۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۸۲۱۹۳
زاکانی:

گرفتار مافیای هفت سر شده‌ایم

گرفتار مافیای هفت سر شده‌ایم
نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: سه ضلعی قدرت و ثروت و خودباختگی در مقابل بیگانگان ما را گرفتار یک مافیای هفت سر کرده و باید این مافیا را بشکنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علیرضا زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در شبکه خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

زاکانی در این زمینه اظهار داشت: ما با انقلاب اسلامی یک پیام بزرگ را صادر کردیم و جهانیان این پیام را دریافتند؛ تلفیق پیگیری آزادی به معنای درست آن با عدالت و جمع این دو با معنویت امکانی را فراهم کرد که راه گمشده بشر را در دوره تاریک کنونی فراروی بشر قرار داد. شعارهای انقلاب با فطرت انسان‌ها سازگار بود و بسیار جذاب بود؛ اعتراض به استبداد ستمشاهی و پرخاش بر سلطه‌گری بیگانگان و استکبار بین‌المللی همه با انقلاب اسلامی ایران معنای خاصی یافت.

وی افزود: قبل از انقلاب سراسر کشور در فقر و فلاکت می‌سوخت و بخش کوچکی از کشور آباد بود؛ امروز کشور ما چهره و شرایط دیگری را تجربه می‌کند؛ امروز کشور ما چهره و شرایط دیگری را تجربه می‌کند؛ ما به خوبی‌ها امروز افتخار می‌کنیم اما به کاستی‌ها و مشکلات دقت داریم که چگونه می‌توان تحول و بزرگی و عظمت مورد انتظار را رقم زد.

زاکانی بیان کرد: امروز نیازمند این هستیم که دست به دست یکدیگر داده و یک کشور الگو بسازیم؛ بزرگترین رسالت یک انقلابی تحقق شعارهای انقلاب در آزادی و استقلال و عدالت و پیشرفت و معنویت ایران است و باید به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم؛ باید بکوشیم که 42 سال تجربه خود را به کار ببریم؛ درگیر مافیای مختلفی هستیم؛ قدرت‌گرایان بی‌مغز و دنیاگرایان و دنیاخواهان قدرت پرست و قدرت پرستان بی فکر و عالمان بی عمل و سه ضلعی قدرت و ثروت و خودباختگی در مقابل بیگانگان ما را گرفتار یک مافیای هفت سر کرده و باید این مافیا را بشکنیم و این جز با این که دولت دست به یک اقدام اصلاحی همه جانبه بزند نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید با این اقدام اصلاحی همه جانبه شرایط نوینی را برای کشور رقم زده و از تجربه 42 ساله استفاده و قله‌ها را فتح کنیم؛ فوری‌ترین کار ما تحول در عرصه اقتصاد و مدیریت است و آغاز کار معطوف به جهش تولید و برداشتن موانع تولید و کمک به رونق تولید است؛ هر آنچه به درد تولید می‌خورد به درد ما در حوزه اقتصاد می‌خورد و هر آنچه مقابل تولید است ما مقابل آن هستیم و باید به ظرفیت تولیدی شهرستان‌ها توجه شود و نیاز به یک آمایش دقیق سرزمینی است و پیشران‌های صنعتی را باید در پیش بگیریم و زنجیره‌ها و خوشه‌های کارگاه‌های خرد و متوسط را تقویت کرده تا متن جامعه در جهت تولید قیام کند.

نامزد ریاست جمهوری سیزدهم بیان کرد: دولت می‌تواند از جیب شما مردم خود را تامین کند؛ همین کاری که در 8 سال گذشته رخ داد؛ قدرت پول ملی 34 درصد کاهش پیدا کرد؛ شرایط به سمتی رفته که اگر 6 سال با رشد 8 درصد پیش برویم قدرت خرید مردم به سال 90 بازمی‌گردد و این یک فاجعه بزرگ است و تورم و بیکاری مربوط به این بی‌برنامگی است؛ تعهد می‌کنیم در ابتدای راه اصلاح را از خود دولت آغاز کنیم و اولین گام تمرکززدایی و دادن قدرت به شهرستان‌ها است؛ شهرستان‌ها باید کانون معین برنامه‌ریزی و بکارگیری اقدامات باشد و این حرف بسیار بزرگی است و برنامه سوم تا ششم توسعه بر آن تاکید دارد و 20 سال است کشور در انتظار تمرکززدایی است و قوانین و سیاست‌های ابلاغی نیز بر این تاکید دارد.

زاکانی گفت: بودجه‌های ما به چهار نوع تنظیم و اختصاص پیدا می‌کند؛ بخشی به پروژه‌های ملی و بخشی به پروژه‌های ملی- استانی اختصاص می‌یابد و یک نوع بودجه براساس ماده 75 قانون محاسبات به وزارتخانه‌ها داده می‌شود و اصلا خبر نداریم این پول به کجا می‌رسد و یک بودجه 10 درصدی به استان‌ها داده می‌شود و 12 درصد هم به وزارتخانه‌ها داده می‌شود که مجموعا 22 درصد است و 78 درصد اعتبارات توسط پروژه‌های ملی و ملی - استانی از قبل تعیین شده است و این با پیشرفت و استقلال و دقت شهرستان‌ها منافات دارد. کسی از زادگاه مادری خود بدش نمی‌آید و همه ما وابستگی به محیط خود داریم اما وقتی فقر و بیکاری سراغ ما آمد ما چه باید کنیم؟ اینجا وظیفه دولت است که در سطح کشوری سیاستگذاری کرده و در استان‌ها هماهنگی دنبال شود و در شهرستان‌ها کانون اصلی تحول دنبال شود و با اعطای اختیارات و بودجه و اعتبارات و ایجاد شرایط برنامه ریزی دقیق چهره شهرستان تغییر کند.

وی تاکید کرد: بیش از 430 نقطه کشور باید در جهت رقابت با یکدیگر و رشد سازنده حرکت کنند و اولین وعده بنده این است که تمرکززدایی و محور قرار دادن شهرستان‌ها را دنبال کنم و چارچوب پیشران‌های تحول اقتصادی را که یکی از آنها کشاورزی و توسعه روستایی است را دنبال کنیم. حدود یک و یک دهم جمعیت دنیا را داریم اما 6 درصد امکانات دنیا در ایران است اما کاهل هستیم و مقصر. مقصود از این ما شما مردم نیستید؛ ما مسئولان مقصر هستیم. رهبری معظم که مانند خورشید می‌درخشند و نمره شما ممتاز است اما ما مسئولان و برخی عناصر دچار یک غفلت هستند و سرمایه‌های بزرگ موجود در کشور را نه می‌شناسند و نه تلاشی برای احیاء آنها صورت می‌دهند.

زاکانی بیان کرد: 139 هزار کیلومتر با 6 میلیون دلار در سال 98 کل کاوش معدنی ما بوده است و چطور این می‌شود؟ کانادا و چین اما شرایط را به نحو دیگری پیش بردند و امروز به رتبه 20 جهانی در این زمینه تنزل یافته‌ایم و هیچکس در این زمینه پاسخگو نیست و هیچکس معضلات را برعهده نمی‌گیرد. باید به آینده درخشان فکر کنیم و باید همه با هم حرکت کنیم./998/

وی گفت: صنایع و امکانات متعدد شرایط را به سمتی پیش برده که می‌توانیم یک تحول رقم بزنیم؛ محل این تحول شهرستان‌های ما هستند و با تمرکززدایی میدان دار این تغییر و تحول می‌شوند. در هر شهرستان نخبگان آن شهرستان را و نخبگان محلی و ملی را باید به کار بگیریم.

نامزد دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: موضوع آمایش سرزمین یک موضوع جدی است؛ موضوع بعدی در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایجاد شرایطی است که ما به ازاء این شرایط ما حداقل‌ها را برای عموم مردم و یک زندگی آبرومند تامین کنیم. از اشتغال گرفته تا مسکن و تامین اجتماعی و آموزش که همگی در قانون اساسی اشاره شده و اینها اموراتی هستند که دولت نسبت به آنها غفلت اساسی داشته است.

وی گفت: سالانه یک میلیون مسکن قانون مجلس است اما 350 هزار واحد سالانه توسط مردم ساخته می‌شود و یک سال و 9 ماه میانگین زمان گرفتن مجوزها برای ساخت و ساز است./998/

ارسال نظرات