۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۸۲۳۱۹

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه22 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 650 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 750 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 60 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 414 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 595 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 650 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 600 تومان و درهم امارات  6 هزار و  460 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 293 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 22 هزار و 832 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 614 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 47 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

مهلت ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان تمدید شد

محمد اسلامی اظهار کرد: با توجه به این‌که مهلت دو ماه درج اطلاعات سکونتی مردم در سامانه ملی املاک و اسکان کشور 19 به پایان رسید، ستاد ملی مقابله با کرونا این مهلت را تا پایان شهریور ماه تمدید کرد.

وی با بیان این‌که انتظار داریم مردم در مهلت باقیمانده نسبت به درج اطلاعات سکونتی در سامانه مذکور اقدام کنند، افزود: با این کار یک بار برای همیشه در تاریخ کشور، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بر اساس اطلاعات و آمار واقعی برای تولید و عرضه مسکن برنامه‌ریزی کند.

به گزارش تسنیم، پیش‌تر محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی از تمدید مهلت درج اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان تا پایان مهرماه امسال خبر داده بود.

عدم استقبال مردم از برنامه وزارت راه باعث شده تا زمان درج اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک و اسکان تا شهریور 1400 تمدید شود.

 

قیمت ۵۵ هزار یورویی کامیون‌های وارداتی

صدرالله بمانا  با اشاره به برنامه واردات کامیون‌های دست دوم به کشور، اظهار کرد:‌ قیمت هر دستگاه کامیون وارداتی به زمان خرید، نرخ ارز، پیمایش، سال ساخت و... بستگی دارد؛ خودرو تولید 2017 نسبت به خودرو مدل 2018 بعضا تا 15 هزار یورو تفاوت قیمت دارند.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم هزینه تمام شده یک دستگاه کامیون وارداتی به طور متوسط 55 هزار یورو است. هزینه اسقاط، عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و... نیز باید در نظر گرفت که در مجموع قیمت نهایی از قیمت‌های کنونی بازار به مراتب پایین‌تر است.

وی با بیان این‌که قیمت این کامیون‌ها مناسب است، افزود:‌ برای واردات هر دستگاه کامیون باید حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج شود که ظرفیت کامیون فرسوده باید 3 تن کمتر از کامیون وارداتی باشد.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش تر درباره برنامه نوسازی کامیون‌های فرسوده به تسنیم گفته بود: خرداد  99 برنامه ثبت‌نام برای واردات کامیون آغاز شد و  آبان‌ماه 99 (پس از 5 ماه) متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الآن حدود 2000 (1850) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیون‌ها وارد گمرکات کشور شده‌ و دو هفته گذشته 150 دستگاه از این کامیون‌ها ترخیص شده‌‌اند.

«بمانا» با بیان اینکه هر کدام از کامیون‌هایی که ترخیص می‌شوند برای شماره‌گذاری فرستاده خواهند شد، افزود: تاکنون هم یک کامیون شماره‌گذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامه‌های مربوطه به راهنمایی و رانندگی استان‌ها ابلاغ شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیون‌های وارداتی دست دوم طولانی است، گفت: یکی اینکه این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود 6 تا 7 ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.

وی با یادآوری اینکه 2 دانگ از 6 دانگ کامیون‌ها باید در اختیار شرکت‌های حمل‌و نقلی باشد، افزود:‌ این یک فرآیند و روش جدید برای نیروی انتظامی است که کارهای مربوط به آن در حال انجام است.

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: بازدید حدود 70 دستگاه کامیون انجام شده و منتظر دستورالعمل اجرایی برای واگذاری به غیر بودیم. امیدواریم کار سرعت گرفته و هر تعداد کامیون ترخیصی بلافاصله شماره‌گذاری شود.

 

فهرست مشاغل مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ اعلام شد

اتاق اصناف ایران پیرو ابلاغیه شماره 28053 مورخ 1400/03/13 مصوبه شماره (2) هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مورخ 1400/03/08 در خصوص «تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به‌شدت آسیب‌دیده در سال 1400» مشاغل و کسب‌وکارهایی را که عناوین آن متناسب با گروه‌های شغلی تعطیل یا محدود شده‌اند در طرح جامع محدودیت تردد و تجمع عمومی مصوب ستاد ملی مدیریت کرونا تنظیم شده و در جلسات کارگروه مقابله با پیامد‌های اقتصادی کرونا به تصویب رسیده است، به‌شرح ذیل اعلام می‌دارد؛

فهرست مشاغل و کسب‌وکارهای به‌شدت آسیب‌دیده مشمول حمایت اقتصادی سال 1400، مصوب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کرونا به‌شرح زیر است:

مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشی، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین‌راهی، زائرسراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس‌های مسافرتی.
شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری.
مراکز پذیرایی، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها، چایخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز طبخ غذا.
قنادی، شیرینی‌پزی، آبمیوه و بستنی فروشی.
آرایشگاه‌های مردانه، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی.
مراکز فروش انواع پوشاک، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم التحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی.
مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی.
مراکز آموزشی، آموزشگاه‌ها و مهدکودک‌ها (به‌غیر از مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی).
مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای (غیردیجیتال)، موزه‌ها، سینماها و تئاترها.
مراکز تفریحی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها.
مراکز ورزشی، باشگاه‌ها و مراکز ورزشی آبی، پارک‌های آبی و استخرها.
نمایشگاه‌های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین‌المللی.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

به‌دنبال بهبود چشم‌انداز تقاضای جهانی همزمان با افزایش تعداد واکسینه‌شدگان در کشورهای جهان قیمت نفت روز جمعه سومین افزایش هفتگی متوالی را به ثبت رساند و به بالاترین رقم چند سال گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با 17 سنت افزایش به 72 دلار و 69 سنت رسید. نفت برنت رشد هفتگی یک‌درصدی را تجربه کرد.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با 62 سنت افزایش به 70 دلار و 91 سنت رسید که بالاترین رقم پایانی از اکتبر 2018 تاکنون بود. نفت خام آمریکا این هفته را با 1.9 درصد افزایش به پایان برد.

فیل فلین تحلیلگر بازار نفت در مؤسسه پرایس فیوچرز در شیکاگو اظهار داشت: «تقاضا سریعتر از حد انتظار در حال ترمیم است و ما شاهد عرضه بیشتر برای پاسخ گفتن به تقاضای فزاینده خواهیم بود.»

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس برای پاسخ گفتن به تقاضا که احتمالاً تا پایان 2022 به سطح قبل از بحران کرونا خواهد رسید، باید تولید خود را افزایش دهند.

آژانس اضافه کرده است: «اوپک‌پلاس باید برای تأمین مورد نیاز عرضه در بازار شیرهای نفت را باز کند.»، بر این اساس در سال 2022 میلادی 24 کشور عضو اوپک‌پلاس باید تولید نفت خود را 1.4 میلیون بشکه نسبت به هدف‌گذاری جولای 2021 تا مارس 2022 افزایش دهند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس گفته است انتظار دارد قیمت جهانی نفت در تابستان امسال و همزمان با تقویت فعالیت‌های اقتصادی به رقم 80 دلار برسد.

آمارها نشان می‌دهد به‌دنبال افزایش جمعیت واکسینه‌شدگان، حجم تردد خودروها در آمریکای شمالی و بخش‌هایی عمده از اروپا در حال بازگشت به سطح قبل از کروناست.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات