۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۸۳۸۱۹
آیت الله فاضل لنکرانی:

فقه شیعه سرمایه ای عظیم و بی نظیر است

فقه شیعه سرمایه ای عظیم و بی نظیر است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فقه شیعه یک سرمایه عظیم و بی نظیر است؛ در هر زمانی این فقه در هر موضوعی می تواند ورود پیدا کند و نظریه غریب به واقع را ابراز کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شامگاه روز گذشته در جمع اعضای جبهه مردمی روحانیت که در مرکز فقهی ائمه اطهار حاضر شدند ضمن تقدیر از این اجتماع، برای آنها آرزوی شمول رافت جامع امامت و ایجاد زمینه های توفیق به برکت قبر مطهر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام کرد.

روحانیت مبدا صدور انقلاب

آیت الله فاضل لنکرانی در این جلسه بیان داشت: یک خلایی در یکی دو دهه اخیر در روحانیت به وجود آمده و شاید می بایست از اول نظام مقدس جمهوری اسلامی به این امر توجه می شد اما آن توجه بایسته و شایسته نشد و مورد غفلت قرار گرفت و این علت و عوامل زیادی هم دارد.

وی افزود: روحانیت با آن حقیقت و واقعیتی که دارد مبدا برای صدور یک چنین انقلاب عظیمی در دوران معاصر شد این هویت و واقعیتش را خودش باید بیشتر از دیگران توجه کند خود مجموعه روحانیت باید به این ارزش و این توانایی بیش از اقشار دیگر توجه کند و دائما در صدد پویایی و تکامل این حقیقت و واقعیت باشد اما باید اقرار کنیم که متاسفانه در این مساله کوتاهی فراوان شده است.

تفاوت روحانیت شیعه با دیگر ادیان و مذاهب

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با طرح چند سوال بیان داشت: روحانیت شیعه چه جایگاهی دارد؟ روحانیت شیعه چه هویتی دارد؟ روحانیت شیعه چه توانایی هایی دارد؟ اجمالا پاسخ این سوالها برای ما روشن است.

وی افزود: روحانیت شیعه با هیچ گروهی از روحانیون هیچ مذهبی قابل مقایسه نیست برای اینکه شیعه یک ادعایی دارد و یک اهداف بلند مدتی را دنبال می کند که همان حکومت جهانی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است که این دعوا در هیچ مذهبی وجود ندارد، سایر مذاهب دیگر هم معتقد هستند به اینکه یک مصلحی می آید اما هیچ کدام مساله حکومت جهانی که غایت بعثت تمامی انبیاء است« هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ» به این شکل دنبال نمی کند این هویت شیعه است که در این آیه آمده و شیعه یک چنین فکر بلند مدت و فکر جهانی دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: روحانیت شیعه پشتوانه فکری این نظر و این مطلب است بن مایه های این مطلب و این نظر را تبیین و استخراج می کند، به جامعه و به دنیا و به بشریت نشان می دهد پس این یک ادعای مبالغه انگیز و گزاف نیست که می گوییم روحانیت شیعه یک مجموعه ای است که قابل مقایسه با هیچ گروهی از روحانیت در هیچ مذهبی نیست.

وی افزود: این پشتوانه فکری و علمی عمیق دارد این وسعت علمی که در روحانیت شیعه وجود دارد خودش یک فصلی است از فصول مشعشع روحانیت در قدیم الایام که روحانیت شیعه اختصاص به فقه و اصول و فلسفه نداشت در طب و ریاضیات و هندسه هم نقش داشت و از این علوم هم عالمانی در سلسله آن تبار گذشته داریم که این جامعیت را دارند.

فقه شیعه سرمایه ای عظیم و بی نظیر است

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: با قطع نظر از علومی مثل هندسه و طب و ریاضیات خود فقه شیعه، مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه می فرمودند که خود فقه شیعه یک سرمایه عظیم و بی نظیر است در هر زمانی این فقه در هر موضوعی می تواند ورود پیدا کند و نظریه غریب به واقع را ابراز کند.

وی افزود: همین فقه شیعه در ابواب مختلف به برکت نظام اسلامی چقدر توسعه پیدا کرده، ما یک بحثی را داشتیم قبل از انتخابات که مستحضر هستید فقه انتخابات، خود انتخابات از منظر فقه چگونه است؟ احکام فراوانی دارد مردمی که انتخاب می شوند و افرادی که خودشان را در معرض قرار می دهند انتخاب کنندگان، انتخاب شوندگان، مسئولین اجرایی و نظارتی همه و همه صدها حکم!

پیشتازی نظری و عملی روحانیت شیعه/ شناخت امام از مردم و روحانیت

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: اینها را به عنوان مقدمه عرض می کنم روحانیت شیعه از نظر علمی و از نظر میدانی یعنی هم از تئوری و هم عملی در تمام زمینه ها پیشتاز حرکتهای موفق در تاریخ بوده است اگر موفقیتی بوده با حضور روحانیت بوده! تاریخ ایران، تاریخ عراق و کشورهای دیگر به خوبی بر این مساله گواهی می دهد.

وی افزود: این تعابیری که امام رضوان الله تعالی علیه در مورد روحانیت شیعه دارد من نظیرش را هنوز ندیدم در کلام هیچ مرجع تقلیدی. خیلی تعابیر بلند است یعنی انسان می تواند بگوید وقتی امام تصمیم گرفت بر انقلاب که دو شناخت کامل را داشت یعنی غیر از مبادی علمی و اخلاقی و تقوایی که داشت دو شناخت کامل داشت.

