۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۶۸۱۸۶۶
از سوی نشر معارف منتشر شد؛

تکرار یا تغییر؛ بررسی چالش های ذهنی در باب انتخابات

تکرار یا تغییر؛ بررسی چالش های ذهنی در باب انتخابات
موسسه انتشارات دفتر نشر معارف اسلامی کتاب « انتخابات، تکرار یا تغییر» بررسی چالش های ذهنی در باب انتخابات و ارائه علاج مشکلات اقتصادی کشور  را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات دفتر نشر معارف وابسته به نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها کتاب « انتخابات، تکرار یا تغییر» بررسی چالش های ذهنی در باب انتخابات و ارائه علاج مشکلات اقتصادی کشور نوشته سید محمدحسین راجی، سید محمدرضا خاتمی و محسن فوجی برای آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان برای شرکت در انتخابات پیش رو به چاپ رسیده است.

«بعضى از ایام زندگى انسان، این خصوصیت را دارد که سرنوشت بخش عمده اى از زندگى را یا بخشى از زندگى را در آن انسان تعیین میکند. اگر بخواهیم تشبیه کنیم، مثل لیلهالقدر که هر سال، لیلهالقدر براى انسان سرنوشت ساز است. هنگام انتخابات هم براى یک ملت، براى یک دوره اى، براى برهه اى سرنوشت ساز است. لذا این لحظه را من شخصا قدر میدانم و توصیه به ملت عزیزمان هم میکنم که قدر بدانند.

یکی از مهمترین کارکردهای انتخابات، قاعده مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است. فقدان قاعده ای برای انتقال و توزیع قدرت سیاسی و مسئولیت اداره جامعه، مصائب سیاسی گوناگونی به دنبال می آورد. انتخابات به گروه هایی که برای تصاحب قدرت سیاسی رقابت می کنند، تضمین می دهد که بهترین راه و شیوه کسب قدرت، حضور در انتخابات است. کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم از سوی مردم، مسالمت آمیزترین شیوه در رسیدن به اریکه قدرت است.

در چنین شرایطی وظیفه دلسوزان به کشور و مردم آن است که امید را در جامعه گسترش داده و مردم را برای انتخاب اصلح یاری کنند.

ساختار کتاب

کتاب پیش رو کتابی با محوریت پاسخ به شبهات انتخاباتی و ضرورت حضور در انتخابات است که در سه فصل «لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات»، «پاسخ به چندشبهه ذهنی جهت عدم شرکت در انتخابات، ریشه مشکلات کنونی کشور چیست؟» و «علاج مشکلات اقتصادی کشور» تدوین شده است.

در فصل اول این‌کتاب، به سوالات ریشه‌ای هم‌چون «چراباید رای بدهیم»، «چرا شورای نگهبان در کشور وجود دارد؟ چرا اجازه داده‌ نمی‌شود مردم مانند سایر کشورها هر که را می‌خواهند انتخاب کنند؟»، «شرکت در انتخابات در کشوری که آزادی نیست چه معنا دارد؟»، «مگر نظام در این چهل ساله برای ما چه کرده است که دوباره رأی دهیم؟!»، «آیا راه حلی برای پایان دادن به مشکلات اقتصادی وجود دارد؟» پاسخ داده شده است. بررسی ریشه تاریخی مسئله کاهش ارزش پول در ایران، تکیه به ذخایر ارزی نفتی برای حفظ ارزش پول ملی در دوران پهلوی و ضعف تولید و قرار گرفتن توزیع به ‌عنوان قطب توسعه ایران از مباحثی است که در فصل دوم کتاب به آن ها پرداخته شده است. فصل سوم کتاب «انتخابات ۱۴۰۰؛ تَکرار یا تغییر» از دو بخش نگاه به بیرون و نگاه به درون تشکیل شده که در بخش اول عناوینی همچون «عاقبت لغو ‌تحریم‌ها بدون تقویت تولید داخل»، «انتظارات خارجی‌ها از کشورهای در حال‌ توسعه برای ‌سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی»، «هزینه‌های غیر قابل اجتناب حذف مقررات ورود و خروج سرمایه از کشور»، «خصوصی‌سازی سریع و بی‌ضابطه؛ بلای جان کشورها» و «کاهش دخالت دولت در بازار؛ توصیه ویران‌کننده امریکایی‌ها به شیلی» مورد بحث قرار گرفته است.

انتخابات

برشی از متن کتاب

در صفحه 15 کتاب به این مطلب برمی خوریم که اصلا چرا باید رای بدهیم؟ نویسنده به این سوال پاسخ اساسی می دهد و در ادامه چنین می نویسد:

سؤال اول: چرا باید رأی بدهیم؟

چرا باید رأی بدهیم؟» این سؤال، یکی از مهم ترین مباحثی است که در هفته های پیش از انتخابات مطرح می شود. بی تردید، شرکت کردن در انتخابات، رفتاری دموکراتیک است و کسی نمی تواند ما را مجبور کند که رأی بدهیم با رأی ندهیم، اما می توانیم درباره تصمیم خود فکر کنیم و آن را به بحث بگذاریم.

رأی دادن حق ماست شرکت در انتخابات، «حق» بزرگ و مهمی است. همین امروز مردم بسیاری در جهان برای داشتن حق رأی می جنگند و عده بسیاری در این راه کشته می شوند. امروز در کشورهایی مثل برخی از کشورهای عربی) زنان حق رأی ندارند و مردم برای احقاق این حق تلاش می کنند و در مواردی هزینه ای سنگین می پردازند. تصور کنید بگویند مردم ایران دیگرحق رأی ندارند. آیا این خبر شما را ناراحت نخواهد کرد؟ آیا دلتان نمی خواهد برای تغییر دادن شرایط کاری کنید؟

حالا این حق در کشور ما وجود دارد؛ حقی که برای داشتن آن زحمت بسیاری کشیده شده است. امروز زنان و مردان، مستقل از زبان و رنگ و قومیت، حق دارند که رأی خود را در صندوق بیندازند. از این حق استفاده کنیم.

رأی ندادن تأثیری ندارد؟ چه می شود اگر به نظر ما، هیچ کدام از نامزدها مناسب نباشند؟

موسسه انتشارات دفتر نشر معارف کتاب «انتخابات، تکرار یا تغییر» بررسی چالش های ذهنی در باب انتخابات و ارائه علاج مشکلات اقتصادی کشور نوشته سید محمدحسین راجی، سید محمدرضا خاتمی و محسن فوجی را در 200 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه، در قطع رقعی، با جلد شومیز و با قیمت 35000 تومان چاپ کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات نشر معارف به قم- خیابان شهدا(صفائیه)-کوچه 32-شماره 3 مراجعه کرده، یا با تلفن‌ 02537740004 تماس حاصل کنند./998/

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴
درود
1
0