۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۶۸۲۶۴۳
بسته انتخاباتی رسا؛

از آشنایی با بانیان تورم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

از آشنایی با بانیان تورم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران
این بسته به اخباری شامل حضور رئیسی در تالار بورس، ورود هنرمندان به مباحث انتخابات و آشنایی با بانیان سونامی تورم و نقدینگی در کشور اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، شصت و پنجمین بسته انتخاباتی رسا به اخباری شامل حضور آیت الله رئیسی در تالار بورس تهران، ورود هنرمندان به بحث‌های انتخاباتی، دعوت دسته جمعی اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات، آشنایی با بانیان سونامی تورم و نقدینگی در کشور، آخرین اظهارات انتخاباتی کاندیداها و اخباری از گوشه و کنار انتخابات اختصاص یافته است.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

وضعیت کنونی حاصل هشت سال اقتصاد برجامی است/ اصلح قطعا رئیسی است

محمد ضمن برشمردن خصوصیات یک رییس جمهور انقلابی گفت: من قاطعانه اعلام می کنم تنها راهکار ما تشکیل یک دولت انقلابی مبتنی بر دیدگاه های حضرت آقا است، باید به سمت انتخاب فرد اصلح حرکت کنیم و فرد اصلح کسی نیست جز آیت الله رئیسی، تحولی که در قوه قضائیه اتفاق افتاد، جوانگرایی که رخ داد، برخوردی که با فساد در قوه قضائیه شد، برخوردی که با دانه درشت ها شد می تواند در همه کشور رخ بدهد.

وی افزود: در دولت رئیسی خبری از وزرای چند هزار میلیاردی نیست، مگر می شود فردی که همه عمر کارمند دولت بوده چنین سرمایه ای داشته باشد.

محمد در ادامه گفت: در دولت سیزدهم تصمیمات بزرگی به نفع مردم باید گرفته شود، لذا به مشارکت حداکثری نیاز داریم، دقت کنید این شب ها لیالی قدر انقلاب است، مردم مراقبت کنند اشتباه انتخاب نکنند.

وی ضمن اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب که فرمودند فردی را انتخاب کنید که پاکدست، در میان مردم، مدیر و مدبر و آشنا به امور باشد گفت: تمام این خصلت ها خلاصه می شود در آیت الله رئیسی انشاالله دیار پهلوان پرور کرمانشاه ٢٨ خردادماه حماسه ای بزرگ را در حمایت از آیت الله رئیسی رقم خواهد زد.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

حضور آیت الله رییسی درتالار بورس تهران

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز (سه‌شنبه) وارد تالار بورس تهران واقع در سعادت‌آباد شد.

در بدو ورود آیت الله رئیسی، علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران ضمن استقبال از وی توضیحات لازم درباره جزئیات بورس را ارائه کرد.

هیچ معضل و مشکل امنیتی نداریم

رحمانی فضلی تصریح کرد: تا الان هیچ معضل و مشکل امنیتی نداریم و پیشگیری‌های لازم صورت گرفته است. همه دستکاه‌های احراز هویت و تعرفه‌ها ارسال شده است. در این هشت سال که ما انتخابات را اجرا کردیم هیچ‌جا کمبود تعرفه نداشته‌ایم.

حضور مردم در صحنه انتخـابات خنثی کننده دسیسه‌های دشمنان است

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آستانه انتخابات با صدور فراخوان دعوت عمومی اعلام کرد: حضـور مـردم در صحنـه انتخـابـات، خنثـی کننـده دسیـسه‌هـای دشمنـان اسـت.

متن اطلاعیه فراخوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها»(نساء-58)

انتخابات یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و شاخص‌ترین نماد مردم سالاری دینی، مشارکت مردم درتعیین سرنوشت سیاسی کشور، به نمایش گذاشتن اراده ملی و تجلی عظمت، اقتدار و شوکت سیاسی ملت است که به رخ جهانیان کشیده شده و تاثیر گذار و راهگشا در روابط و معادلات بین‌المللی است و برگزاری هرچه پرشورتر و عالمانه آن، عامل حل معضلات و مشکلات کنونی جامعه، شکست توطئه‌ها و فتنه‌ها، یأس معاندین و سیلی محکم به چهره دشمنان قلمداد می‌شود و شرکت گسترده و آگاهانه درانتخابات، حق فردی توأم با احساس مسئولیت درنقش آفرینی سیاستگذاری‌های آتی جامعه، التزام عملی به اسلام با عمل به وظیفه مهم شرعی به‌عنوان واجب عینی و عقلی برای حفظ اسلام و یکی ازمهمترین راهکارهای صیانت از نظام مقدس اسلامی می‌باشد که عمل به این وظیفه برهمگان لازم و تکلیف شرعی است و علیرغم نارضایتی فراگیر مردمی از وضعیت اسفبار اقتصادی کنونی ومطالبات بحق مردمی، بی تفاوتی نسبت به سرنوشت‌سازترین انتخابات ریاست جمهوری ممکن است خسارت جبران ناپذیر و گناه نابخشودنی را درپی داشته باشد.

ملت شریف و متدین ایران اسلامی، امت نمونه تاریخ، مردم ایثارگر، فهیم، بصیر، وظیفه شناس و عامل به‌هنگام وظیفه است که شخصیت اسطوره‌ای جهان واحیاگر اسلام ناب‌محمدی «صلی الله علیه وآله وسلم» حضرت امام خمینی «رضوان الله تعالی علیه» باشناخت دقیق و به جرات، ملت ایران و توده میلیونی آن درعصر حاضر را بهتر از ملت حجاز درعصر رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلم» و کوفه و عراق درعهد امیرالمومنین و حسین ابن علی «صلوات الله و سلامه علیهم» توصیف فرمودند.

اینک؛ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی از تمامی واجدین شرکت در انتخابات دعوت می‌کند، هم چنانکه در بزنگاه‌ها، مقاطع حساس و عرصه‌های گوناگون 42 سال گذشته و حتی قبل از آن، ازجمله درخرداد ماه سال 1342 و آبان ماه 1343 حضور فداکارانه، حماسی و تاریخ‌ساز داشته اند، باردیگر باهمان بصیرت، فهم، رشادت، وظیفه شناسی و احساس تکلیف دینی، انقلابی و ملی، با شرکت گسترده و پرشور در انتخابات 28خرداد1400، تبلیغات شیطانی نظام سلطه، امپراتور رسانه ای استکبار و نااهلان و فریب‌خوردگان در تلاش برای ناامیدی ملت و خودداری درعمل به تکلیف شرعی و عقلی را خنثی و حماسه ماندگاردیگری را خلق نموده و با جامه عمل پوشاندن به رهنمودهای حکیمانه و واجب الاطاعه امامین انقلاب و دیگر مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» پاسدار خون و امانت صدها هزار شهید و ایثارگر باشند و دراین برهه تاریخی و جهاد سیاسی، بازهم برگ‌زرین مایه مباهاتی را به کارنامه سراسر عزت، افتخار و درخشان خود بیفزایند. إن شاءاللّه

بانیان سونامی تورم و نقدینگی در کشور چه کسانی هستند؟

پیرو وضعیت نابسامان نقدینگی که همچون سیل ویرانگر، بازارهای مختلف حقیقی و مالی را درمی‌نوردد و وضعیت معیشت مردم و تولید را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای هیات دولت در ۷ شهریور سال ۱۳۹۷ خواستار تشکیل مجموعه تمام‌وقت فعال برای چاره‌اندیشی و حل معضل نقدینگی شدند. ایشان در آن دیدار، با بیان مؤلفه‌های افراد هیات مذکور، بیان داشتند که لازم است تا مجموعه‌ای شبانه‌روز و متشکل از عناصر جهادی باشند که واقعاً بخواهند کار کنند، شب و روز نشناسند و اهل ابتکار و مانند اینها باشند.

با این حال با گذشت بیش از دو سال و نیم از دستور رهبر معظم انقلاب، وضعیت نقدینگی نه‌تنها بهبودی نیافته، بلکه بر وخامت اوضاع نیز افزوده شده و بیش از دو برابر شده است.

گویی آن‌که فرمان ایشان در تشکیل کمیته نقدینگی، عملاً آن‌طور که باید به پیش نرفته و هیاتی با مختصات مدنظر رهبر معظم انقلاب تشکیل نشده است. این موضوع از نظر ایشان نیز به دور نمانده و در دیدار با هیات دولت مورخ شهریورماه ۱۳۹۹ با یادآوری درخواستشان در سال ۱۳۹۷، بیان داشتند که نمی‌دانند آیا هیات مذکور تشکیل شده است یا نه و اگر تشکیل نشده است، در فرصت زمان باقی‌مانده از عمر دولت نیز می‌توان آن را تشکیل داد و اقدامات لازم را آغاز کرد.

اعضای کمیته کنترل نقدینگی

با وجود آن‌که هیچ اثری از کمیته مذکور در سخنان مقامات بانک مرکزی به چشم نمی‌خورد و نامی از اعضای آن به میان نمی‌آید، بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که کمیته نقدینگی در بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ توسط عبدالناصر همتی رئیس‌کل وقت بانک مرکزی شکل گرفته است و برخی از اعضای آن جزو بانیان وضع موجود هستند.

 اعضای کمیته به شرح زیر است:

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

اکثر اعضای گروه مذکور از سال ۱۳۹۷ تاکنون عضو کمیته نقدینگی هستند و مدیریت وضعیت نقدینگی و سیاستگذاری برای آن را بر عهده دارند. همچنین در ابتدای امر نیز دو تن دیگر نیز در کمیته حضور داشتند که اکنون بنا به دلایل مختلف از جمع جدا شده‌اند:

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

با توجه به نفرات حاضر در کمیته نقدینگی، آشکار است که چرا نقدینگی به وضعیت حاد امروز دچار گشته و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص کنترل، مدیریت و هدایت نقدینگی ترتیب اثر داده نشده است.

بررسی دقیق وضعیت اعضای حاضر در کمیته نقدینگی نشان می‌دهد که افراد مذکور نه‌تنها در عمل هیچ تناسبی با معیارهای رهبر معظم انقلاب در مورد افراد حاضر در کمیته نقدینگی ندارند، بلکه برخی از آنان جزو بانیان وضعیت موجود نقدینگی هستند و در زمره افرادی قرار دارند که با توصیه‌ها و آموزش‌های خود، وضعیت کنونی اسفناک سیستم بانکی را رقم زده‌اند.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

نقش پررنگ حامیان تفکر اقتصاد آزاد

ویژگی مشترک اکثریت اعضای مذکور، وابستگی آن‌ها به نحله فکری نیاوران است که بر رهاسازی بازارها و عدم تنظیم‌گری توسط دولت اعتقاد قلبی دارند و در راستای منافع اقلیتی سرمایه‌دار که در شبکه بانکی متمرکز شده‌اند، گام برمی‌دارند.

نکته حائز اهمیت آن است که به زعم مقامات بانک مرکزی و برخی اقتصاددان، اعضای کمیته جزو خبرگان پولی کشور قلمداد می‌شوند. با فرض پذیرش نظر آنان، این گزاره مطرح است که خروجی افراد مذکور برای سیستم بانکی و اقتصادی کشور چه بوده است؟ وضعیت دردناک نقدینگی گویای خروجی آنان است. اکنون جای بسی تعجب است که برخی طرح‌هایی برای اصلاح سیستم بانکی دنبال می‌شود که می‌خواهند مدیریت کلان سیستم بانکی را به هیات عالی متشکل از خبرگان پولی بسپارند. آیا جز این است که همین افرادی که امروز امتحان خود را با عملکرد مخرّب پس داده‌اند، قرار است در هیات مذکور قرار گیرند؟ از هم‌اکنون آشکار است که سرنوشت سیستم بانکی و نقدینگی به کجا ختم خواهد شد.

در پایان لازم است ذکر شود که آن‌چه مشخص است، آن است که وضعیت امروز نقدینگی ماحصل عملکرد کمیته مذکور است و اکنون که کشور در هفته‌های پایانی دولت مدنظر آن‌ها به سر می‌برد، زمان آن فرا رسیده است تا پاسخ دهند که اولاً چرا سونامی نقدینگی را در کشور رقم زدند؟ ثانیاً چرا هیچ‌گاه بیان نکردند که جزو کمیته نقدینگی هستند تا مطالبه‌گری از آن‌ها در رسانه‌ها مطرح باشد؟ ثالثاً چرا با پنهان کردن موقعیت خود در کمیته مذکور، خود را در رسانه‌ها به عنوان منتقد وضع موجود نشان داده و راهکارهایی ارائه می‌دهند که بر وخامت اوضاع می‌افزاید؟

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

سخن گفتن از فرهنگ و اقتصاد بدون حضور بانوان ناقص است

سید ابراهیم رئیسی معتقده که سخن گفتن از فرهنگ و اقتصاد بدون حضور بانوان ناقص است و باید ظرفیت زنان و دختران بدون نگاه های جناحی و سیاسی مورد استفاده قرار گیرد. او گفته: ما فضایی را می‌پسندیم که مردم آنچه گفتیم را در عمل ببینند و ان شاءالله بتوانیم وظیفه‌ای که نسبت به بخش قابل توجه جامعه یعنی بانوان و دختران را اجرایی و عملیاتی کنیم.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

به اندازه همسر اوباما غیرت داشته باشید

زاکانی خطاب به همتی گفت: به اندازه همسر اوباما غیرت داشته باشید. او تأکید کرده که باید گردن آنهایی که زمینه اتفاقات آبان ۹۸ را فراهم کردند شکست. او این را هم اضافه کرده که به خاطر مصاحبه من دامادم را ۴۸ ساعت دزدیدند!

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

لازمه جهش تولید، جهش در صادرات است

جلیلی هم گفته که لازمه جهش تولید، جهش در صادرات است، لازمه جهش صادرات هم تعاملات اقتصادی خارجی با کشورهای دیگر است. او معتقده که دولت آینده باید ایجاد شغل، رضایت شغلی و امنیت شغلی را با هم در نظر بگیرد و مسئولیت آن را طبق قانون اساسی مد نظر داشته باشد و به آن عمل کند.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

تحریم عامل اصلی مشکلات است

همتی اولین اقدام خود را برداشتن تحریم عنوان کرده و گفته: کاسبان تحریم باعث این همه گرانی در کشور شدند. تحریم عامل اصلی مشکلات است. از سال ۹۰ تا کنون بزرگترین مشکلات کشور اتفاق افتاد.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

دلار ۴۲۰۰ تومانی مشکل اساسی تولید است

مهرعلیزاده معتقده که دلار ۴۲۰۰ تومانی مشکل اساسی تولید است. او گفته: باید به جای چندین ستاد، یک واحد متشکل در یک وزارت‎خانه برای نظارت بر توزیع و تولید تشکیل شود و چندنرخی بودن مواد اولیه را از بین ببریم تا بازار به شکل سالم کارکند.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

دولت در پاستور خود را محبوس کرده است

محسن رضایی معتقده که بیکاری واقعی بیشتر از ۲۰ درصد است. او روایتی از تماس اردوغان با کارآفرینان ایرانی را نقل کرده و گفته: باید گریه کرد برای این مملکت که دولت ما رفته در پاستور درها را بسته و فقط می‌خواهد با اوباما و بایدن جلسه بگذارد!

