۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۸۱۹۱۷
آیت الله رمضانی مطرح کرد؛

تجلی عرفان عملی در تعامل سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای

تجلی عرفان عملی در تعامل سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به تجلی عرفان عملی در تعامل سیاسی رهبر معظم انقلاب، ایشان را شخصیتی مثبت اندیش در عرصه عرفان نظری توصیف کرد.

آیت الله حسن رمضانی استاد اخلاق حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به سالروز آغاز زعامت رهبر معظم انقلاب ابعاد عرفانی و اخلاقی شخصیت ایشان را مورد توجه قرار داد و گفت: اگرچه ایشان فرموده اند که درس عرفان نظری را نخوانده ام، اما از آن جهت که با حکمت متعالیه ملاصدرا آشنا بوده، عمیقاً از آن دفاع عالمانه می کنند و از سوی دیگر حکمت متعالیه ملاصدرا نیز برداشتی عرفانی از فلسفه، آیات و روایات بوده و به نوعی میان عرفان، فلسفه و کلام جمع کرده است، عرفان نظری یکی از شاخه های آن دانسته می شود و باید گفت رهبری در این زمینه صاحب نظر هستند.

وی عرفان نظری، حکمت مشاء، اشراق و مباحث کلامی رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: قطعاً ایشان در عرفان نظری صاحب نظر هستند و نظریات خوبی هم دارند.

آیت الله رمضانی مباحث رهبر معظم انقلاب در زمینه وحدت وجود را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به مباحث ایشان در زمینه وحدت وجود، در می یابیم که ایشان وحدت وجود عرفانی را قبول دارند و تصور کودکانه ای که برخی در این زمینه دارند و می گویند همه ما خدائیم را رد و آن را به درستی تبیین می کنند.

استاد درس خارج حوزه علیمه قم رهبر معظم انقلاب را شخصیتی مثبت اندیش در عرصه عرفان نظری توصیف کرد و بیان داشت: ایشان در جلسه ای که خدمتشان بودیم فرمودند من در زمینه عرفان نظری درس نخوانده اما، اما اگرچه نخوانده ام، ولی هیچ مخالفتی با آن ندارم.

وی عرفان عملی و بعد تهذیبی رهبر معظم انقلاب را مد نظر قرار داد و تأکید کرد: ایشان اصل و جان عرفان عملی را درک کرده اند و هم مدافعش هستند و هم در این مسیر گام برداشته اند.

آیت الله رمضانی با اشاره به تجلی عرفان عملی در تعامل سیاسی رهبر معظم انقلاب، مطرح کرد: همه اعمال ایشان مبتنی بر عرفان عملی بوده و اگر این شاخصه را نداشتند نمی توانستند در همه عرصه ها موفقیت داشته باشند؛ بدون شک ایشان مرحله به مرحله و پله به پله مراحل سیر و سلوک عرفانی را پشت سر گذاشته و تجربه کرده اند، از همین جهت همه کمالات خودشان را نادیده می گیرند و آنها را از آنِ خود نمی دانند./841/

ارسال نظرات