۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۶۸۳۲۸۷
مؤمن نسب:

کم‌کاری دولت سیزدهم در فرهنگ، آن را به پاشنه آشیل نظام تبدیل می‌کند

کم‌کاری دولت سیزدهم در فرهنگ، آن را به پاشنه آشیل نظام تبدیل می‌کند
دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی گفت: اگر دولت سیزدهم در انتصاب‌های فرهنگی بی‌دقتی کند، فرهنگ به یک پاشنه آشیل برای نظام و دولت سیزدهم تبدیل خواهد شد.

روح‌الله مؤمن‌نسب دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شکل گیری دولت سیزدهم را پس از خرابی‌های فراوانی که دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه فرهنگ به‌بار آورده یک معضل برای دولت سیزدهم دانست که به مراتب کار آن دولت را در حوزه فرهنگ سخت‌تر می‌کند، گفت: هر کدام از اقتصاد، صنعت، راه، شهرسازی و مسکن و ... به قدری مردم را دچار مشکل می‌کند و شاید با یک کار شبانه روزی توسط دولت جدید بتوان بخش عمده‌ای از این مشکلات را برطرف کرد، منتهی با این که مشکلات فرهنگی می‌تواند در یک دوره چهار یا هشت ساله ایجاد شود ولی برطرف کردن آن ده‌ها برابر زمان می‌طلبد؛ چرا که مسائل فرهنگی در تغییر سبک زندگی، رفتار و افکار مردم تأثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرهنگ را مانند هوا دانست توضیح داد: هوا دیده نمی‌شود، رنگ و بو ندارد، رایگان به دست ما رسیده، فراوان است و ما تغییرات هوایی را به سادگی متوجه نمی‌شویم، ولی بیش از هر چیزی به هوا احتیاج داریم، فرهنگ نیز همینطور است؛ چون رایگان به دست می‌آید، فراوان است، دیده نمی‌شود، تغییرات محسوسی ندارد و بیشترین نیاز ما نیز برای زندگی به فرهنگ وابسته است؛ چرا که مسائل اجتماعی خودمان را با داشتن یک فرهنگ مناسب می‌توانیم حل کنیم. 

مؤمن نسب شکل گیری یک فرهنگ صحیح را در برطرف کردن مسائل اقتصادی و سیاسی مؤثر دانست و ابراز داشت: با داشتن یک فرهنگ صحیح می‌توانیم مسائل اقتصادی، سیاسی و ... را حل کنیم و یا تبعات این مسائل را در کشور کاهش دهیم، منتهی اگر فرهنگ نباشد مسائل خیلی بیشتری ایجاد می‌شود؛ بی‌فرهنگی اقتصادی، مسائل اقتصادی ایجاد می‌کند، بی‌فرهنگی اجتماعی، مسائل اجتماعی می‌سازد و این بی‌فرهنگی می‌تواند به مرور زمان، مسائل را عمق بدهد و مشکلات را پیچیده‌تر کند.

وی اولین وظیفه دولت سیزدهم را برای حل مسائل فرهنگی کشور جلوگیری از تخریب بیشتر فرهنگی دانست و اظهار داشت: آقای رئیسی در ابتدا باید جلوی اجرای سند 2030 را بگیرد و سپس در حوزه آموزش ورود جدی داشته باشد و به شکل‌دهی تحول آموزشی بپردازد که به دنبال آن وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم اصلی‌ترین جاهایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی اداره وزارت‌ها و مجموعه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ توسط افرادی که به دنبال تحول فرهنگی هستند را لازمه پیشرفت فرهنگ دانست و بیان کرد: این افراد ابتدا باید در مقابل ابتذال در سینما، موسیقی و عرصه‌های مختلف هنر را بگیرند و فضای مجازی و وزارت ارتباطات به‌عنوان مهم‌ترین وزارت دولت که هم می‌تواند با یک مدیریت خوب به رفع عمده معضلات کمک کند؛ چرا که فضای مجازی می‌تواند معضلات فرهنگی و اجتماعی ما را به شدت کنترل کند باید توسط یک فرد کارکشته و متخصص در حوزه فرهنگ و فناوری اطلاعات و فضای مجازی مدیریت بشود؛ یعنی کسی که فرهنگ را بشناسد، سابقه مدیریت فرهنگی و محتوایی داشته باشد و از سمت دیگر اقتضائات فناوری اطلاعات را درک کند.

وی افزود: اگر این اتفاقات رقم بخورد فضای مجازی می‌تواند ابزار مناسبی برای توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور باشد و در مقابل اگر تنها فضای مجازی از دست تکنوکراتی به دست تکنوکراتی دیگر برسد یا از دست غرب‌گرایی به دست یک غرب‌گرا با ظاهر انقلابی برسد، می‌تواند کشور را در همه عرصه‌ها مانند آموزش، اقتصاد، مباحث فرهنگی و اجتماعی و غیره آسیب‌های جدی را ایجاد کند.

مؤمن نسب داشتن سابقه فرهنگی برای وزرای دولت سیزدهم را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: وزرای مباحث فرهنگ، فناوری و آموزش باید به‌صورت ویژه هم افرادی باشند که تخصص فرهنگی و محتوایی داشته باشند و هم تعهد اجرای مباحث فرهنگی را داشته باشند تا بتوانند هم کارهای سلبی فرهنگی جهت مقابله با تهاجم بی‌امان دشمن را انجام بدهند و هم بتوانند کارهای ایجابی فرهنگی و فاخر در توسعه و پیشرفت فرهنگی کشور داشته باشند و در وهله سوم توان فهم بین المللی برای رسیدن به گام ششم تحقق انقلاب اسلامی را داشته باشند.

وی با لازم دانستن تثبیت فرهنگی و سپس صادرات فرهنگ ایرانی و اسلامی به سراسر جهان ادامه داد: برای تحقق صادرات فرهنگی باید فناوری اطلاعات و فضای مجازی ما به فضایی ملی و تحت تسلط و حکمرانی داخلی خودمان تبدیل شود که در غیر اینصورت دشمن از طریق همین فضای مجازی تلاش می‌کند تا فرهنگ غلط و باطل خودش را به کشور ما تحمیل کند همانطور که در این هشت سال با شتاب خیلی زیادی به این کار پرداخته و بحران‌های شدید اجتماعی و فرهنگی را پدید آورده است.

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی پیچیده ترین کار آیت الله رئیسی در اداره دولت سیزدهم را درباره فرهنگ و اجتماع دانست و گفت: اگر ایشان بتوانند این بخش را به درستی مدیریت کنند، باقی بخش‌ها نیز می‌تواند به درستی مدیریت شود و اگر این بخش در انتصاب‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مورد دقت لازم قرار نگیرد، می‌تواند این چهار سال را برای دولت آقای رئیسی به یک پاشنه آشیل برای نظام تبدیل کند که بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: کارها و اقدامات مثبت آقای رئیسی با فضای فرهنگ حاکم بر رسانه می‌تواند حتی کارهای خوب ایشان را به چیزی علیه خود ایشان و اقداماتشان تبدیل کند که بسیار مسأله جدی است. در دولت سیزدهم اگر ما حصر رسانه‌ای جمهوری اسلامی را نشکنیم و به استقلال رسانه‌ای و حکمرانی سایبری نرسیم، کنترل افکار و رفتار مردم به دست دشمن باقی خواهد ماند و هیچ اقدام مثبتی از سوی دولت، جایگاه خود را در افکار عمومی نمی‌یابد و بلکه می‌تواند حتی اقدامات مثبت را به یک باور منفی در میان مردم تبدیل کند و اقدامات منفی به یک حرکت منفی تبدیل کند و همانطور که رهبر انقلاب گفتند حتی جای جلاد و شهید عوض شود و در یک کلمه تا تحریف شکسته نشود، تحریم شکسته نمی‌شود و مشکلات فرهنگی و اجتماعی کشور حل نخواهد شد.

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات