۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۸۳۱۹۰

نشست نقد کتاب " تقریر تفصیلی از پنج رویکرد مادر در مکتب امام"

نشست نقد کتاب
نشست نقدکتاب"تقریر تفصیلی از پنج رویکرد مادر در مکتب امام"با حضور ناقدین با امکان حضور مجازی در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به نقل از مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست نقد کتاب " تقریر تفصیلی از پنج رویکرد مادر در مکتب امام" با حضور ناقدین محترم حجت الاسلام سید مهدی موسوی و حجت الاسلام علی محمدی، حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی، حجت الاسلام حمید آقای آقانوری و حجت الاسلام علی محمدی و با امکان حضور مجازی، سه شنبه 1 تیر ماه 1400 در سالن جلسات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام حمید آقای آقانوری انگیزه های تدوین و چاپ این کتاب را اینگونه بیان نمود: ایده اصلی این کتاب حول نگاه حجت الاسلام فلاح شیروانی شکل گرفته است. زمانی که از زاویه کلی به دین و پدیده ای به نام اسلام نگاه کنیم بخاطر جزئیات و تفاصیل زیادی که دارد نمی توانیم دقیق آن را بشناسیم. با مسئله دین نباید به عنوان یک کل برخورد نمود بلکه بهتر است در قالب یک کلی با آن برخورد نمائیم.

مکتب امام مترقی ترین اندیشه شیعی و بشری دوران حاضر است. آن اندیشه مطلوب که امام خود را به سوی آن کشیده است برخوردار از دست کم پنج رویکرد اصیل و مادر است. این پنج رویکرد مبارک عبارتند از رویکرد توحیدی، تربیتی، فرهنگی، تمدنی و حکومتی- سیاسی. رویکرد توحیدی» هویت بخش (مبدأ و مقصدی، بلکه موطني)، رویکرد تربیتی» و «فرهنگی» جنس و جوهره ساز و «رویکرد تمدنی» گونه و گستره آفرین و «رویکرد حکومتی - سیاسی» (چون یک خروجی تعين بخش چهره قاهر عملیاتی آفرین) است؛ این اثر به دنبال تقریری تفصیلی از این پنج رویکرد اصیل و مادر می باشد.

در ادامه حجت الاسلام سید مهدی موسوی در مورد این کتاب گفت: از آنجا که اصل موضوع و اصل نگارش کتاب ابتکاری است اثر خوب و قابل استفاده است و ما در جامعه اسلامی نیازمند اینگونه آثار هستیم تا بتوانیم مکتب امام خمینی را که همان تفسیر صحیح اسلام ناب هست را به جامعه معرفی نمائیم.

وی افزود یکی از نقاط قوت کتاب این است که عموما به آثار بیانی امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای توجه شده است اگرچه بعضی جاها هم به آثار مکتوب امام هم اشاره شده که جا داشت بیشتر اشاره شود که باعث دقیق تر شدن کار می گشت.

حجت الاسلام علی محمدی نیز در مورد این کتاب گفت:ادبیات مکتب امام (ره) یک جوهره ای دارد که حضرت آیت الله خامنه ای بارها بر روی آن تاکید نموده اند و آن مسئله دین و دنیا است. امام یک دوگانه ای دارد که بسیار پررنگ است و آن مسئله دوگانه ولایت الله و ولایت طاغوت است که در این کتاب به خوبی به آن پرداخته شده است.

در ادامه حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی نظر خود را در مورد کتاب این چنین ابراز داشتند که دغدغه ی این کتاب ارائه یک دیدگاه کل نگرانه یا تصویری مختصاتی با بیانی ساده و روان است. در مکتب امام (ره) عزم جوهره انسانیت است و عزمی که حضرت امام به میدان می آورد باعث رشد و پیشرفت جامعه اسلامی می شود و به تعبیر حضرت آیت الله خامنه ای ما قرآن داشتیم، نهج البلاغه داشتیم، صحیفه داشتیم اما روز به روز عقب تر می رفتیم، امام (ره) مثل وجودی که ماهیات را تحقق می بخشد آمد و باعث شکوفایی فرهنگ اسلامی شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
عالی بود.
0
0