۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۸۱۸۵۰
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

حفظ نظام از اوجب واجبات است

حفظ نظام از اوجب واجبات است
سخنران حرم مطهر گفت: کسی که انتخابات را تحریم می‌کند به خون شهدا دهنکجی کرده و آب به آسیاب دشمن ریخته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه ما در زندگی انتخاب‌های زیادی داریم، اظهار کرد: بشر به انتخاب زنده است و انتخاب‌هایی از جمله همسر، دین، شغل، رشته تحصیلی و حاکم از جمله انتخاب‌هایی هستند که سرنوشت انسان را رقم می‌زنند.

وی با بیان اینکه برخی از انتخاب‌ها زیاد مهم نیستند و قابل جبران هستند، افزود: اگر یک لباس بد انتخاب کردیم و یا یک خانه بد خریدیم قابل تعویض است اما اگر یک همسر بد یا یک رشته تحصیلی بد انتخاب کردیم پیامدهای سخت‌تری دارد بنابراین هرچه انتخاب مهمتر باشد پیامدهای بیشتری هم دارد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر انتخابی یک دلیل دارد، گفت: انتخاب‌ها گاهی بر اساس تقلید، تعصب و از روی نا آگاهی و جهالت است مانند تعصب کفار صدر اسلام که می‌گفتند چون پدران ما بت پرست بودند ما هم بت پرست هستیم که دلیلی غیر منطقی است.

وی ابراز کرد: امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب فرمودند خانه خوبی نداری خانه ات را عوض کن او گفت این خانه یادگار پدرم است و نمی‌خواهم این خانه را عوض کنم اما حضرت فرمودند پدرت هم اشتباه کرده که در این خانه زندگی می‌کرده و این دلیل مناسبی برای ماندن در خانه خراب و در حال ویرانی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: دومین عامل انتخاب، لجاجت است که برخی از روی لجبازی برخی چیزها را انتخاب می‌کنند برای مثال تمام یهودیان زمان پیامبر(ص) که در مدینه بودند مانند فرزندانشان رسول خدا را می‌شناختند اما از روی لجاجت اسلام را انتخاب نکردند و یا افرادی که نمی‌توانستند عدالت امیرالمؤمنین(ع) را تحمل کنند از روی لجاجت به معاویه می پیوستند که انتخاب غلطی است.

وی سومین عامل انتخاب را ترس دانست و گفت: انتخاب دین یا هر انتخابی که از روی ترس باشد بی ارزش است برای مثال وقتی امیرالمؤمنین به حکومت رسیدند چند نفر از جمله عبدالله بن عمر با ایشان بیعت نکردند ولی روزی که حجاج، عبدالله بن زبیر را کشت و به دار آویخت، عبدالله بن عمر ترسید و شبانه به خانه حجاج رفت و گفت که آمده ام به این حدیث پیامبر(ص) که هر کسی امام زمان خود را نشناسد و از دنیا برود به مرگ جاهلیت مرده است عمل کنم و با تو و عبدالملک مروان بیعت کنم و از روی ترس عبدالملک مروان را به عنوان امام زمان خود انتخاب کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه چهارمین دلیل انتخاب‌ها سودجویی و دنیا طلبی است، گفت: عمر بن سعد که یزید را انتخاب کرد و به جنگ امام حسین علیه السلام رفت نه جاهل بود و نه از روی ترس با یزید بیعت کرد بلکه عشق فرمانداری ری را داشت و همینطور خولی که سر امام حسین علیه السلام را برای عمر سعد آورد گفت خورجین مرا پر از طلا کن که بهترین آدم روی زمین را کشتم.

وی با بیان این که قرآن در آیه آخر سوره یوسف می‌فرماید که انتخاب‌های مهم مانند دین، حکومت و حاکم باید بر اساس بصیرت و آگاهی باشد، گفت: فردی نزد پیامبر(ص) آمد و خواست قرعه بیاندازد که مسلمان شود یا خیر ولی پیامبر(ص) او را دعوت به تحقیق و از این کار نهی کردند و چهار ماه به او فرصت دادند که درباره اسلام تحقیق کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: ۷۷۹ بار کلمه علم در قرآن آمده است و نشان می‌دهد که اسلام دین علم و آگاهی است و هر انتخابی در اسلام باید از روی آگاهی و علم باشد و حال که ما در آستانه انتخابات قرار داریم باید نسبت به انتخاب خود بیشتر دقت کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسی که انتخابات را تحریم می‌کند به خون شهدا دهنکجی کرده و آب به آسیاب دشمن ریخته است، گفت: امام خمینی(ره) فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است و شرکت در انتخابات یعنی کمک به حفظ نظام و مشارکت پایین در انتخابات برای نظام خوب نیست.

وی با اشاره به آیه ۱۲۰ سوره توبه گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید هر حرکت و قدمی که بردارید و یا تشنگی و سختی را تحمل کنید که کفار را خشمگین کند خدا برای شما عمل صالح می‌نویسد بنابراین شرکت در راهپیمایی، مقاومت در تحریم و شرکت در انتخابات عمل صالح است و ثواب دارد.

ارسال نظرات