۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۸۲۴۶۷

شرکت در انتخابات واجب عینی است

شرکت در انتخابات واجب عینی است
حجت الاسلام و المسلمین رفعتی گفت: شرکت در انتخابات هم حق و تکلیف بوده و این قول صحیح است، موضوع بحث سپردن مسئولیت است، در این قول شرکت در انتخابات واجب عینی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی، استاد خارج حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با اشاره به تکلیف یا حق بودن شرکت در انتخابات اظهار داشت: تکلیف یا عدم تکلیف در انتخابات در بین فقها سه دیدگاه وجود دارد، یک دیدگاه صرفاً حق می داند، دیدگاه دوم انتخابات را بیعت می داند و بیعت هم واجب و تکلیف می باشد و دیدگاه سوم که دیدگاه صحیح و اقوی است این است که شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف می باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: کسانی که شرکت در انتخابات را صرفاً حق می شمارند، انتخابات را بر این مبنا می دانند که شهروندان نماینده و وکیل خودشان را انتخاب می کنند و می گویند ما نمی خواهیم از این حق استفاده و وکیلی و نماینده ای برای خود انتخاب کنیم، این مبنا را در گذشته آقای منتظری بیان کردند و براین اساس انتخابات صرفاً حق بوده و تکلیف نیست.

وی با بیان اینکه نماینده و رئیس جمهور وکیل مردم نمی باشد، ابراز کرد: در رد نظریه حق صرف باید بگوییم که انتخابات وکالت نیست، شرعاً جزء مقوله وکالت قرار نمی گیرد به این جهت که وقتی نماینده ای انتخاب می کنیم وکیل ما نیست و وظایفی که بر عهده آنها قرار می گیرد وظیفه ای نیست که بر عهده تک تک شهروندان قرار بگیرد و براساس آن بخواهند به جای خود وکیل در نظر بگیرند، آیا قانون گذاری وظیفه مردم است که بخواهند به جای خود وکیلی انتخاب کنند؟

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان اینکه وکیل الرعایا خواندن نماینده و رئیس جمهور تسامح می باشد، عنوان کرد: وکیل باید براساس نظر موکل عمل کند، نمایندگان براساس نظر مردم عمل نمی کنند و نمی توانند چنین کاری را هم انجام دهند، پس دیدگاه وکالت دیدگاه نادرستی است، بر فرض قبول این دیدگاه براساس حکم اولیه استفاده از حق الزام آور نیست اما براساس حکم ثانویه شرکت در انتخابات یک تکلیف می باشد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر در انتخابات شرکت نکنیم، حداقل آسیب تضعیف نظام اسلامی است، حفظ نظام به فتوای همۀ مراجع تقلید واجب است حتی آن هایی که شرکت را صرفاً حق می دانند، حفظ نظام را واجب می دانند، بنابراین بر اساس حکم ثانویه حفظ نظام واجب است و مکلف می باشیم در انتخابات شرکت کنیم.

وی با بیان اینکه عده ای می گویند عدم شرکت موجب تضعیف نمی شود، اظهار داشت: برای تشخیص موضوع یعنی شرکت در انتخابات موجب حفظ نظام و امنیت کشور است و عدم شرکت موجب تضیف نظام است کافی که توجه کنیم چه کسانی تشویق به عدم شرکت در انتخابات می کنند، خودی است یا از دشمنان نظام اسلامی می باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر در انتخابات شرکت نکنیم به دیگری اختیار داده ایم برای ما تصمیم بگیرد، ما برای تغییر و ایجاد تحول باید در انتخابات شرکت کنیم، شرکت در انتخابات تکلیف است، اگر مبنای اول که مبنای ضعیفی است را بپذیریم باز به حکم ثانویه شرکت در انتخابات واجب است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به آیه 57 سوره نساء گفت: اگر مبنای اقوی که شرکت در انتخابات حق و تکلیف است را بپذیرفتیم، دیگر موضوع حق نیست، بلکه بحث سپردن مسئولیت است، حق بودن به این معناست که از بین چند کاندیدا کسی که اصلح به نظر می آید را انتخاب کنیم، شرکت در انتخابات واجب عینی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ایمان رسولی
Iran, Islamic Republic of
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
انتخابات واجب شرعی و عقلی است
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۹
به امید پیروزی حق علیه باطل
0
0