۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۸۱۴۵۹

قهر کردن با صندوق، رقیب اصلی ما در انتخابات است

قهر کردن با صندوق، رقیب اصلی ما در انتخابات است
حجت‌الاسلام پناهیان گفت: بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است و رقیب افرادی که دلسوزانه وارد انتخابات شده‌اند اغواگری دشمنان نظام است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین همایش ملی «الی‌الحبیب» با حضور ۳۰۰ مداح شاخص و جوان کشور و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طی دو روز در مجتمع مهدی یاوران قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به عنوان یکی از سخنرانان این نشست، با اشاره به اینکه مداح نیز در حقیقت رسالت تبلیغ آموزه‌های دینی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: این فعالیت‌های تبلیغی موجب ارتقای سطح علمی و معنوی افراد می‌شود. تبلیغ، یک حرکت عالمه و در راستای مسیر انبیای الهی است.

وی با بیان اینکه خلوص حکمت‌زاست و حکمت و تبلیغ باید در کنار یکدیگر قرار گیرد، عنوان کرد: اگر حکمت در قلب جوشید به زبان نیز جاری می‌شود؛ مبلّغ حکیم با مبلغی که حکیم نیست تفاوت‌های زیادی دارد.

این سخنران مذهبی خاطرنشان کرد: در عملیات ابلاغ و تبلیغ دو امر صورت می‌گیرد که نخست برهان آوردن برای اثبات حقانیت یک امر و دوم نیز توصیف کردن یک حقیقت است که آیات قرآن کریم نیز بیشتر از اینکه در مورد اثبات حقانیت باشد به توصیف خداوند، معاد، مؤمنان، کافران و انبیای الهی می‌پردازد.

وی عنوان کرد: ما برای توصیف و تبیین کارکردی ولایت فقیه یک کتاب هم نداریم و بیشتر کتاب‌های موجود فقط به اثبات ولایت فقیه می‌پردازد و استدلالی است در حالی‌ که رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰ سال پیش به خبرگان فرمودند که باید فواید ولایت فقیه را برای مردم ذکر کنیم تا مردم به سمت این نظریه حرکت کنند.

مداحی؛ تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است

پناهیان اثرگذاری توصیف را بیشتر از استدلال دانست و مطرح کرد: کار مداحی، تبلیغ دین با استفاده از عنصر توصیف است و استدلال بدون توصیف برای مخاطب چیزی جز نفرت ایجاد نمی‌کند. غربی‌ها هم در تهاجم فرهنگی به توصیف می‌پردازند اما باز هم ما به استدلال می‌پردازیم و ناموفق می‌شویم، ما فقط در توصیف عاشورا توانسته‌ایم موفق باشیم به همین علت هم امروز اقشار مختلف جامعه امام حسینی هستند.

وی با تاکید بر اینکه استدلال کسی را عاشق نمی‌کند، عنوان کرد: توصیف انسان را از استدلال بی‌نیاز می‌کند و اجازه نمی‌دهد استدلال غلط را بپذیریم و در نقطه مخالف توصیف مطلوب موجب به دل نشستن استدلال درست می‌شود.

دروس دینی در فضای آموزشی نفرت نسبت به دین را همراه دارد

پناهیان با اشاره به اینکه برخی از دروس دینی در فضای آموزشی کشور چیزی جز نفرت نسبت به دین به دنبال ندارد، اظهار کرد: اینکه ما در این کتب با استدلال به دنبال تحمیل آموزه‌های دینی هستیم کار اشتباهی است.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه فقط یک صفحه در مورد حضرت عباس(ع) تاریخ مستند وجود دارد، خاطرنشان کرد: اخلاص ایشان موجب شد تا همه مردم این شخصیت را بشناسند هر چند نسبت به شخصیت‌های دیگر اطلاعات زیادی از ایشان در دسترس نیست، این موضوع به توصیف مطلوب از واقعه کربلا نیز ارتباط دارد که موجب معرفی این شخصیت شده است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) در گودال، بیشتر از آنکه از به شهادت رسیدن برادر خود ناراحت باشند نسبت به از دست دادن امام زمان خود ناراحت بودند اما تا به امروز کمتر با این نگاه، به روضه‌ گودال پرداخته شده است.

