۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۸۳۳۰۷

تحلیل هفته

تحلیل هفته
احتمالاتی که وجود دارد تا در روزهای باقی مانده از عمر دولت فعلی عملی شود در این تحلیل مورد بررسی قرار داده شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با نگاهی گذرا به عمر هشت ساله دولت روحانی، یک احتمال بر سایر احتمالات ظهور بیشتری دارد و آن هم خیانت‌هایی است که احتمال عمدی بودن آن بالا است. اکنون به پایان عمر دولتی که حقیقتا هشت سال مملکت را به قهقرا برد نزدیک شده ایم و حدود یک ماه بر پایان آن باقی مانده است و با توجه به تجربه‌ها، این دولت توانش را دارد که در همین ایام باقی مانده به اندازه چندین دشمن خارجی مملکت را به هم بریزد.

 

تحلیل هفته

 

وزارت کدام کشور؟!

همه می‌دانند که برگزاری انتخابات با وزارت کشور است و این وزارت خانه موظف است به نحو احسن انتخابات را برگزار کرده و صحت آن را عهده‌دار شود. از آنجا که چشم کسی آب نمی‌خورد این دولت در همین ایام باقی مانده دست از سر مملک بردارد، باز هم همگان دیدند که دولت دوازدهم پای خود را بر روی خرخره دموکراسی گذاشته و فشار می‌دهد.

به اذعان مردم در سرتاسر این کشور، رأی گیری با چند ساعت تأخیر آغاز شد که این کار بی احترامی جدی به جمهور است. از طرفی در برخی حوزه‌های رأی گیری زودتر از ساعت 12 رأی گیری تمام شد در صورتی که هنوز مردم در آن حوزه حضور داشتند و زمان نیز تمدید شده بود که بر طبق اخبار رسیده، در برخی از حوزه‌های انتخاباتی نمایندگان ستاد آقای رئیسی با نمایندگان فرماندار بر سر عدم اخذ رأی از مردم دعوا کردند که در آخر نماینده آقای رئیسی از حوزه انتخابیه بیرون انداخته شد.

پس از پایان رأی گیری با همه مسائلش و تخلفاتی که فیلم‌های آن در فضای مجازی پخش شد، وزیر کشور حدود ساعت 17 روز 29 خرداد نتیجه شمارش آراء 90 درصد از صندوق‌ها را به عنوان نتیجه نهایی اعلام کرد در صورتی که صندوق‌های شمارش نشده، صندوق‌های واقع در حوزه‌های شهرها و مکان‌های شلوغ بود.

نتیجه نهایی با حدود 5 روز تأخیر از سوی وزارت کشو اعلام شد و این درحالتی است که آنچه در تاریخ ثبت شد، همان نتیجه شمارش 90 درصد صندوق‌ها بود. البته این خبر را هم نباید نادیده گرفت که برخی از باخبران می‌گویند حدود چند ملیون رأی گم شده است و هر یک از این احتمالات باعث تقویت این نکته می‌شود که لیبرال‌های داخلی پای خود را بر خرخره مردم سالاری قرار داده و فشار می‌دهند و تمام این بی‌تدبیری‌ها از سوی وزارت کشور ملعبه‌ای شده برای شبکه‌های معاند که با آن بر سر ایران بکوبند.

 

تحلیل هفته

 

نان به نرخ روز خور!

مدیر مسئول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هایی که از هیچ اتهام زدنی به آیت الله رئیسی در سال 96 خودداری نکردند، 25 خرداد ماه با وی جلسه‌ای داشتند و از مواضع آیت الله رئیسی در مناظرات دفاع کردند. آن کسانی که صفر تا صد ظرفیت خود را در حمایت و ماله کشی کارهای دولت به میان آورده بودند امروزه وقتی پایان دولت فعلی را مشاهده می‌کنند به سمت آیت الله رئیسی می‌آیند.

شاید یک عده این را حمل بر توان مدیریت و توان ایجاد اتحاد بین احزاب از جانب آیت الله رئیسی تلقی کنند ولی بر کسی پوشیده نیست که نان رسانه‌ها در دستان دولت‌هاست و اگر رسانه‌ای خلاف سیاست‌های دولتی عمل کند، احتمال قطع شدن بودجه آن بالا می‌رود؛ از همین روست که مدیران اصلاح طلب ترین رسانه‌ها دست پیش گرفتند که پس نیفتند.

آیت الله رئیسی باید حواسشان به سهم خواهی افرادی که به هربهانه‌ای خود را به ایشان نزدیک کردند باشد و البته که او در نشست خبری بر این نکته تأکید کرد که مستقل وارد شده و اگر کسی هم سهم خواهی کند نتیجه‌ای عائدش نخواهد شد.

 

تحلیل هفته

 

فرار رو به جلو

سمفونی هماهنگی که در ایام انتخابات از زبان و رسانه‌های اصلاح طلب و بوق‌های رسانه‌ای خارجی شنیده می‌شد، همه یک صدا را فریاد می‌کردند: مردم بیائید به حرف ما گوش کنید و در انتخابات و سرنوشت کشور مثل زمان شاه دیکتاتور حضور پیدا نکنید و رأی ندهید...!

در این میان سیدحسن خمینی و سایت جماران که محل نشر آرا و افکار اوست نیز جیغ بنفش سر می داد! و بر طبل عدم مشارکت می کوبید؛ اما اکنون سیدحسن خمینی در مراسم تجدید میثاق مسئولان عالی قضایی با آرمان های امام با ادبیاتی متفاوت از جریان اصلاحات گفت: «امید من به حل مشکلات کشور، در دولت جدید بسیار زیاد است»،«منیّت جامعه ما را چند پاره کرده و همه ما را در قهر و تلخ کامی فرو برده است و ویژگی بزرگ آقای رئیسی را دوری از منیّت می‌دانم؛ ان شاء الله فرد محوری و خودخواهی در دولت جدید نباشد».

باید به او گفت هر چیزی که میگویی درست، ولی چرا نمی‌گویی چه کسی از روی منیت جامعه را چند تکه کرده و اصلا چرا جامعه ما چند تکه شده؟!  همین نکته را باید به جناب تاجزاده گوشزد کرد. او در توییتی نوشته: سال آینده از رئیسی درباره ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴سال، تک‌رقمی شدن تورم، ایجاد یک میلیون شغل در سال، رایگان‌شدن اینترنت برای دهک‌های پایین، کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌های درمان، تحقق شفافیت، حل مشکل حاشیه‌نشینان، کاهش جدی میزان قاچاق، اصلاح ارز چندنرخی خواهم پرسید.

حال از او هم باید پرسید که اگر به دنبال حل مشکلات مردم هستید و نمی‌خواهید مچ گیری کنید، از دولتی که 8 سال بر سر کار بوده این سؤالات را بپرسید.

در رابطه با مسأله سید حسن مصطفوی و مراسم تجدید میثاق مسئولان قوه قضائیه با آرمان‌های امام در حرم مطهر ایشان، یک نکته توجه مخاطبان فضای مجازی را جلب کرد و آن حضور بی‌دلیل پسر سید حسن در این مراسم بود. خب برای اینکه این سؤالات ایجاد نشود می‌توانند بخشی از حفظ و نشر آثار امام را به وی واگذار کنند؛ بالاخره هرچه که نباشد او بیش از سایرین آرمان‌های امام راحل را می‌داند و البته ناگفته نماند که در پلتفرم شاد، به مناسبت رحت امام خمینی او برای دانش آموزان از آرمان‌های امام گفت.

خیر!

تحلیلی که از نشست خبری رئیس جمهور منتخب با اصحاب رسانه می‌توان ارائه داد این است که سؤالات بعضا بدین جهت مطرح می‌شد که یک موضع تند از سوی آیت الله رئیسی درباره آمریکا و مذاکرات بگیرند که موفق نشدند. همه جهانیان دیدند که برخلاف آنچه در مناظرات به او نسبت داده شد و تندرو خطاب شد، مواضع آیت الله رئیسی چقدر عقلانی و حساب شده است. و اما چرا جذابیت یک «خیر» آنقدر بالا بود؟ دلیلش هوشمندی رئیس دولت جدید در مناسبات جهانی است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
به آینده امیدواریم
1
0