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

حفظ ارزش ریال باید ناموس دولت باشد

قاضی‌‎زاده هاشمی معتقده که حفظ ارزش ریال باید ناموس دولت باشد، او گفته: متاسفانه یک سامانه و مسئول مشخص برای حفظ ارزش پول ملی نداریم. برای حفظ ارزش پول ملی باید یک مرکز فرماندهی شبیه وزارت خزانه داری تشکیل شود.

کاندیداتوئیت|قاضی‌زاده هاشمی: قطعا باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

 

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

 

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

 

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

هنرمندان هم وارد بحث‌های انتخاباتی شدند

در حالی که صبح امروز یکی از روزنامه‌های کشور با روی جلد بردن تصویر عادل فردوسی‌پور خبر از حمایت این شخص از عبدالناصر همتی را داده بود، او این موضوع را از اساس تکذیب کرده است.

بهنوش بختیاری، ژیلا صادقی و میلاد کی مرام از بازیگران سینما و تلویزیون در پیام‌های جداگانه از مردم برای مشارکت در انتخابات دعوت کردند.

 دعوت دسته جمعی اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات!

بهزاد نبوی، رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کرده و گفته که خواهش من این است که برای نجات ایران و برای اینکه کشور دچار سرنوشتی نشود که راه برگشت نداشته باشیم، در انتخابات شرکت کنید.

محمدجواد ظریف هم در پیامی ویدئویی مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرده و گفته: قهر با صندوق رأی قطعا راه‌حل نیست و اگر به مشکلات نیفزاید از آنها نخواهد کاست. ملت توسعه خواه ملتی است که هیچ فرصتی را حتی ظاهرا کوچک برای اصلاح و پیشرفت از دست نمی‌دهد.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی هم با دعوت مردم به شرکت در انتخابات گفته که به‌جای بازی نکردن و مردن، بازی کنیم، تلاش کنیم برای برد؛ که زندگی لحظه بازی ماست.

محمد عطریانفر هم ضمن اینکه تأکید کرده اصل مشارکت را به هیچ عنوان جریان اصلاحات مردود ندانسته و نخواهد دانست، گفته: احساسم این است که روند تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات به سمت حمایت پیش خواهد رفت.

کرباسچی هم که معتقد به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و حمایت از نامزدی خاص است، گفته: می‌توانیم به نامزدی که حتی ممکن است ایده‌آل نباشد رأی دهیم و دست به انتخابی بزنیم که ‌فضا را به هم بزند نه اینکه تسلیم شرایط شویم.

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات در توئیتر نوشته که من نمی‌دانم رأی دادن در وضعیت فعلی مشکلی را به نفع مردم حل می‌کند یا نه. اما یقین دارم رأی ندادن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند! پس من رأی می‌دهم.

علی مطهری هم در صفحه شخصی خود ضمن حمایت از همتی نوشت او اجازه نداد کشور به ونزوئلا تبدیل شود.

مسعود پزشکیان اما معتقده که اصلاح‌طلبان از عبدالناصر همتی حمایت نمی‌کنند. او تأکید کرده که روند تأیید صلاحیت نامزدها، چینش را به گونه‌ای شکل داده که مردم به‌سختی پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

نیما کشوری از اعضای ستاد مهرعلیزاده توئیت زده و از قول مهرعلیزاده نوشت که تا آخر هستم و عقب نخواهم کشید.

مشارکت صددرصدی

حسین شریعتمداری معتقده که مشارکت در انتخابات پیش رو صد در صدی خواهد بود. او گفته: برخی با حضور در پای صندوق‌های اخذ رأی در انتخابات شرکت می‌کنند و برخی نیز با عدم حضور.

منوچهر متکی گفته: تجربه‌ انتخابات‌ سال ۹۲ که جریان انقلاب در پی تعدد کاندیداها نتیجه را به رقیب خود واگذار کرد، ایجاب می‌کند که ۵ نامزد جریان انقلاب پیش از انتخابات به اتفاق نظر و انسجام برسند.

کرباسچی:۸۰ درصد ناکامی دولت روحانی بخاطر ترامپ بود

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران و از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اگر آقای ترامپ روی کار نیامده بود ۸۰ درصد آنچه در مورد آقای روحانی گفته بودیم، اتفاق می‌افتاد...آقای روحانی کارش نقص داشته، ولی این با اینکه ارزیابی واقع‌بینانه از قضیه داشته باشیم، منافات ندارد. اگر بخواهیم طبقه‌بندی کنیم، قطعا اولین مسئله در شکست دولت تحریم‌هاست، دومی حوادث(طبیعی مثل سیل و زلزله و...) و کرونا، سومی و چهارمی برمی‌گردد به ضعف مدیریت و اقدامات رقبا. اگر غیر از این بگوییم منصفانه نیست».

کرباسچی در ادامه گفت: «من می‌گویم اصلاح‌طلبان نحله‌ای از قدرت در جمهوری اسلامی هستند که حرف‌های خوبی می‌زنند؛ اما هیچ وقت نشده که حرف‌های‌شان را چارچوب‌دار کنند. بگویند اگر دموکراسی برای کشور خوب است، در داخل گروه و حزب خودمان هم خوب است، نه اینکه در داخل خودمان با تمهیداتی لابی کنیم و یک گروه را جلو بیاوریم و با هر گروه یک جور حرف بزنیم».

وی تصریح کرد: «اگر واقعا اصلاح‌طلبان می‌خواستند و می‌خواهند در انتخابات برنامه‌محور شرکت کنند، اصل این است که بگویند ما با هفت کاندیدا صحبت می‌کنیم ببینیم کدامشان برنامه ما را قبول دارند. حالا کاندیداهای ما را زده‌اند و خیلی هم ناراحت هستیم، اما اگر اینها برای هشت سال آینده حاضرند برنامه ما را اجرا کنند مشکلی نداریم».

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

کرباسچی کارنامه ضعیف روحانی را به پای ترامپ و سیل و زلزله گذاشته، این در حالی است که وی پیش از این گفته بود: «به نظر من مشکل دولت دوم روحانی، بیش از آنکه به عوامل خارجی و آمدن ترامپ یا مسائل داخلی بیرون دولت و کارشکنی‌های مخالفان داخلی نسبتی داشته باشد، به خود این دولت و عملکردش در این دوره، یعنی از فردای انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۹۶ مربوط است؛ چنان‌که در دولت دوم روحانی از انتخاب نیروها تا انتخاب سیاست‌های خود، رویکردهایی پیش گرفته شد که مسبب وضعیت امروز است... بحران مدیریت مدیران ناکارآمد در دولت اول آقای روحانی در دولت دوم نیز نمایان شد و مشکلات امروز را به وجود آورد».

روزنامه اصلاح طلب آرمان نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «می‌گویند رئیس‌جمهور روحانی بدشانس است. ترامپ، سیل، زلزله و ملخ همه از نشانه‌های بدشانسی حسن روحانی است! اما آیا واقعاً می‌شود سرنوشت یک کشور را به شانس گره زد؟ نه؛  اداره کشور هیچ ارتباطی با شانس ندارد. امور تنها با تدبیر و عقلانیت اداره می‌شود و به‌سمت پیشرفت حرکت می‌کند…شانس هیچ جایی در ایفای وظیفه دولتمردان ندارد. نه‌تنها روحانی بلکه هر رئیس‌جمهور دیگری هم دچار این حوادث می‌شد، نمی‌شد او را بدشانس نامید. لطفاً بی‌تدبیری را بدشانسی ننامیم».

و اما کرباسچی در این مصاحبه در لفافه به روحیه دیکتاتوری طیف اصلاح طلب و اظهارات نمایشی برخی اصلاح طلبان درباره مسائلی از جمله دموکراسی اشاره کرده که در جای خود قابل تأمل است.

عباس عبدی: مردم ایران «کوته بین» و «فاقد آینده نگری» هستند!

«عباس عبدی» از فعالین اصلاح طلب که در دولت اصلاحات به اتهام فروش اطلاعات به بیگانگان به ۸ سال زندان محکوم شد و پیش از این مدعی شده بود که باید خرید و فروش مواد مخدر و مشروب خواری در ایران آزاد شود و در عین حال، الگوی پیشرفت ایران را خیالی نامیده بود، در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «کوته بینی» نوشت: «یکی از تفاوت‌های بارز انسان با حیوانات و نیز تفاوت نسبی میان خود انسان‌ها، عمق آینده‌نگری آنان است...متاسفانه جامعه ایران از حیث آینده‌نگری به کلی فاقد توانایی شده است. هر چه هست همین حالاست».

عبدی در ادامه نوشت: «اکنون نیز در انتخابات این کوته‌بینی را به وضوح می‌بینیم. هیچ نامزدی درباره رشد تولید، پس‌انداز، آموزش، زیرساخت‌های نرم‌افزاری توسعه همچون حاکمیت قانون، نهادهای مدنی و... سخن جدی نمی‌گوید. اینکه بگوییم تولید و اشتغال را راه می‌اندازیم کافی نیست، مساله چگونه راه انداختن است؟ بیشتر شعارها معطوف به امور کوتاه‌مدت مثل دادن پول و وام و مسکن است...مهم‌تر اینکه برخی مردم نیز این وعده‌های سر خرمن و کوتاه‌مدت را باور می‌کنند و هیچ‌گاه هم زحمت این را به خود نمی‌دهند که بپرسند این آقا اولا براساس چه قانونی و دوم اینکه از چه منبعی این پول‌ها را تهیه کرده و خواهد داد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «کوته‌بینی و فقدان نگاه بلندمدت در همه حوزه‌ها اعم از سیاست و اقتصاد و فرهنگ حاکم است...تغییر این ویژگی رفتاری نیازمند یک تغییر اساسی است که ظاهرا به زودی تحقق نخواهد یافت».

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

توهین به مردم، بخش جدایی ناپذیر رفتار برخی فعالین اصلاح طلب است. چندی پیش «علیرضا علوی تبار» از فعالین تندروی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشته بود: «ناکامی‌های مکرر در تلاش برای بهبود وضعیت و تحقیر همراه با هر ناکامی، آرزوهای سرکوب‌شده را به خشم و نفرت تبدیل کرده است. بی‌حوصلگی، افراط و تفریط، بی‌اعتمادی، فردگرایی خودخواهانه، منفی‌بافی مداوم و پرهیز از هر نوع اقدام جمعی نظم‌یافته از ویژگی‌های جامعه کنونی ماست...در فضایی که فحش بیشتر از هر صدایی شنیده می‌شود و سیاه و سفید دیدن مقبول همگان است، اصلاح‌کردن گام به گام و با حوصله امور تا چه حد از پشتیبانی مردم برخوردار خواهد شد؟».

جالب اینجاست که همان طیفی که در سال ۹۶ مدعی بود که اگر رقبای روحانی پیروز شوند، در پیاده روها دیوار می کشند و دلار ۵ هزارتومان خواهد شد، حالا دیگران و عموم مردم را به کوته بینی متهم می کنند.

کوته بینی زمانی بروز می کند که ما سیاست شکست خورده و خطرناک «آزادی خرید و فروش مواد مخدر» را برای جوانان این مرز و بوم تجویز کنیم و همزمان توانایی نخبگان کشورمان را در حد طبخ قرمه سبزی و آبگوشت بزباش توصیف کنیم.

کوته بینی زمانی بروز می کند که ما بجای تشویق جوانان به ازدواج و تلاش برای افزایش اشتغال و حمایت از تولید داخلی، نسخه «آزادی مشروب خواری» را برای آنان بپیچیم.

یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در دو سال اخیر، حدود ۲ هزار واحد تولیدی را احیاء کرده و چندین هزار کارگر را به سر کار بازگردانده است.

در انتخابات امسال، مسائلی همچون تولید یک میلیون واحد مسکن در سال، حمایت از سهامداران در بورس، توجه ویژه به تولید داخلی، حمایت از مرزنشینان و توجه ویژه به مسائلی از جمله کولبری در اولویت برنامه برخی نامزدها بوده است اما طیف افراطیون اصلاح طلب عادت دارد که چشم خود را بر نقاط قوت بسته و صرفا نقاط ضعف را بزرگنمایی کرده و با یأس آفرینی و و توهین، مردم را از آینده ناامید کند.

آقای عطریانفر؛ دیپلماسی انفعالی را به پای مقاومت ننویسید

«محمد عطریانفر» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «بخش بزرگی از مسائلی که ما در حوزه اقتصادی و شرایط موجود در کشور داریم خارج از اراده دولت‌ها بوده و هم در آینده خارج از اراده دولت خواهد بود. چون این سیاست‌ها و این محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که حادث شده ناشی از موقعیت و موضع تمام عیار سیاسی ایران در مقابل جبهه استکبار و مخالفین ایران و مشخصاً امریکا است. هر دولتی با هر ترکیبی سر کار بیاید تا زمانی که سیاست نظام مقاومت جدی است قاعدتاً هزینه های طبیعی آن هم ادامه خواهد داشت و از این جهت تفاوتی بین دولت‌ها نیست».

عطریانفر در ادامه گفت: «اما آنچه که ما در افق پیش رو ترسیم می‌کنیم متفاوت است. با توجه به فشار زیادی که این سیاست بر زندگی و معیشت مردم وارد کرده مقامات ارشد نظام در کشور در تدارک این هستند که سطح مناقشه‌های جاری در سیاست خارجی را کاهش بدهند تا بستری فراهم شود برای اینکه ایران در مدار اقتصاد جهانی جایگاه خودش را پیدا کند. بر این اساس چشم‌انداز مثبت است و مورد استقبال ملت ایران هم خواهد بود».

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

دولت روحانی در ۸ سال اخیر در حوزه های مختلف و از جمله حوزه سیاست خارجی دقیقا در مسیری حرکت کرد که خواسته اصلاح طلبان بود.

متاسفانه سیاست خارجی در دولت روحانی نتوانست سه ویژگی «عزت، حکمت و مصلحت» را را پوشش داده و ما شاهد دیپلماسی انفعالی در ۸ سال اخیر بودیم. این دیپلماسی در برهه ها و حوزه های مختلف و از جمله برجام، فاجعه منا، قرارداد توتال، تبعات قرارداد کرسنت، دیپلماسی منطقه ای، اخراج و بازداشت غیرقانونی دیپلمات های ایرانی و...خسارت های زیادی به کشور و مردم وارد کرد.

برای نمونه، دولت آقای روحانی در اجرای برجام به ۲۸ شرط ابلاغی عمل نکرد و خسارت های فراوان برجام نیز از همین جا نشأت می گیرد.

بر همین اساس، وضعیت فعلی نتیجه غفلت دولت در اجرای دیپلماسی مقتدرانه و غفلت از فاکتور «مقاومت» در حوزه سیاست خارجی است. بنابراین این ظلم بزرگی است که ما خسارت های دیپلماسی انفعالی را به پای مقاومت بنویسیم./841/

برای دریافت فایل بسته انتخاباتی رسا (اینجا) کلیک کنید.

از آشنایی با بانیان تروم و نقدینگی در کشور تا حضور رئیسی در تالار بورس تهران

ارسال نظرات