوانند به آسانی او را ببینند چه برسد به جمهور!

نیمی از اعضای شورای نگهبان (6 نفر حقوقدان) به صورت غیر مستقیم از جانب مردم انتخاب شده‌اند؛ در واقع همان مجلسی که مردم برگزیدند و عصاره ملت است 6 نفر از اشخاصی را که صلاحیت احراز هویت نامزدها را دارند برگزید و در حقیقت این شش نفر، همان کسانی هستند که نمایندگان مردم آنان را تأیید کرده اند و این عین جمهوریت است.

 

تعداد بازدید : 3

آیا هنوز احمدی‌نژاد ولایت فقیه را قبول دارد؟!

با حلوا حلوا، دهان شیرین نمی‌شود

اگر کسی تنها 2 دقیقه از سخنان احمدی‌نژاد را گوش کند، شاید بالغ بر 10 بار کلمه «مردم» به گوشش بخورد که «مردم از من خواستند»، «من مردمی هستم»، «من در بین مردم هستم»، «با رد صلاحیت من سرخوردگی عمومی شکل گرفت» و چنین و چنان.

این یک مسأله واضح است که مردم هنگامی ملت می‌شوند که با هم در مقابل دشمن خارجی متحد باشند و یکی از نمونه‌های بارز ایستادگی مردم، رشد مردم، پیروزی مردم، عزت مردم و موفقیت مردم، شرکت در انتخابات است. چرا احمدی‌نژاد سعی دارد با تشویق به عدم شرکت در انتخابات مقابل مردم بایستد؟!

رهبر معظم انقلاب صبح امروز بر این نکته تأکید فرمودند که «کسانی که مردم را از رفتن پای صندوق رأی منع و القاء بی‌فایده بودن انتخابات را می‌کنند، دروغ می‌گویند که دلسوز مردم هستند، اگر اسم مردم را هم می‌آورند دروغ می‌گویند بنابراین به حرف آنها اعتنا نکنید»؛ آقای احمدی نژاد! با مردم مردم گفتن مردمی نمی‌شوید بلکه این عمل شماست که باید به نفع مردم رقم بخورد.

 

تحلیل هفته

نمونه‌ای از عملیات روانی دشمن برای تخریب انتخابات

همه را شکل یار می‌بینم!

پس از مشخص شدن اسامی نامزدها عده‌ای با زبان تمسخر و طنز تصویر آیت الله رئیسی را 7 مرتبه در استودیوی مناظرات تکرار کردند و معتقد بودند که همه رئیسی هستند. ماحصل حرفشان این بود که انتخابات کانالیزه شده و همه می‌دانند که رئیسی رأی خواهد آورد و اصلا همه کاندیداها پوششی برای آقای رئیسی اند.

این نکته را باید متذکر شد که تا قبل از ۷ خرداد ۱۳۷۵ که به صورت جدی تفکر اصلاحات وارد میدان نشده بود، مردم باید بین نامزدها اصلح را پیدا می‌کردند نه اینکه بین فاسد و صالح مخیر باشند. این غده سرطانی اصلاحات بود که وقتی وارد مجلس شد اعضای شورای نگهبان را به گونه‌ای انتخاب کرد که افراد فاسد تأیید صلاحیت بشوند وگرنه حق این است که مردم در بین افراد شایسته تحقیق کنند و اصلح را انتخاب کنند.

تنها تحلیلی که می‌شود از این اوضاع ارائه داد این است که دشمن و کسانی که حرف دشمن را تکرار می‌کنند به دنبال تضعیف اصل انتخابات هستند؛ آنها در صدد آنند اوضاع را به گونه‌ای جلوه دهند که گویا انتخابات کانالیزه شده و نتیجه پیش از پیش معلوم است تا مردم دلسرد شوند.

درپایان این نکته را باید ناظر به توییت صادق آملی لاریجانی متذکر شد که اگر قصد او از انتشار این توییت شفافیت است، چرا شفاف سازی نمی‌کند که اکبر طبری از درون دفتر او چگونه سوء استفاده کرده است؟!

بازهم به قسمت طنز تحلیل این هفته می‌رسیم. حسن روحانی صبح امروز حقیقتا تصریح کرد: آنقدر طرح و پروژه برای افتتاح آماده شده ‌است که ناچاریم از این به بعد روزهای دوشنبه را نیز به روزهای افتتاح طرح‌های عمرانی اضافه کنیم و باز هم تعداد زیادی پروژه آماده افتتاح باقی می‌ماند که دولت بعد می‌تواند در هر روزی که خواست آنها را افتتاح کند. یعنی کسی نیست به او بگوید برق‌های مملکت روزی دو نوبت قطع می‌شود؟!

با ما همراه باشید...

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Austria
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸
اگر آنقدری که برخی از آقایان جلسه گذاشتند برای اینکه چطور از غربی‌ها امکانات بگیرند، اگر جلسه می‌گذاشتند برای رفع موانع تولید بسیار می‌توانست موثرتر باشد.
2
1
ناشناس
Austria
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
منتظر مناظراتیم. درود بر رئیسی قهرمان
2
1
ناشناس
Austria
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
عالی بود. احسنت رسای انقلابی
2
1
سید حسن
Iran, Islamic Republic of
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
حضرت عباسی خوب بود
کیف کردیم
2
1
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
اصلاحات دیگه تموم شد.
احمدی نژاد هم عددی نیست.
انشاالله مرحله سوم از‌مراحل دستیابی به تمدن اسلامی، یعنی دولت اسلامی را شاهد خواهیم بود.
1
1
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
احسنت. عالی بود. خدا بصیرت بدهد به مردم تا گول بازی های دشمن را نخورند
1
1