۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۶۸۲۵۱۶

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۶۹ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 24 خرداد 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۴

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 69 هزار تومان، قیمت دلار 23 هزار و 950 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 610 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 550 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 750 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 69 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 424 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 635 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 23 هزار و 950 تومان، قیمت یورو 28 هزار و 900 تومان و درهم امارات  6 هزار و  600 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 574 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 107 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 785 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 215 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۳/۲۴

به دنبال بهبود چشم انداز تقاضا و در حالی که افزایش شمار واکسینه شدگان سبب شده تا محدودیت های مسافرتی به تدریج برداشته شود، قیمت نفت روز دوشنبه افزایش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 31 سنت معادل 0.43 درصد افزایش به 73 دلار رسید. هفته گذشته نفت برنت شاهد 1.1 درصد افزایش بود و در روز

جمعه به بالاترین رقم از می 2019 یعنی 73 دلار و 9 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با 29 سنت معادل 0.41 درصد افزایش به 71 دلار و 20 سنت رسید. نفت خام آمریکا طی هفته گذشته 1.9 درصد رشد داشت و در روز جمعه به بالاترین رقم از اکتبر 2018 یعنی 71 دلار و 24 سنت رسید.

حجم تردد خودروها در آمریکای شمالی و بخش های عمده ای از اروپا در جال بازگشت به سطح قبل از کروناست و به دلیل برداشته شدن مقررات قرنطینه و سایر محدودیت های اجتماعی تعداد سفرهای هوایی رو به افزایش است. این وضعیت سبب شده تا قیمت نفت در طی 3 هفته گذشته همواره افزایش یابد.

آژانس بین المللی انرژی روز جمعه در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس باید برای پاسخ گفتن به تقاضای رو به افزایش نفت تولید خود را بالا ببرند.

گروه اوپک پلاس پس از شیوع بحران کرونا که سبب کاهش شدید تقاضای جهانی در سال 2020 شد اقدام به محدود کردن تولید نفت خود کرده است. به گفته آژانس بین المللی انرژی، اوپک پلاس برای تامین عرضه مورد نیاز بازارهای جهانی باید شیرهای نفت را بازار کند.

 

شاخص بورس ۸هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 6میلیارد و 640میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 4هزار و 739میلیارد تومان در بیش از 498هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 8هزار و 989واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 150هزار و 215واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل شرکت‌های بانک پاسارگاد، بانک پارسیان و سرمایه‌گذاری استان خوزستان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 675میلیون ورقه به‌ارزش 19هزار و 223میلیارد تومان در 244هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 244واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 457واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، ذوب آهن اصفهان و فولاد هرمزگان جنوب شد و در مقابل شرکت‌های مدیریت انرژی امید تابان هور، پلیمر آریا ساسول و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

سیمان ۱۲ درصد گران شد

براساس توافقات به عمل آمده با تولیدکنندگان سیمان در صورت فروش سیمان فله به مصرف کننده نهایی این امکان به وجود آمده که کارخانجات تا 12 درصد افزایش قیمت را بر روی محصولات خود اعمال کنند.

پیش از این واسطه ها با خرید سیمان قیمت ها را در بازار چندین برابر افزایش می دادند که با این روش واسطه ها حذف و کارخانجات با اعمال افزایش 12 درصدی قیمت، سیمان را به مصرف کننده نهایی می فروشند.

متن این توافق نامه به شرح زیر است:

 

بازار راکد خرید و فروش خودرو

در بازار امروز خرید و فروش خودرو نوسانات قیمتی نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته است فقط در چند محصول داخلی بازار شاهد افزایش قیمت است.

البته شرایط انتخاباتی ثبات نرخ ارز و بلاتکلیفی بازار در تعیین سیاست گذاری ها در بخش خودرو عاملی شده تا معاملات در سطح بازار متوقف شود. فقط در بعضی از محصولات که عرصه خودروسازان کاهش یافته است بازار شاهد افزایش قیمت بوده است.

به عنوان نمونه قیمت پژو 206 طی روزهای اخیر از 204 میلیون تومان به 207 میلیون تومان رسیده است علاوه براین در خانواده سمند نیز بازار شاهد افزایش قیمت است

دربازار امروز خرید و فروش خودرو، سمند سورن 242 میلیون تومان، پژو 206 تیپ پنج 259 میلیون تومان، پژو 206 صندوقدار 2456 میلیون تومان، دنا 278 میلیون تومان به فروش می رسد.

علاوه براین، پراید 111 نیز با قیمت 133 میلیون تومان، تیبادو 136 میلیون تومان، کوئیک دنده ای 150 میلیون تومان، پژو پارس 227 میلیون تومان، پراید   131 119 میلیون تومان و سمند ای اف سون 215 میلیون تومان، سمند ال ایکس 193 میلیون تومان به فروش می رسد.

به گفته فعالان بازار، همچنان رونق در معاملات خودرو وجود نداشته و اکثریت مردم ترجیح می دهند معاملات خود را به بعد از انتخابات موکول کنند.

البته این موضوع برای آن دسته از افرادی که نیاز ضروری برای خرید خودرو دارند خوشایند نیست چرا که فروشندگان خودروها را با قیمتی بالاتر به آنها اعلام می کنند و در این شرایط آنها مجبور به خرید هستند.

به صورت کلی خرید و فروشی در بازار خودرو انجام نمی شود محصولات خارجی نیز قیمت های غیرمعقول داشته و فروشنده با درنظر گرفتن شرایط قیمت مورد دلخواه خود را به خریدار اعلام می کند.

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات