۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۸۳۶۱۹

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۸ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۸ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۷۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۵ هزار و ۳۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 8 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 72 هزار تومان، قیمت دلار 25 هزار و 30 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 810 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 600 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 800 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 700 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 72 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 647 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

 در بازار ارز هم اکنون،‌ قیمت دلار 25 هزار و 30 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 191 تومان و درهم امارات  6 هزار و  832 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شد. دلار مدتی بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان بود که طی روزهای اخیر روند صعودی به خود گرفته و امروز وارد کانال 25 هزار تومانی شد.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 705 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و 215 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 194 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 616 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

شاخص بورس ۴ هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 171میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 5هزار و 434میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 40هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 4هزار و 727واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 248هزار و 539واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، توسعه معاون و فلزات و معدنی و صنعتی گل گهر شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله یک میلیارد و 793میلیون ورقه به‌ارزش 4هزار و 249میلیارد تومان در 351هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 164واحد رشد کرد و در ارتفاع 17هزار و 964واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های بیمه دی، ویتانا و مدیریت انرژی تابان هور بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۴/۰۸

به دنبال نگرانی ها از کند شدن روند رشد تقاضا و در حالی که شیوع مجدد ویروس کرونای هندی سبب شده تا محدودیت های رفت و آمد در سراسر جهان برقرار شود، قیمت نفت روز سه شنبه برای دومین جلسه متوالی کاهش داشت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا امروز با 14 سنت معادل 0.2 درصد کاهش به 72 دلار و 77 سنت رسید و کاهش 1.5 درصدی دیروز را تداوم بخشید. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز پس از کاهش 2 درصدی در جلسه قبل، امروز با 10 سنت معادل 0.1 درصد کاهش به 74 دلار و 58 سنت رسید.

افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونای هندی در حالی است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به همراه روسیه و سایر متحدان این سازمان قرار است روز اول جولای در مورد افزایش تدریجی تولید نفت تشکیل جلسه دهند.

پیش بینی اوپک پلاس می دهد که در سه ماهه پایانی سال عرضه جهانی نفت 2.2 میلیون بشکه کمتر از میزان تقاضا خواهد شد و از این رو تولیدکنندگان فضای لازم برای توافق بر سر افزایش تولید را دارند.

ویوک دار، تحلیلگر بانک کامنولث در این باره گفت: «نگرانی ها در مورد اینکه اوپک پلاس تصمیم به افزایش قابل توجه تولید خود بگیرد، آن هم در شرایطی که سویه هندی ویروس کرونا در حال گسترش است سبب کاهش قیمت جهانی نفت شده است.»

اسپانیا و پرتغال، دو مقصد محبوب سفرهای تابستانی برای مردم اروپا محدودیت هایی را بر شهروندان انگلیسی واکسینه نشده در نظر گرفته اند. این در حالی است که در پی شیوع موج جدید کرونا 80 درصد مردم استرالیا هم با افزایش محدودیت های اجتماعی مواجه شده اند.

به نوشته رسانه های آمریکایی، مذاکرات بر سر ایجاد یک کوریدور مسافرتی بین آمریکا و انگلیس هم به دلیل نگرانی از شیوع مجدد ویروس کرونا کند شده است.

 

صادرات فرش دستباف ایران، فقط ۴.۸ میلیون دلار در ۲ ماه

«فرح‌ناز رافع» از افزایش صادرات فرش دستباف ایران در دو ماهه نخست امسال به لحاظ ارزشی به میزان 84.6 درصد و وزنی 275 درصدی نسبت به زمان مشابه خود در سال گذشته خبر داد.

وی افزود: ژاپن و آلمان دو کشور واردکننده اول از 33 کشور مورد معامله با ایران بوده‌اند و بر همین پایه، 50 درصد از فرش صادراتی از فرودگاه امام، 46 درصد از گمرک مهرآباد، و مابقی از بقیه گمرکات صادر شده است.

رافع تشریح کرد: میزان صادرات در تعرفه 57011090 (کرک و پشم) حدود 3.4 میلیون دلار با سهم 70.8 درصد از کل صادرات در دو ماهه ابتدای سال و سهم صادراتی در تعرفه 57011010 (گبه ) 13.1 درصد با ارزش 621 هزار دلار و سهم صادراتی فرش ابریشم به میزان 15 درصد با ارزش 721 هزار دلار است.

رافع بیان کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و همان‌گونه که جدول (2) نشان می‌دهد با افزایش 28.5 درصدی صادرات فرش به لحاظ ارزشی و رشد شایان توجه به میزان 155 درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال قبل روبرو هستیم.

به گزارش تسنیم، صادرات فرش دستباف ایران طی سال‌های اخیر با افت قابل توجهی مواجه شده است و در حالی که زمانی از دو میلیارد دلار فراتر می‌رفت در سال‌های اخیر فقط چند ده میلیون دلار شده است. کارشناسان، وضع تحریم‌های آمریکا و موانع و مشکلات داخلی را علت سقوط صادرات فرش دستباف ایران می‌دانند.

عبدالله بهرامی رئیس اتحادیه تعاونی فرش دستباف در این باره گفت: کاهش صادرات دو دلیل عمده دارد؛ دلیل نخست تحریم دولت آمریکا از سال 97 است؛ چرا که 30 درصد از صادرات فرش ما به بازار آمریکا بود. 70 درصد دیگر افت صادرات هم ناشی از تحریم‌های داخلی از جمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی بوده است.

 

۴۴۰۰ کیلومتر خط‌ آهن کجا ساخته شد؟

در ادامه سلسله گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد هشت ساله دولت حسن روحانی، پایگاه خبری این وزارتخانه در مطلبی به ساخت 4400 کیلومتر خط‌آهن از سال 92 تا 1400 پرداخته است.

در بخشی از این مطلب آمده است؛ «... مجموع خطوط ریلی ایران در بیش از 90 سال گذشته تا اول دولت یازدهم 9 هزار و 600 کیلومتر بود اما امروز این رقم با احتساب خطوط اصلی و فرعی، به بیش از 14 هزار کیلومتر رسیده. این بدان معناست 45 درصد خطوط ریلی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم ایجاد شده است. در دولت تدبیر و امید، 4 مرکز استان یعنی همدان، کرمانشاه، رشت و ارومیه به خط سراسری راه‌آهن کشور متصل شده و اتصال تبریز به خط آهن سراسری نیز از مسیر جدید و کوتاه‌تر میسر شد. همچنین با احداث خطوطی که در این دولت آغاز شده یا توسعه یافته است، از جمله خطوط یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال دو مرکز استان دیگر نیز به خط آهن سراسری متصل خواهد شد.»

در ادامه با اشاره به آمار جابجایی مسافران در شبکه ریلی تاکید شده:‌ سال 92، 25 میلیون و 530 هزار نفر توسط ریل جابه‌جا شده بودند که این رقم سال 98 به 28 میلیون و 600 هزار نفر افزایش یافته است. در سال 1399، به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر، تعداد مسافران جا‌به‌جا شده توسط ریل کاهش یافته و به همین دلیل نمی‌توان به آمار این سال استناد کرد!

به گزارش تسنیم، بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه باید در حوزه جابجایی مسافر ریلی به سالانه 100 میلیون نفر دست یابیم. فارغ از فاصله حدود 70 میلیون نفری برای دستیابی به هدف برنامه ششم توسعه، باید مشخص شود 4400 کیلومتر خط‌آهن ادعا شده در کجا ساخته شده است. طی سال‌های اخیر کشور علاوه بر تحریم‌های ظالمانه آمریکا با پاندمی کرونا نیز مواجه بوده، عواملی که بودجه‌های عمرانی کشور را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است.

به تبع این اتفاق نیز، اعتبارات زیادی برای پروژه‌های عمرانی تخصیص نیافته است. در این وضعیت شایسته است شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور به‌عنوان متولی ساخت خط‌آهن اطلاعات مربوط به ساخت این میزان ریل را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات