۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۸۱۴۱۰
نماینده مردم تهران در مجلس:

شورای نگهبان براساس قانون فعالیت می‌کند

شورای نگهبان براساس قانون فعالیت می‌کند
اصفهان - حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه برخی اعتقاد دارند شورای نگهبان باید صلاحیت تعدادی از دو جناح را تأیید می‌کرد، گفت: شورای نگهبان شرکت سهامی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید محمود نبویان جمعه شب در نشست ائمه جماعات شهرستان کاشان با اشاره به اینکه دولت درعرصه سیاست خارجی هیچ دستاوردی نداشت، گفت: تیم مذاکره کننده ایران طرح گام به گام و راستی آزمایی آسان و سریع را مطرح کرد که به هیچ عنوان درست نیست در حالیکه کل تحریم‌ها باید لغو شود.

وی با تأکید براینکه آمریکا باید تضمین بدهد همه تحریم‌های ایران را یک جا لغو کند، افزود: همه تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود نه اینکه آمریکایی‌ها امروز یکی از تحریم‌هارا لغو کنند و چند ماه بعد اگر تمایل داشتند تحریم دیگری را بردارند.

به گفته وی بر اساس مصوبه مجلس، پنجم اسفند ماه ۹۹ قرار بود کل تحریم‌ها برداشته شود، اما روحانی، ظریف و صالحی مذاکره‌ای انجام دادند که سبب شد تحریرم‌ها را سه ماه دیگرتمدید کنند.

تمدید سه ماهه لغو تحریم‌ها به معنای ادامه تحریم‌ها به مدت سه ماه دیگر است
حجت الاسلام نبویان همچنین به دلائل تمدید سه ماهه لغو تحریرم‌ها در مذاکره با گروسی اشاره کرد و ابراز داشت: تمدید سه ماهه لغو تحریم‌ها این پیام را به غربی داد که می‌توانند تا سه ماه دیگرتحریم‌ها را ادامه دهند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور باید پاسخ بدهد چرا به ادامه تحریرم‌ها اصرار دارد و این در حالی است که تیم مذاکره کننده ایران در جریان مذاکراتی که در حال انجام است طرح گام به گام لغو تحریم‌ها را مطرح کرده است. 

حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه اشخاصی مانند ظریف و روحانی به دنبال لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام هستند، گفت: طرح لغو گام به گام تحریم ها به این معنی است که آمریکایی‌ها امروز یکی از تحریم‌ها را بردارند و چند هفته یا چند ماه بعد یکی دیگر از تحریم‌ها را بردارند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال از رئیس جمهور و وزیر امورخارجه که چرا اصرار دارند تحریم‌های ایران به صورت کامل و یکجا برداشته نشود، گفت: دولتمردان ظاهرا به دلیل انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام هستند تا بخشی از تحریم‌ها تا زمان برگزاری انتخابات برداشته شود.

هدف آمریکا از انجام مذاکرات برای گرفتن امتیاز از ایران است
حجت الاسلام نبویان ادامه داد: آمریکا به دنبال مذاکره بوده و هدف  از انجام مذاکرات برای گرفتن امتیاز از ایران است و این در حالی است که هرزمانی که ظریف و تیم مذاکره کننده ایران مذاکراتی انجام دادند به ضررملت ایران تمام شد.

به گفته وی مذاکره دراین شرایط به هیچ عنوان ضرورتی ندارد و اگر ایران بخواهد به تعهدات خود در برجام برگردد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حضور دارد و تعهدات برجامی مشخص است و آنان می‌توانند ارزیابی کنند که آیا ایران به تعهدات خود در برجام بازگشته یا خیر و این موضوع احتیاجی به مذاکره ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم‌ها باید به صورت کامل و یکجا برداشته شود، گفت: لغو تحریم‌ها باید ارزیابی شود و اینگونه نیست که اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کند تحریم‌های ایران لغو شده ما بدون راستی‌آزمایی آن را بپذیریم.

افراد ضعیفی را برای مذاکرات فرستاده‌ایم
حجت الاسلام نبویان یک تحریم‌ را با ده‌ها تحریم دیگر مرتبط دانست با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان ما تخصص لازم را ندارند ابراز داشت: یک نوع تحریم زیر شاخه های فراوانی را در بر دارد که مذاکره برای برداشتن تحریرم ها نیازمند یک تیم متخصص است.

وی ادامه داد: راستی آزمایی لغو تحریم‌ها از نظر ما این است که باید همه تحریم‌های ایران اعم از تحریم نفتی، بانکی، حمل و نقل، هسته‌ای و موشکی برداشته شود و بازرگانان ما بتوانند مبادلات نفتی و غیر نفتی خود را انجام دهند.

راستی آزمایی لغو تحریم‌ها حداقل شش ماه زمان نیاز دارد
حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه راستی آزمایی حداقل شش ماه زمان نیاز دارد گفت: اصرار ما این است که تحریم‌ها کامل و یکجا لغو شود و بانک‌های دنیا بتوانند با ایران ارتباط داشته باشند تا صادرات نفتی و غیرنفتی تسهیل شود به طوریکه بازرگانان ایرانی هیچ مشکلی برای واردات و صادارت نداشته باشند، اما ظریف و برخی اطرافیان او اصرار دارند تحریم‌ها یکجا برداشته نشود چرا که به دلیل منافع انتخاباتی می‌گویند نیاز به راستی آزمایی نیست.

وی به مشکلات راستی‌آزمایی عجله‌ای و روی کاغذ نیز اشاره کرد و با تأکید بر اینکه راستی آزمایی تحریرم‌ها در کوتاه مدت شدنی نیست عنوان کرد: ما می‌خواهیم حداقل شش ماه روند عادی سازی و ارتباط ایران با کشور‌های دنیا برای همه ملموس شود.

راستی آزمایی عجله‌ای به معنی باقی ماندن تحریم‌ها است
به گفته وی راستی آزمایی عجله‌ای به معنی باقی ماندن تحریم‌ها است و اگر یک یا دو بانک با ایران ارتباط داشته باشند و تنها پنج میلیارد دلار پول‌ های بلوکه شده ایران آزاد کنند برای ما هیچ ارزش و دستاوردی ندارد.

نماینده مردم تهران درمجلس با تأکید براینکه تحریم سوئیفت باید برداشته شود و پول‌های ایران به کشور برگردد، اظهارداشت: لغو این تحریم‌ها تنها نباید روی کاغذ باشد بلکه آمریکا باید درعمل این اقدام را انجام و تضمین بدهد.

وی یکی از انتقاد‌های وارد شده به دولت را قرار داشتن دولت زیر چرخه دلار دانست و با تأکید بر خارج شدن کشور از چرخه دلار، ابراز داشت: اگر ایران از چرخه دلار خارج شود تمام تحریم‌های آمریکا بی اثر خواهد شد و آمریکا نخواهد توانست هیچ اقدامی برعلیه ایران انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چین در رتبه سوم پولی جهان است و با بیش از ۵۰ کشور دنیا رابطه دو جانبه پولی دارد، گفت: اگردولت از چرخه دلار خارج نمی‌شود به این دلیل است که فرزندان برخی دو تابعیتی و یا در آمریکا و اروپا هستند.

با هدف پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال توافقات جدید هستند
وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت با هدف انتخاباتی به دنبال توافقات جدید است، گفت: ظریف در آستانه انتخابات سال ۹۶ اعلام کرد هر گونه توافقی بهتر از عدم توافق است و هر توافقی حتی اگر به ضرر ملت باشد باید انجام شود تا درانتخابات پیروز شویم، بنابراین امروز نیز آن‌ها با هدف پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال توافقات جدید هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: روحانی و ظریف و تیم مذاکره کننده کشور عجله نکنند و بار دیگر منافع ملت ایران را به دلیل مسائل سیاسی و انتخاباتی نابود نکنند.

شورای نگهبان شرکت سهامی نیست
وی با اشاره به اینکه برخی اعتقاد داشتند شورای نگهبان باید صلاحیت تعدادی از دو جناح را تأیید می‌کرد، گفت: شورای نگهبان شرکت سهامی نیست و براساس قانون فعالیت می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید بررعایت قانون در کشور، گفت: رعایت قانون مقدم بر همه اموراست، از این رو مصحلت کشور به رعایت قانون است.

کارنامه دولت باید برای مردم بازگو شود
حجت الاسلام نبویان به لزوم پرهیز از حاشیه‌ها اشاره کرد و با تأکید بر اینکه کارنامه دولت باید برای مردم بازگو شود، اظهارداشت: ۸۰ درصد از مشکلات کشور به دلیل فساد و مدیران نالایق است.

به گفته وی درآستانه انتخابات برای کاهش قیمت دلار ۲۰۰ میلیون دلار به بازار تزریق کردند تا کاهش قیمت دلار را به مذاکرات گره بزنند و قرار است به زودی باردیگر مبلغی به بازار ارز تزریق شود تا با ارزان شدن دلار آن را دستاورد مذاکرات اعلام کنند./۱۳۰۷/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات