۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۸۳۷۰۰
حجت الاسلام حقانی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

سیاه نمایی های داخلی مخرب تر از دشمن خارجی/ رهبری، خمینی ترین و بهشتی ترین شخصیت

سیاه نمایی های داخلی مخرب تر از دشمن خارجی/ رهبری، خمینی ترین و بهشتی ترین شخصیت
فرزند شهید حقانی گفت: اصل کار سیاه نمایی از دشمن خارجی نشأت می گیرد اما اینکه افرادی در داخل بخواهند همان پازل را تکمیل کنند قطعا با دشمن همراهی کرده اند.

مقدمه: ویژگی بارز شیعه امیدواری به آینده است اگر شیعه یک روزی در حرکتی که شروع کرده است به صفر برسد از همان صفر مجدد شروع می کند، کوبیدن بر طبل ناامیدی بسیار غلط است.

به همین جهت حجت الاسلام محمدمهدی حقانی، فرزند شهید حقانی و استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با انتقاد از سخنان برخی از مسؤولین مبنی بر سیاه نمایی و نادیده انگاشتن توانمندی و ظرفیت های نظام جمهوری اسلامی به بیان مطالبی پرداخت.

رسا- آیا می توان شخصیت های بارز انقلاب اسلامی را در بوته نقد و تحلیل قرار داد؟

در رابطه با شخصیت های انقلاب اسلامی این آزادی بیان وجود دارد که مورد تحلیل و نقد قرار بگیرند اما نکته ای وجود دارد که باید در تحلیل شخصیت های انقلابی دچار تفسیر به رأی نشویم، اگر با تفسیر به رأی شخصیت های انقلاب را تحلیل و تفسیر کردیم در حقیقت محصول آن تحریف شخصیت های انقلاب اسلامی خواهد شد و این خروج از امانت است.

رسا- تحریف و تحلیل سلیقه ای مسبوق به سابقه است؟

تحلیل های ذوقی و میلی و به عبارتی تحریف شخصیت های انقلاب اسلامی در واقع همان گرفتاری است که در باب اصل اسلام وجود داشته است که منجر شده تا امروز تفسیرهای متفاوتی از اسلام ارائه شود و البته اهل بیت علیهم السلام آن تفاسیر را متهم به تفسیر به رأی می کردند، یعنی یک شخصی دیدگاهی دارد و دیدگاه خودش را بر اسلام تحمیل می کند، در مورد شخصیت های انقلاب نیز ممکن است چنین اتفاقی صورت بگیرد.

رسا- چه باید کرد تا دچار تفسیر به رای و تحریف نشویم؟

اگر پذیرفتیم تفسیر به رأی در مورد شخصیت های انقلاب غلط است، این سوأل مطرح می شود که چه باید کرد تا دچار تفسیر به رای و تحریف نشویم، به نظر باید همان راهی را رفت که در مورد پرهیز از تحریف و تفسیر به رأی اسلام صورت گرفته است، برای پرهیز از تحریف اسلام به متن قرآن و کارشناسانی به نام اهل بیت علیهم السلام مراجعه می شد، در باب شخصیت های انقلاب نیز باید به سراغ متون متقن مثل صحیفه امام و در کنار آن کارشناس اعلم آن که امروز مقام معظم رهبری است مراجعه کرد، کارشناس اعلم یعنی کسی که مبانی انقلاب و امام را از همه بهتر می داند، خوشبختانه چنین معیاری را در کشور داریم.

اصل کار سیاه نمایی از دشمن خارجی نشأت می گیرد اما اینکه افرادی در داخل بخواهند همان پازل را تکمیل کنند، یعنی با دشمن همراهی کنند قطعاً کار غلطی است و اثر آن گاهی مخرب تر از فعالیت دشمن می باشد.

رسا- آیا سیاه نمایی  نسبت به مسائل جمهوری اسلامی کار درستی یا خیر؟

قطعاً خلاف است و اول کسی که در مورد جمهوری اسلامی سیاه نمایی انجام می دهد، تمام بوق ها و رسانه های شیطانی است که این کار را انجام می دهند، سیاه نمایی حربه رسانه های شیطان و دشمن بشریت است و کسانی هستند که از هیچ جنایتی چشم پوشی نمی کنند، اصل کار سیاه نمایی از دشمن خارجی نشأت می گیرد اما اینکه افرادی در داخل بخواهند همان پازل را تکمیل کنند، یعنی با دشمن همراهی کنند قطعاً کار غلطی است و اثر آن گاهی مخرب تر از فعالیت دشمن می باشد.

رسا- سیاه نمایی مسئولان گذشته و افراد داخلی چه اثری را بر جای می گذارد؟

سیاه نمایی دشمن خارجی با توجه به عقبه و کارنامه ای که دارد شاید اثر آنچنانی در بر نداشته باشد اما سیاه نمایی عده ای در داخل نظام که اتفاقاً در گذشته مسئولیت برعهده داشته اند، ممکن است اثر بیشتری بر جامعه بگذارد و دشمن نیز به این سیاه نمایی ها امید دارد؛ اگر کسی در داخل که در گذشته سابقه مسئولیت داشته به سیاه نمایی و بزرگ نمایی بپردازد، ابتدا باید پاسخگوی زمان مسئولیت خودشان باشند و اینکه هر وقت کار دست خودشان است همه چیز گل و بلبل و هرگاه کار دست آن ها نیست مواضع عوض شود و به سیاه نمایی بپردازند فرهنگ غلطی است و این نوع برخورد فرسنگ ها با اخلاق افراد شاخص انقلاب از جمله شهید بهشتی فاصله دارد.

رسا- چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟

ترسیم واقعی جمهوری اسلامی همان چیزی است که در بیانیه گام دوم آمده است، نظام جمهوری اسلامی در بسیاری از مسائل و آرمان های انقلاب فراتر از آرمان هایی که در نظر رهبران این انقلاب بوده پیشرفت کرده است و این بداندیشی است که انسان این پیشرفت ها را نبیند؛ نظام جمهوری اسلامی در آرمان های خود پیروزی های بزرگی را بدست آورده است هرچند مشکلاتی همچون رفاه و اقتصاد مردم وجود دارد و از نکات جالب این موضوع این است که امروز کسانی مدعی شدند که در این وضعیت نابسامان اقتصادی دخیل بوده اند، همان افرادی که تقریباً از ابتدای انقلاب اقتصاد کشور را عهدار بودند، امروز همان ها سیاه نمایی می کنند و این هم از عجایب روزگار است.

رسا- راه شناخت شهید بهشتی و راه شهید بهشتی چگونه باید باشد؟

جوانانی که می خواهند شهید بهشتی و راه و روش او را بشناسند باید به سراغ کارشناس و متون متقن رفت، اگر جوان و مستمعی بخواهد شخصیت شهید بهشتی و مطهری و شخصیت حقیقی و مبانی بزرگان و امامین انقلاب را بشناسد، باید ببینند کسانی که سخن می گویند دیدگاه هایشان چقدر با مقام معظم رهبری نزدیک است و به همان میزان اعتبار دارد، امروز اگر کسانی انقلاب و امامین انقلاب را قبول نداشته باشند به صراحت بیان می کنند و این آزادی بیان برای آن ها مهیا است و این نوع از آزادی برای جمهوری اسلامی فوق العاده است که افرادی آزادانه دیدگاه خود را بیان کنند.

رسا- یک جمله در رابطه با خلقیات شهید بهشتی بیان کنید.

از محکمات خلقیات شهید بهشتی این بوده است که براساس اخلاق اسلامی، اول تمرکز بر روی اصلاح خود و توجه جدی براعمال خودشان داشتند نه اینکه عمده نگاه و فکرشان بر نقطه ضعف دیگران باشد، بنابراین اصل سیاه نمایی کار غلطی است و سیاه نمایی از مسئولان و افراد داخل کار غلط تری است و اینگونه سیاه نمایی اصلاً واقعیت ندارد.

کوبیدن بر طبل ناامیدی بسیار غلط است و امروز اگر شهید بهشتی در قید حیات بودند و سوال می شد نزدیکترین فرد به شما  و شبیه ترین آدم به بهشتی کیست، مقام معظم رهبری را معرفی می کردند

 

رسا- آیا انقلاب توانسته است بهشتی ها را پرورش دهد؟

اصولاً دمیدن برناامیدی در سطح کشور نه مذاق حضرت امام و نه مذاق شهدا و نه اساساً مذاق تشیع است، ویژگی بارز شیعه امیدواری به آینده است اگر شیعه یک روزی در حرکتی که شروع کرده است به صفر برسد از همان صفر مجدد شروع می کند این ویژگی شیعه است، انقلابی که به برکت خون شهید بهشتی و مجاهدت های حضرت امام به ثمر رسیده این ظرفیت را در خودش دارد که جای شهید بهشتی و مطهری ها را پر کند و برخطوط آن عزیزان حرکت کند، کوبیدن بر طبل ناامیدی بسیار غلط است و امروز اگر شهید بهشتی در قید حیات بودند و سوال می شد نزدیکترین فرد به شما  و شبیه ترین آدم به بهشتی کیست، مقام معظم رهبری را معرفی می کردند، کوبیدن بر طبل ناامیدی به ضرر خط شهید بهشتی و به ضرر آرمان های شهید بهشتی است. بهشتی ترین و خمینی ترین شخصیت، رهبر معظم انقلاب اسلامی است. قطعا ملت با عظمت ایران قدر این نعمت بزرگ را خواهد دانست و دچار کفران نخواهد شد.

رسا- با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات