۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۶۸۲۳۲۹
مدیر رادیو معارف:

مردم از نمی‌شود‌ها گلایه دارند

مردم از نمی‌شود‌ها گلایه دارند
مسعود کاویانی گفت:مردم از نمی‌شود‌ها گله دارند و باید ببینیم افراد چه برنامه و کارنامه‌ای دارند تا مردم خوش‌بین بشوند که می‌شود کارکرد چون مردم نگران این مسأله هستند!
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری مسعود کاویانی، مدیر رادیو معارف در سالن جلسات علامه طباطبایی این شبکه رادیویی و به مناسبت بیست و سومین سالروز تأسیس رادیو معارف به‌تشریح برنامه‌های انتخاباتی این رادیو در عرصه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت.
 
مدیر رادیو معارف با اشاره به اینکه در آستانه رویداد عظیم انتخابات گفت: ما در حوزه انتخابات فعالیت‌های متعددی داشته‌ایم و برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده‌ایم، حدود ۶ هزار دقیقه برنامه در این زمینه تولید کرده‌ایم. انتخابات مظهر انتخابات و قدرت مردم و نظام ما نیز مردم پایه است. از ابتدای انقلاب و پیش از سال ۱۳۵۷، در جای جای کلام امام و رهبر معظم انقلاب، نقش مردم و مردم پایه بودن قدرت این نظام هویداست.

وی افزود: رادیو معارف در راستای مأموریت خودش در حوزه ترویج انتخابات و تهییج مردم برای مشارکت بیشتر در انتخابات مشغول است و برنامه‌هایی مانند چهره به چهره، رخداد، معیار و راه روشن از جمله برنامه‌هایی است که به صورت اختصاصی و ویژه تولید شده و در سایر برنامه‌هایی زنده که انعطاف موضوعی داریم مانند تا جمعه ظهور و مهربان باشیم که هر دو از برنامه‌های پرمخاطب و قابل انعطاف برای موضوعات روز هستند، به بحث انتخابات ریاست جمهوری بپردازیم.

کاویانی با اشاره به تأسیس رادیو معارف در بهمن ماه سال ۱۳۷۷، مصادف با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در شهر مقدس قم اظهار داشت: این رادیو با هدف ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و با مأموریت معرفت افزایی دینی آغاز به کار کرد. رادیو معارف یکی از مجموعه رادیو‌های سراسری تحت اشراف معاونت محترم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است که با توجه به مأموریتی که دارد، در شهر مقدس قم مستقر است و پشتوانه محتوایی این رادیو حوزه‌های علمیه، مراجع معظم تقلید، مراکز علمی پژوهشی و دانشگاه‌های سراسر کشور هستند.

وی ادامه داد: رادیو معارف در این مدت ۲۳ ساله، برنامه‌های متعدد و در موضوعات مختلفی برای مخاطبینی که رادیوی مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند و با هدف مشخصی به دنبال رادیو معارف هستند برای آن‌ها تولید کرده‌ایم؛ برای مثال ما در چند حوزه مانند پاسخ به شبهات، بحث اصول عقاید، بیان احکام دینی، ترویج سبک زندگی اسلامی و همه این‌ها البته در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی شکل گرفته است.

مدیر رادیو معارف در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره کمیت و کیفیت مخاطبان رادیو معارف اعم از مذهبی و غیر مذهبی پاسخ داد: جامعۀ ما یک جامعه مذهبی است و اگر بخواهیم به مذهبی و غیر مدهبی تقسیم کنیم درست نیست؛ بلکه باید بگوییم بعضی‌ها دغدغه بیشتری دارند. بر اساس نظرسنجی‌ها، تلفن‌هایی که از طرف مردم با ما صورت می‌گیرد و تحلیل‌هایی که وجود دارد، اغلب مخاطبین ما عام هستند، البته ما چند طیف داریم؛ مخاطبین خاص داریم که فرهیختگان جزو این مخاطبان هستند که سطح علمی از متوسط سطح علمی جامعه بالاتر است.
 
وی افزود: مخاطبین دیگر ما، مسؤولین نظام و علما هستند. بخش دیگر نیز عموم مردم هستند که علاقه‌مند به مسائل دینی هستند و می‌خواهند دین‌شان را از یک جای مستند و متقن بدون این که شک و شبهه و دغدغه داشته باشند بگیرند. جدول پخش ما نیز بر اساس این سه دسته مخاطب تعیین شده و ما بر اساس ساعت‌های مختلف برخی اوقات صرفاً مطالب تخصصی و برخی اوقات مطالب صرفاً عمومی و برخی اوقات نیز مطالبی بینابین پخش می‌کنیم که همه مخاطبان ما از مطالبی که پخش می‌شود استفاده کنند.
 
کاویانی همراه بودن رسانه با دغدغه‌های مردم را در افزایش اعتبار رسانه مؤثر دانست و ابراز داشت: در برنامه‌های رادیویی و خصوصاً در برنامه نقش من و راه روشن، بحث مطالبات مردم از دولت‌ها، نامزد‌های ریاست جمهوری، مسائل و مشکلاتی که دارند مطرح می‌شود و بر روی آنتن ما نیز پخش می‌شود. رسانه با برنامه سازی بدون مردم مفهوم پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: مردم از ناکارآمدی و نمی‌شود‌ها گله دارند و باید به سراغ این برویم که ببینیم افراد چه برنامه و کارنامه‌ای دارند تا مردم خوش بین بشوند که می‌شود کارکرد و مردم نگران این مسأله هستند و مردم می‌گویند می‌شود، ولی این‌ها نتوانستند و این ناکارآمدی مقداری مسأله‌ساز است. ما باید به سمتی برویم که بگوییم ما با همه این مسائل می‌توانیم کار کنیم و باظرفیت‌های داخلی و ارتباطاتی که می‌توان با بیرون کار کرد.

مدیر رادیو معارف دو راهبرد بلند مدت را در چشم انداز رادیو معارف عنوان کرد: ما در چشم انداز رادیو معارف، ارتقای کمی و کیفی مخاطب، افزایش کیفیت در برنامه سازی را در راهبرد‌های اصلی رادیو معارف داریم. ما باید با توجه به نیاز‌های جامعه و مباحثی که نیاز‌های امروزی در حوزه رسانه‌ای است و ذائقه مخاطب را باید در نظر گرفت که برنامه سازی هنرمندانه و خلاقانه باید مقداری از ساده‌سازی فاصله بگیریم و برنامه‌ها را بروزتر کنیم.

وی ادامه داد: درباره راهبرد‌ها و هدف‌های کوتاه مدت، بحث جمعیت و فرزند آوری دو موضوع اصلی مورد هدف ما است. بحث فرهنگ سازی در حوزه ولایت، موضوع دیگری است که دو موضوع مطرح شده به لحاظ محتوایی جزو راهبرد‌های اصلی ما در میان مدت و کوتاه مدت است.

کاویانی دستور کار قرار گرفتن تولید موسیقی‌های آیینی و آکاپلا را برای رادیو معارف مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در حوزه ساختاری تولید موسیقی، چون که تا کنون رادیو معارف در زمینه موسیقی حساسیت‌های خاصی داشت، نیاز به تولید آکاپلا و نغمات آیینی داریم و برای این حوزه برنامه ریزی انجام شده تا یک اتفاق خوبی را در سال آینده شاهد باشیم.

وی ادامه داد: مأموریت‌های جدید ما، تقویت فرستنده‌های رادیو معارف است؛ چرا که از استان‌های مختلفی نسبت به کیفیت فرستنده‌های رادیو گله‌مند هستند. یکی از مطالبات ما از معاون جدید صدا، آقای بخشی‌زاده این است که کیفیت فرستنده‌ها را تقویت کنند.

مدیر رادیو معارف تشکیل دو برنامه در ساعت‌های عصرگاهی و شامگاهی گفت: ما برنامه ریزی داریم تا دو برنامه عصرگاهی و شبانگاهی را در دستورکار قرار بدهیم. به همین منظور حوالی ساعت ۵ تا ۶ بعداز ظهر برنامه‌ای با محوریت قرآن و همچنین برنامه دیگری تحت عنوان هم‌نشین را از ساعت صفر بامداد به مدت ۹۰ دقیقه پخش کنیم.
 
وی افزود: در دو شب از برنامه‌های شبانگاهی، دستورکار ما برنامه زیارتی است که شب‌های چهارشنبه از جوار بارگاه امام هشتم(ع) و شب‌های جمعه نیز که شب زیارتی خاص امام حسین(ع) شب زیارتی امام حسین(ع) را داشته باشیم. در کنار این برنامه، در شب‌های مختلف موضوعاتی مانند اخلاق، ادبیات دینی، شگفتی‌های آفرینش، دعا و مناجات را خواهیم داشت.
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
دو واجب داریم یکی اصل شرکت در انتخابات و دوم انتخاب اصلح
0
0