۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۸۳۳۷۶

برنامه فرهنگی با عنوان "فلسطین را در آغوش می‌گیریم" در سليمانيه برگزار شد

برنامه فرهنگی با عنوان
در قالب یک برنامه فرهنگی با عنوان "فلسطین را در آغوش می‌گیریم" مردم و حاضران در خانه فرهنگ سلیمانیه، به سخنرانی استاد محمد بن رجب درباره ادب و فرهنگ در فلسطین گوش دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، بن رجب در سخنرانی خود به اشکال مختلف فرهنگ و ادب در فلسطین از آغاز، به ویژه در شرایط نکبت و اشغال و جنگ‌های متوالی اشاره کرد که در قالب شعر، نقد و داستان منتشر شده است و به دوره برپایی اتحادیه ادیبان و نویسندگان فلسطینی در ضاحیه سیدی بوسعید و غنابخشی اینان به حرکت فرهنگی در تونس پرداخت و در پایان سخن خود گفت که فرهنگ فلسطینی، یک واحد متعدد است.

وی گفت: از جمله مواردی که وی در سخنان ارزشمند خود مطرح کرد که درباره آن بحث صورت گرفت این بود که: «حرکت بانکی در جهان که توسط گروهک‌ها و بانک‌ها انجام شد، به شکست (نکبت) 1948 منجر شد، اما پیش از آن، اشغالگری تنها یک امر ذهنی بود... صهیونیست‌‌گراها تلاش کردند تا عزالدین المناصره نویسنده را تکفیر کنند و او نیز در مقابل، کتاب "‌در کنار افعی نمی‌خوابم" ‌را منتشر کرد.

تا سال 1922، همه توافقنامه‌های محرمانه و آشکار با دشمن، مردود بود اما پس از آن، نوبت به برپایی خیمه‌ای رسید که تحت عنوان "‌کیلومتر 101"‌ برای مذاکره با دشمن صهیونیستی در قاهره نصب شده بود و در نتیجه آن، امواج دیگری از شکست و خواری نصیب فلسطینیان شد... پیروزی‌های نسبی‌ای وجود داشت که البته برخی آن را شکست می‌دانند... بعد از شکست سال 1967، روایت‌های نمادین رخ نمود.

آن اشعار حماسی افراطی، باعث می‌شود که مخاطب به توهم آزاد سازی فوری و زودهنگام سرزمین فرو رود، گویی که فردا، این اتفاق رقم خواهد خورد... خانم لینا بدر درباره متون درخشان و کلمات سرنوشت‌سازی سخن گفت که تاریخ را تغییر می‌دهد. وی به وجود یک نوع نگارش خارج از سنت همیشگی اعتراف کرد و خود را یک شخصیت متن ساز معرفی کرد که متون را می‌نگارد. وی در تونس زندگی کرد و تحت تأثیر فضای فرهنگی این کشور قرار گرفت و وارد عقل‌گرایی محلی شد.

شایان ذکر است این برنامه با یک نشست آغاز شد که سخنرانی‌هایی در آن ایراد شد: «رابطه فرهنگی و مبارزاتی تونس با فلسطین". ‌در این نشست آقایان صالح الداودی، احمد الحکلاوی، المختار الزاراتی و الناصر السردی حضور داشتند و بوبکر العموری به عنوان شاعر و ناقد نیز در آن به اجرای برنامه پرداخت.

ضمن اینکه یک برنامه شب شعر با عنوان "شعر و مردم فلسطین" با مشارکت کنگره بیت القصید در خانه شعر تونس با مدیریت احمد شاکر بن ضیه شاعر در کنار کارگاه پژوهش و توسعه نمایش‌های خیابانی برگزار شد./۹۸۸ؑ/

ارسال نظرات