۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۸۲۰۹۶
با صدور بیانیه‌ای اعلام شد؛

اعتراض حوزه علمیه اصفهان در خصوص توهین به ساحت علمی حوزویان

اعتراض حوزه علمیه اصفهان در خصوص توهین به ساحت علمی حوزویان
اصفهان - حوزه علمیه اصفهان ضمن صدور بیانیه ای توهین به تحصیلات حوزوی را محکوم و پیگیری مراجع ذی صلاح در این زمینه را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، مدیران، اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه اصفهان پس از توهین یکی از نامزدهای انتخاباتی به تحصیلات حوزوی، با صدور بیانیه‌ای خواستار پیگیری مراجع ذی‌صلاح در خصوص این توهین آشکار و پاسخگویی افراد نسبت به موضع گیری‌های ناصحیح خود شدند، متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ

سوره مجادله/۱۱

اسلام با توجه به اهمیت علم و عالم جایگاه ویژه ای به دانش و معرفت بخشید و سعادت دنیوی و اخروی انسان را مرهون تلاش علمی و مجاهدت های عالمانه او دانست .

از همین رو اولیاء دین (صلوات الله علیهم اجمعین) که عالمان حقیقی و معادن علم شمرده می شوند، با تربیت شاگردان و جهت دهی جامعه اسلامی به سمت فراگیری علوم، زمینه رشد و پیشرفت مادی و معنوی بشریت را فراهم نمودند.

 تمدن اسلامی در اوایل قرن چهارم نشان دهنده الگوی موفق علوم مادی است که در حوزه های علمیه با علوم الهی تلفیق شده بود و حوزویان دستاورد عظیم علوم خویش را در عرصه جامعه به نمایش و ظهور گذاشتند.

بوعلی سیناها و خواجه نصیرها که حتی تا امروز بشر از علوم آنها منتفع است، دست پرورده های حوزه عظیم و بزرگ علمی هستند و به راستی کدام شخصیت علمی را در طول تاریخ می توان نام برد که مرهون حوزه های علمیه نباشد.

در قرون اخیر به واسطه برخی از عوامل، علوم دنیوی و مادی از ساختار حوزه ها خارج گردید و به صورت ساختاری جدید در دانشگاه ها ایجاد گردید و دنبال شد و حوزه های علمیه بیشتر بر علوم دینی متمرکز گردید و به فعالیت علمی خود در این مسیر ادامه داد و از آنجا که دین جهت دهنده و تبیین کننده علوم مادی است و فلسفه حیات بشر را تبیین می کند، نقش تعیین کننده ای در این علوم داشته است.

ساختار جدید دانشگاه بر اساس مدارک علمی و مدرک گرایی تعیین گردید و ساختار حوزه به دلیل پیشینه و عمق و اصالت خویش سعی نمود هویت خویش را حفظ نماید و در ساختار جدید حذف نگردد.

یک عالم دینی با سالها تلاش علمی مدرک لیسانس یا دکترا نمی گیرد هر چند این مدارک برای مجاهدت های علمی او ناچیز خواهد بود، چون ساختار علمی حوزه متفاوت است و عالم دین به دلیل ماهیت دین که تبیین سعادت دنیوی و اخروی انسان است، با نگاهی معنوی و الهی به انسان، سو گیری علوم مختلف را باعث شده و به رشد و تعالی انسان کمک می کند.

نتیجه اینکه دو ساختار در حوزه و دانشگاه داریم که ملاک ارزش گذاری و مدارک علمی آنها با یکدیگر متفاوت است؛ اگر فردی در ساختار علوم حوزوی و دینی مدرک دانشگاهی ندارد، بر او خورده ای نیست چرا که آموزش متفاوتی را طی نموده است.

کارآیی و کارآمدی علوم حوزوی امروز بر سیاست مداران و اصحاب اندیشه و خرد دنیا پوشیده نیست که نمونه بارز آن در عصر ما حضرت امام (ره) است که با علوم دینی و حوزوی، دنیای معاصر و همه ابرقدرتهای آن را به چالش کشید.

این قدرت جهت دهی و تحول مرهون تلاش عالم دین است که می تواند تمام معیارهای مادی و غرب زده را باطل کند.

آنچه در مناظرات انتخاباتی توسط یکی از کاندیدهای ریاست جمهوری تحت عنوان ۶ کلاس سواد مطرح شد و در جریان همسو با خط منافقین و دشمنان خارجی در شبکه های اجتماعی اتفاق افتاد، صرفا نمی تواند به عنوان یک نقد انتخاباتی انگاشته شود.

به سخره گرفتن علوم و تحصیلات حوزوی اهانت عظیمی به جامعه روحانیت محسوب شده و بایستی توسط مراجع ذی صلاح پیگیری شود./1304/

 

ارسال نظرات