۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۸۱۷۹۹
جلیلی:

مردم باید سایه به سایه دولت را دنبال کنند/ کار نمایشی مانع پیشرفت کشور است

مردم باید سایه به سایه دولت را دنبال کنند/ کار نمایشی مانع پیشرفت کشور است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: هر دولتی که انتخاب شد محتاج کمک مردم است و مردم هم در کنار دولت یک تلاش بزرگ داشته باشند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در شبکه اختصاصی "جهاد و جهش" در تلوبیون با بیان اینکه باید از کارهای صرفاً نمایشی خودداری کرد، گفت: اگر صرفاً کار نمایشی کنیم، امری است که مذموم است و مانع پیشرفت کشور می‌شود و ما نیازمند کار واقعی هستیم.

وی با اشاره به ضبط برنامه‌های تلویزیونی در شبکه‌های استانی، درباره مشکلات استان‌ها اظهار داشت: یک وقت تنها برخی معضلات استان‌ها را می‌گوییم و قول می‌دهیم که آنها را برطرف می‌کنیم اما من در 5 برنامه ضبطی امروز برای استان‌ها از مردم این سوال را مطرح کردم که می‌خواهیم کشور حداقلی اداره شود یا حداکثری؟ نگاه حداکثری یعنی کشور جهش پیدا کند و به صرف حل شدن چند مشکل اکتفا نکنیم. وقتی کشور جهش پیدا می‌کند در استانها هم این جهش هست. هر روستای ما می‌تواند یک سلول جهش کشور باشد و باید با این نگاه وارد انتخابات شد. نکته‌ای که من در صحبت با هموطنان در استان‌ها پیدا کردم، این بود که بدون کمک مردم این جهش نمی‌شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: من معتقدم اگر می‌خواهیم کشور جهش پیدا کند، این یک کار بزرگ و همگانی و تلاشی سترگ می‌خواهد. هر دولتی که انتخاب شد محتاج کمک مردم است و مردم هم در کنار دولت یک تلاش بزرگ داشته باشند. این جهاد مستلزم این است که جوانان هر روستا یا شهر سند پیشرفت منطقه زندگی خود را بنویسند و راه های پیشرفت و جهش منطقه خود را تدوین کنند. مردم بهتر به ظرفیت های منطقه خود آگاه هستند و جوانان و نخبگان باید با هم‌اندیشی و هم افزایی چنین سندی داشته باشند و آن را از دولت مطابه کنند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اگر ما می‌خواهیم حرکتی را صورت دهیم، در شرایطی این کار محقق می‌شود که دولت و مردم با هم کار کنند، گفت: برای مثال در دفاع مقدس دولت بستر را فراهم کردو مردم در آن حضور پیدا کردند. در بسیاری از شهرها و روستاها مردم می‌گفتند که ما در کارها مشارکت داده نشدیم. ما باید سازوکاری داشته باشیم که مردم سایه خود را بر سر دولت داشته باشند و سایه به سایه دولت را دنبال کنند؛ اگر جایی کار خوبی کرد تقویت کنند و اگر خطا کرد تصحیح کنند.

وی درباره مفهوم دولت سایه که در سالهای گذشته آن را دنبال می‌کرد، گفت: این یک امر دینی است. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه است و حضرت علی وقتی به حکومت می‌رسند از مردم می‌خواهند که از اینکه حرف حقی را بزنند یا مشورتی کنند خودداری نورزند. اینکه در تعابیر قران داریم که "لتکونوا شهداء علی الناس" همین است. در مفاهیم غربی هم دولت سایه وجود دارد و حزبی که شکست می‌خورد دولت سایه می‌شود و علت استفاده ما هم از این تعبیر به‌دلیل شناخته بودن آن در ادبیات سیاسی بود و هدفمان کمک به دولت بود.

جلیلی درباره هزینه‌های دولت در سایه‌ گفت: من مسئولیت‌هایی مانند عضویت در مجمع تشخیص مصلت نظام و شورای عالی امنیت ملی دارم و به دلیل مسئولیتم امکاناتی در حد یک ساختمان و چای را فراهم کردیم و تلاش کردیم کار از حالت فردی بیرون بیاید. برای مثال اگر من مسئولیتی تحت عنوان مجمع تشخیص دارم، باید از این امکان به شکل حداکثری برای وظایفم استفاده کنم. وقتی من عضو شورای عالی امنیت ملی هستم موضوعاتی در آنجا مطرح می‌شود که باید با همه ظرفیت‌های سازمانی پای کار آمد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما امروز جوانان صاحب نظر، دلسوز و با اندیشه داریم. اساتید دانشگاهی داریم که دغدغه‌شان عدم استفاده از علم شان است. مدیرانی داریم که تجربیات گرانبهایی دارند که از‌ آن استفاده نمی‌شود. تجربه 8 سال دولت سایه ما این است که افراد انتظاری نداشتند و دلسوزانه کار کردند. برخی برای مثال در کارگروه معدن ما بودند که ما صرفا محیطی برای بحث و تبادل نظر داشتند نه بیشتر و وقتی طرح‌هایشان را به وزارتخانه مربوطه بردند، آنها گفتند که اگر می‌خواستیم این طرح‌ها را به‌جایی سفارش دهیم 400 میلیون از ما بودجه می‌خواستند./998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
مرام افسادطلبان در انتخابات ها اگه رد صلاحیت شدیم: میگیم انتخابات مهندسی شده.اگه تایید صلاحیت شدیم و رای نیاوردیم: میگیم تقلب شده و فتنه بپا می کنیم‌.اگه تایید صلاحیت شدیم و رای آوردیم: میگیم گندکاریامون تقصیر شورای نگهبان و نظامه. میخواستن ما را تایید نکنن!
0
0