پناهیان با تاکید بر اینکه حجاب، نماز و دیگر اوامر دین باید برای مردم توصیف شود، عنوان کرد: اگر در توصیف خوبی‌ها موفق باشیم هیچ نیازی نیست که علت پرداختن به خوبی‌ها را برای مردم بگوییم و فقط با توصیف مردم خود مدافع خوبی‌ها می‌شوند.

بی‌تعهدی رقیب اصلی ما در انتخابات است

وی با بیان اینکه انتخابات از فضای دعواهای تند جناحی دور شده است، گفت: بی‌تعهدی و بی‌انگیزگی رقیب اصلی ما در این انتخابات است و رقیب افرادی که دلسوزانه وارد انتخابات شده‌اند اغواگری دشمنان نظام است که می‌گویند انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات وجود ندارد و در نقطه مقابل ما وظیفه داریم به توصیف زیبایی‌های انجام مسئولیت سیاسی بپردازیم.

پناهیان رقابت در این انتخابات را رقابت اصیل خواند و عنوان کرد: افرادی که در صحنه انتخابات مانده‌اند نیز تفاوت‌های اساسی دارند و رقابت باید در میان این افراد شکل گیرد درحالی‌که برخی فکر می‌کنند رقابت باید میان دلسوزان نظام و توهین کنندگان به نظام باشد و توهین‌ها خون انقلابی‌ها را به جوش آورد و غیر انقلابی‌ها را تحریک کند و یک آش شعله‌قلم کاری درست شود تا ما به ناشایسته‌ترین فرد رأی دهیم تا فرد دیگری رأی نیاورد.

وی با تاکید بر اینکه در دعوای جناحی ضعیف‌ترین افراد روی کار می آیند، گفت: اگر دعوا تبدیل به رقابت شود مسیر درست را دنبال خواهیم کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اکنون رقابت میان دو قطبی‌های کاذب نیست و جناح‌هایی که تهمت‌های نادرست را به نظام نسبت می‌دهند دیگر جایی ندارند؛ ما همیشه نسبت به انتخاباتی که در آن رقابت میان دلسوزان و غیردلسوزان کشور باشد معترض بودیم.

وی با طرح این سئوال که آیا در انتخابات باید با چوب یکدیگر را بزنند تا افراد جمع شوند، ادامه داد: اگر یک جایی دعوا و کتک‌کاری باشد مردم بیشتر جمع می‌شوند اما اگر یک نفر حرف حساب بزند و دوستی باشد کسی جمع نمی‌شود و همه بدون تفاوت رد می‌شوند.

پناهیان با اشاره به اینکه افرادی که شایسته کاندیدای ریاست جمهوری هستند نباید با یکدیگر دشمنی کنند، تصریح کرد: گِل باید گرفت درب مملکتی را که انسان‌های شایسته ریاست جمهوری آن با یکدیگر دشمنی کنند؛ فحش‌کشی، دشمنی، آبروریزی، تخریب و تهمت جاذبه دارد اما نتیجه آن الزاماً قرار نیست انتخاب بهتر باشد. مراجع تقلید نیز مقلّدهای مختلفی دارند اما هیچگاه با یکدیگر دعوا نمی‌کنند تا مقلّدان خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: بنده مانده‌ام که چرا برخی از حزب‌الهی‌ها راه افتاده و به دنبال تغییر وضعیت هستند، موضوع بنده عملکرد شورای نگهبان نیست بلکه روی صحبتم با افراد معترض است که فقط می‌گویند انتخابات رقابتی نشده است و این رقابت یعنی آیا چنین جامعه‌ای رو به اصلاح خواهد رفت؟

عرصه سیاسی جای خروس‌جنگی‌ها نیست!

پناهیان خاطرنشان کرد: فردی که به دنبال عرصه سیاست است و با یک کلمه نامردانه می‌تواند کشور را به هم بریزد؛ آیا واقعا عرصه سیاست جای این افراد است؟ طرف خودش ترک زبان و ۲۰ سال است در این کشور مسئولیت دارد بعد به راحتی می‌گوید ترک‌ها را در این مملکت تحویل نمی‌گیرند. انتخاباتی که با حضور این افراد دنبال شد باز هم مشخص نیست چه مشکلی برای کشور پیش می‌آید.

وی اضافه کرد: برخی احمقانه می‌گویند «جمهوریت از بین می‌رود اگر فلان شود، بنده نمی‌دانم این چه تعبیری است که در نهایت بیشعوری از جمهوریت مطرح می‌کنند هر موقع انتخابات به جایی رسید که گزینه‌های مختلف به یکدیگر احترام گذاشتند و همدیگر را تخریب نکردند و انتخاب را بر اساس برنامه‌هایشان به مردم واگذار کردند در حقیقت ما انتخابات درست را رقم زده‌ایم.

این شخصیت سیاسی مطرح کرد: چند روز است بنده از سوی مذهبی‌ها هم اعتراض می‌شوم؛ در حالی‌ که رقابت میان چند خروس جنگی رقابت نیست؛ دعواست و اصلا شایسته نیست برخی افراد در عرصه سیاست ورود کنند، نمایندگان افکار مختلف باید باشند، اما وجود این افراد باید مطابق با قانون، ادب، حیا و نجابت باشد چرا که همانطور که در روایات داریم مردم بیشتر شبیه مسئولان خود می‌شوند تا شبیه پدر و مادر خود.

زیبایی سیاست باید برای مردم توصیف شود

وی خاطرنشان کرد: زیبایی فعالیت سیاسی و طهارت و اخلاق که مسئولان سیاسی باید داشته باشد باید در جامعه توصیف شود، نه اینکه در میان مردم ضرب‌المثل باشد که حضور در عرصه سیاست پدرسوختگی می‌خواهد، زمان امیرالمؤمنین(ع) نیز این ضرب‌المثل به گونه دیگری وجود داشت و مردم می‌گفتند که علی(ع) باید حکومت را به معاویه واگذار کند.

پناهیان با تاکید بر اینکه دشمنام دادن به اصل سیاست و انتخابات اشتباه است، اضافه کرد: برخی می‌گویند انتخابات محل ظهور پدرسوختگی افراد است درحالی‌که اگر جناح‌ها با ضابطه‌مندترین نیروهای خودشان را به صحنه بیاورند مشکلی برای انتخابات وجود نخواهد داشت؛ اصل سیاست زیباست اما افرادی باید وارد انتخابات شوند که درست باشند و با یکدیگر دشمنی نکنند.

وی با بیان اینکه رقیب اصلی ما در این انتخابات قهر کردن با صندوق است، گفت: نمایندگان افکار متعدد در جامعه باید در صحنه باشند چرا که بدون حضور آن‌ها جامعه رشد نمی‌کند حتی نماینده فکر غلط هم باید در صحنه حضور داشته باشد چرا که موجب مشخص شدن خط فکری درست می‌شود اما رعایت قانون و حفظ اصول، احترام‌ها و خط قرمزها مهم است.

پناهیان ادامه داد: اینکه وحشی‌گری میان سیاسیون عامل انگیزه در رقابت‌های سیاسی شود امر اشتباه است. مداحان با بهره‌مندی از فرصت هیأت، باید زیبایی یک انتخاب درست و عرصه سیاست را با زبان هنر برای مردم توصیف کنند.

مداحان جوان مراقب بت‌پرستی مدرن باشند

حجت‌الاسلام محمد میرزامحمدی یکی از اساتید حوزه و دانشگاه خدمت به هیأت‌های مذهبی را توفیق بزرگی دانست و اظهار کرد: امیدواریم با عنایت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) تا آخرین نفس ذاکر و گریه‌کن اهل‌بیت(ع) باشیم.

وی با بیان اینکه ذاکران با حضرت زهرا(س) برای دنیا و آخرت خود معامله کرده‌اند، تصریح کرد: در مورد ایام فرح و شادی مؤمنان در حوزه مناسک، فرم‌ها، محتواها و معرفت نسبت به این ایام به میزانی کم کار کرده‌ و در برخی از حوزه‌ها اصلا کار نکرده‌ایم که مذهب تشیع معروف شده به مذهب گریه و سیاه‌پوشی.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: گاهی این انتقاد از سمت دشمنان مطرح می‌شود و جواب آن حرف امام است که تاکید داشتند ما باید تا می‌توانیم روضه بخوانیم و محرم و صفر را زنده نگه داریم اما گاهی این موضوع در جمع خودمان مطرح می‌شود

وی با بیان اینکه رسانه و عملکرد ما به‌گونه‌ای است که مذهب ما را متهم به غم و گریه می‌کنند، گفت: برای خاصیت، حقیقت، آثار و فضیلت گریه و بکا صدها کتاب و سخنرانی وجود دارد که بارها بازخوانی و بازگویی شده است و باز هم باید یادآوری شود اما نسبت به ایام شادی غفلت کرده‌ایم که باید جبران کنیم.

میرزامحمدی با اشاره به اینکه مناسک شادی ما را رسانه‌های غربی برای ما تعریف کرده‌اند، مطرح کرد: ما در اسلام چیزی با عنوان جشن تولد، مهدکودک و خانه سالمندان نداریم اما این موارد گریبان‌گیر ما نیز شده است چرا که ما برای شادی و نشاط دینی جامعه خود برنامه‌ای نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه گریه برای امام حسین(ع) سنگ محک ایمان است، عنوان کرد: سخنان بنده به‌عنوان شخصی که سال‌هاست گریه‌کن و روضه‌خوان اهل‌بیت(ع) است به معنای گلایه از گریه‌ها و روضه‌ها نیست بلکه تاکیدی بر لزوم پرداختن به ایام شادی در جامعه است.

 میرزامحمدی با تاکید بر اینکه بدون غدیر، نوکری و محرم هم وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: روز غدیر دین پیامبر اسلام(ص) کامل شد و این نشان می‌دهد که خداوند متعال از اسلامی راضی است که غدیر دارد؛ امروز یکی از مهم‌ترین مباحث در هیأت جاانداختن نظریه ولایت فقیه برای جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: ما برای حکم‌رانی سیاسی در عالم دو مدل بیشتر نداریم که شامل مدل‌های غدیر و سقیفه می‌شود؛ سقیفه بنی امیه تا آل‌سعود را به دنبال داشته و جبهه النصره و داعش را نیز پدیدآورده است درحالی‌که قرآن کریم در مورد غدیر و ایام رفت و برگشت پیامبر به حج متصل به غدیر ۳۰۰ آیه نازل کرده است.

میرزامحمدی با تاکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) نظیر و مشابه ندارد و برترین خلقت است، اضافه کرد: در آیات قرآن کریم آمده است که علی(ع) را ما انتخاب کردیم و ما آن را امام قرار دادیم و پیامبر، تو فقط ابلاغ کننده امامت هستی» این آیات نشان می‌دهد که پیامبر هم باید نسبت به امیرالمؤمنین(ع) وظایفی را انجام دهد.

وی با بیان اینکه ما در نوروز که بدترین گناهان در آن رخ می‌دهد ۱۳ روز تعطیلی داریم اما برای عید بزرگ غدیر فقط یک روز تعطیلی درنظر گرفته شده است، گفت: استقبال از محرم و سیاه‌پوشان باید یک یا دو شب قبل از ماه محرم دنبال شود و به بهانه استقبال از محرم نباید ایام غدیر را به یک روز محدود کنیم.

میرزامحمدی با اشاره به اینکه غدیر با سابقه‌ترین جشن آفرینش است که فقط به اسلام هم محدود نمی‌شود، تصریح کرد: همان دینی که برای ما فضیلت گریه برای امام حسین(ع) را مورد تاکید قرار داده بر لزوم بزرگداشت غدیر هم بارها تاکید کرده است.

وی با بیان اینکه انگلیس برای تخریب شیعه مداح هم تربیت کرده است، گفت: شیعه انگلیسی خود را متولی شعائر معرفی کرد درحالی‌که امام خمینی(ره) و اساتید امام بزرگ‌ترین گریه‌کنان اباعبدالله(ع) بودند و روزی دوبار زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و سلام می‌خواندند؛ اگر شعائر را ما رها کنیم توسط دیگران منحرف می‌شود.

غدیر نباید فدای محرم شود

میرزامحمدی فراموشی غدیر و پرداختن به محرم به جای غدیر را خلاف رضایت امام حسین(ع) دانست و گفت: به بهانه محرم نباید برای غدیر کم کاری کنیم؛ اگر غدیر فراموش نمی‌شد فاطمیه پیش نمی‌آمد و اگر سقیفه و فاطمیه نبود کربلایی پیش نمی‌آمد.

وی با تاکید بر اینکه برخی با مداحی به دنبال خودنمایی هستند، عنوان کرد: امروز شاهد یک بت‌پرستی مدرن در جامعه هستیم، کارهای مداح توسط مخاطب الگوبرداری می‌شود به همین علت مداحان باید نسبت به رفتار، گفتار، پوشش، ظاهر و باطن خود دقت بیشتری داشته باشند.

میرزامحمدی ادامه داد: هیأت، رسانه و شهرت امانتی در اختیار ما است که باید مراقب این امانت‌ها باشیم همانطور که این امانت‌ها در اختیار پیشکسوتان ما بوده و امروز به ما رسیده با علمکرد درست ما به نسل‌های آینده منتقل خواهد شد.

هیأت‌های مذهبی در کنار سخنرانی و مداحی به قرآن هم بپردازند

حجت‌الاسلام هدایت از فعالان قرآنی عرصه هیأت، با اشاره به اینکه آیات قرآن کریم بسیاری از راه‌های بسته را برای ما باز می‌کند، تصریح کرد: هیأت‌های مذهبی نباید در مجالس خود فقط به قرائت قرآن اکتفا کنند بلکه باید به دنبال بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی، ترویج و عمل به آن باشند.

وی از آیه «اعتصمو بحبل‌الله جمیلا» یاد کرد و افزود: برای رسیدن به اهداف عالی اسلام باید در کنار یکدیگر قرار گیریم و یک حرکت منسجم را دنبال کنیم چرا که حرکت‌های پراکنده و غیرمنسجم نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

وحدت جوامع اسلامی بدون توسل به ولایت شدنی نیست

این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه وحدت در جوامع اسلامی بدون توسل به امام علی(ع) شدنی نیست، عنوان کرد: تنها راهکار رفع تفرقه در جامعه پرداختن به ولایت امیرالمؤمنین(ع) است و همانطور که شهید مطهری تاکید دارند غدیر عامل وحدت جهان است.

وی خاطرنشان کرد: امروز تبعیت از امیرالمؤمنین(ع) در حقیقت تبعیت از فقیهی است که حرف علی(ع) را برای ما استنباط می‌کند و خود نیز در زندگی تسلیم خداست نه تسلیم طاغوت.

هدایت با تاکید بر اینکه مجالس اهل‌بیت(ع) فرصت مناسبی برای تبیین آیات قرآن کریم است، عنوان کرد: هیأت‌های مذهبی در کنار سخنرانی و مداحی، با پرداختن به آیات قرآن کریم و بیان نکات تفسیری می‌توانند یک مجلس جامع و مطلوب را به مخاطبان خود ارائه دهند.

برگزاری کمیسیون‌های تخصصی پیرامون تجربه‌های «مانا» در حوزه ستایشگری

ستایشگران جوان هیأت‌های مذهبی کشور با همراهی میثم مطیعی، ابوذر بیوکافی، سید رضا نریمانی، سعید کرمعلی، مهدی رسولی و یونس سبزی در کمیسیون‌های تخصصی پیرامون تجربه‌های مانا در حوزه ستایشگری بحث و گفت‌وگو کردند.

برپایی میزگرد بزرگداشت مرحوم حاج علی خورشیدی با حضور حجت‌الاسلام صادقی واعظ، غلامرضا فلاح و سید احمد رضا شمس به همراه تقدیر از خانواده مرحوم خورشیدی از دیگر برنامه‌های نخستین روز همایش ستایشگران جوان بود.

عصر نخستین روز برگزاری همایش نیز کمیسیون تخصصی «چگونگی استفاده از تاریخ در ستایشگری» با حضور میثم مطیعی و ابوذر بیوکافی و با دبیری حجت‌الاسلام محمدرضا رضایی، کمیسیون تخصصی «کیفیت ورود ستایشگران در عرصه‌های اجتماعی» با حضور سید رضا نریمانی و سعید کرمعلی و با دبیری حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی و همچنین کمیسیون تخصصی «هنر مضمون‌پردازی در نوحه» با دبیری حجت‌الاسلام علیرضا ربانی‌منش و حضور مهدی رسولی و یونس سبزی در سالن‌های مجتمع یاوران مهدی(عج) واقع در نزدیکی مسجد مقدس جمکران، برگزار شده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Austria
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
شورای نگهبان آن مدل قدیمی را به هم زده و رهبری هم بر ضد کارکردی بودن آن مدل تاکید کرده و افق تازه ای گشوده اند.
0
0