۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۸۱۵۰۴

جوانان موتور محرک پیشرفت کشور

جوانان موتور محرک پیشرفت کشور
حجت الاسلام منفرد گفت: امروزه اگر کشور ما در علم و فناوری، پزشکی، هسته ای، موشکی و ... پیشرفت های چشمگیر داشته است، همه این ها مرهون جمعیت جوانی است که داریم.

مقدمه: با توجه به این که جمعیت یک کشور باعث رشد و ترقی ان کشور می شوند فلذا مسئله ازدواج و فرزند آوری مهم ترین مسئله و دغدغه رهبر معظم انقلاب است؛ هرچند که فرزند آوری و افزایش جمعیت مبتنی بر ازدواج است و ازدواج هم مبتنی بر آسان گیری در مسائل ازدواج است. همانطور که رهبر عظیم الشأن فرمودندازدواج را  آسان بگیرید تا زندگی راحت و سرشار از نشاط و خوشی داشته باشید چرا که این آسان گرفتن ها باعث تأثیر در زندگی فرزندانمان هم می شود.

خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا
در گفت و گو با حجت الاسلام مسلم منفرد عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمعیت به تبیین اهمیت موضوع افزایش جمعیت پرداخت.


جوانان موتور محرک پیشرفت کشور هستند.

رسا- از حیث تحولات جمعیتی چه آینده ای پیش روی کشور ماست؟

در دهه 60 نرخ باروری در کشور 6.4 بود. در سال 68 قرار شد تا در یک چشم انداز بیست ساله این بصورت مقطعی کنترل جمعیت را پیگیری کنیم و نرخ باروری از 6.4 به 4 برسد.
اما با غفلت مسئولین و تبلیغات گسترده ای که در در زمینه کنترل جمعیت انجام شد، متاسفانه کنترل جمعیت و شعار اومانیستی "فرزند کمتر زندگی بهتر" از یک سیاست مقطعی به یک فرهنگ تبدیل شد و باعث شد که نرخ باروری ما در کمتر از شش سال به 4 رسید و در چشم انداز بیست ساله به جای اینکه بخ نرخ باروری 4 برسیم به زیر سطح جانشینی رسیدیم.
در حال حاضر با سقوط جمعیتی که در این سالها داشته ایم، طبق خوش بینانه ترین سناریوهایی که برای ما در نظر گرفته شده است، ایران در سال 1430 پیرترین کشور منطقه خواهد بود و در سال 1480 جمعیت ما 30 میلیون نفر خواهد بود که دو سوم این جمعیت را نیز جمعیت مصرف کننده (زیر 15 سال و بالای 60 سال) تشیکیل خواهد داد.

جوانان موتور محرک پیشرفت کشور هستند.

 

رسا- طبق فرمایش شما اگر وضعیت جمعیت و فرزندآوری به همین منوال باشد، ما در سالیان آینده با کاهش و پیری جمعیت مواجه خواهیم بود. کاهش و پیری جمعیت چه مشکلاتی را در پی دارد؟

ببینید کاهش و پیری جمعیت مشکلات عدیده ای را برای هر کشور و جامعه ای ایجاد می کند. این مطلب را نیز بدانیم که اولین آسیبهای پیری جمعیت متوجه خانواده هاست نه دولتها.
ببینید در حال حاضر بخاطر نرخ باروری که در دهه شصت داشتیم غالب جمعیت کشور ما را جوان ها تشکیل داده اند و کشور ما یک کشور جوان است. الان که کشور ما جوان است و تعداد سالمندانمان بسیار کم است، شرکت های بیمه اعلام ورشکستگی کرده اند و حقوق بازنشستگان همیشه با تاخیرهای چند ماهه پرداخت می شود و خانواده ای که بازنشسته دارد در تامین معیشتش با مشکلات مواجه است. حالا تصور بفرمایید اکثریت جمعیت کشور را کهن سالها تشکیل دهند. آن موقع چه مشکلاتی متوجه خانواده ها می شود؟

موتور محرک پیشرفت هر کشور جوانها هستند. امروزه اگر کشور ما در علم و فناوری، پزشکی، هسته ای، موشکی و ... پیشرفتهای چشمگیر داشته است، همه این ها مرهون جمعیت جوانی است که داریم.


رسا- مهمترین راه حل برون رفت از خطر کاهش جمعیت را چه میدانید؟

همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده اند، در زمینه افزایش جمعیت و فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی داریم. 30 سال است در تبلیغات و رسانه ها به مردم القاء کرده ایم که فرزند کمتر زندگی بهتر و این به یک فرهنگ برای جامعه ما تبدیل شده است. بنابراین نباید انتظار داشت که ذائقه فرزندخواهی خانواده ها به یکباره تغییر کند. فرهنگ سازی لازم است. البته موانعی هم وجود دارد مانند موانع و مشکلات معیشتی و اقتصادی. اما مهمترین عامل، فرهنگ است. در دهه شصت نیز مشکلات اقتصادی وجود داشت اما چرا فرزندآوری بیشتر بوده؟ چون فرهنگ فرزندآوری وجود داشت اما متاسفانه الان با تبلیغات گسترده ذائقه فرزندخواهی خانواده ها را تغییر داده ایم.

جوانان موتور محرک پیشرفت کشور هستند.

ارسال نظرات