وی ادامه داد: ‌یکی شناخت از مردم، مردم را امام بهتر و زودتر از همه شناخت و شاید آن درجه بالایی، از اعتماد که به مردم داشت در دیگران کمتر هست ارزشی که برای مردم قائل بود آن هم نه به عنوان یک شعار سیاسی، توده ای ها هم حرف از مردم و خلق می زنند اما تفاوت در این بود که خلق را برده و پلی برای قدرت خودشان قرار می دهند. امام برای مردم ارزش قائل بود برای این که به مردم خدمت کند به همان تعبیری که الخلق عیال الله به مردم به همان دید، نگاه می کرد.

نهی از زیاده روی در بیان سخنان منتسب به متحجرین

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: شناخت دوم از روحانیت است من کسی را واقعا سراغ ندارم که شناختی که از توانایی روحانیت شیعه داشته مثل امام باشد در عین آن ناراحتی ها و در عین آن ضربه ها و خون دلهایی که از متحجرین از روحانیت، امام خورد، اما همیشه روحانیت نقطه امید امام بود. روحانیت و توانایی روحانیت و طلاب انقلابی و طلاب جهادی و طلابی که در میدان حضور داشتند نقطه امید امام بود. چند وقت پیش در یکی از صحبت های خودم گفتم که امام شاگردانی را تربیت کرد که واقعا اینها نقطه امید امام بودند و با همانها انقلاب را آغاز کرد با همان شاگردانش و محفل درسی همان شاگردان، و شاگردان شاگردانش قیام کرد.

وی با ابراز تاسف از نحوه سخنرانی برخی که خود را منتسب به روحانیت هم می دانند اما در یک دهه اخیر بیشتر جملات امام نسبت به متحجرین از روحانیت نظیر خون دل خوردن امام را نقل می کنند بیان داشت: اگر از امام می پرسیدیم می فرمودند اینها یک بخش قلیلی از روحانیت هستند، آن روحانیت که امام امید به او داشت همان روحانیتی بود که در اول انقلاب در دفاع مقدس بیشترین آمار در شهدا را داشت امام نقطه امیدش به شاگردانش بود، شاگردانی که حاضر شدند کشته شوند اما دست از راه امام برندارند.

حمایت از امام به خاطر اسلام

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه می فرماید در یکی از بازجویی هایی که در زمان شاه از من داشتند گفتند برای چه شما اینقدر از آقای خمینی حمایت و دفاع می کنید فرمودند به اینها گفتم می خواهید حقیقت را بگویم یا یک چیزی بگویم که مساله تمام شود؟ گفتند نه شما حقیقت را بگوئید، فرمودند راجع به امام آنجا یک ربع، نیم ساعتی صحبت کردم به قدری برای آن بازجو جالب بود که چنین شخصیتی است و آنها فکر می کردند شخصیتی است که دنبال قدرت است و ما دنبال او راه افتادیم.

وی افزود: الان یادم افتاد که فرمودند من یک وقتی به یکی از مراجع در آن زمان گفتم آقا فکر نکنید حمایت ما ازامام درمقابل حمابت طرفداران شما از شما است ما به خاطر اسلام زیر علم امام سینه می زنیم نه برای اینکه در بین مردم بزرگ شود، فرمودند شما یک شاگردانی دارید و شاگردان شما عالم به اعلمیت شما هستند و دنبال این مطلب هستند ما نفی نمی کنیم این اعتقاد آنها است ما اگر امام را حمایت می کنیم و تا پای جان ایستادیم و واقعا هم همینطور بود تبعیدها کشیدند و زندانها کشیدند به خاطر همین اعتقاد بود. فرمودند به آن آقای مرجع عرض کردم علم اسلام را آقای خمینی بر دوش گرفته و ما برای تقویت اسلام پشت سر ایشان هستیم.

ترسیم مسیر امام برای روحانیت و مردم

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: من این را عرض می کنم امام هم روحانیت را خوب شناخت و هم مردم را خوب شناخت و ما باید روی همین مسیری که امام برای ما از مردم و روحانیت ترسیم کرده حرکت کنیم البته این مطلب ریشه های قرآنی دارد، ریشه های روایی دارد یعنی بن مایه های الهی و دینی محکم دارد نه اینکه بگوئید فلسفه سیاسی امام این بود نه اینها مبانی محکم علمی و دینی دارد.

وی افزود: روحانیت واقعا باید به این هویت و حقیقت خودش توجه کند این هویت چطور شد در طول تاریخ که چنین شکل گرفت؟ اولین مساله اش مساله علم بود حتی به نظر من قبل از مساله تقوا، ولو اینکه حالا خود علم خشیت از خداوند می آورد و علمی که خشیت نیاورد علم نیست «انما یخشی الله من عباده العلماء» اما عرض می کنم خود علم خود ترغیب به فهم دین اینها در درجه اول است.

تقویت جنبه علمی روحانیت شیعه/ آسیب آخوند بیسواد یا کم سواد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: روحانیت هر چه از جهت علمی خودش را قویتر کند موفق تر خواهد بود اصلا یک علتی که روحانیت سایر مذاهب خیلی موفق نیستند این است که از جهت علمی ضعیف هستند و واقعا هم ضعیف هستند اما روحانیت شیعه این مزیت را دارد که در مرور زمان همراه با حوادث و موضوعات و مسائل مدام تکامل علمی پیدا می کند و این خیلی مساله مهمی است و من می خواهم عرض کنم حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان، حوزه نجف واقعا این مساله باید در راس همه مسائل باشد بنیه علمی باید تقویت شود.

وی افزود: چه کنیم که این قوت علمی طلاب زیاد شود؟ در پرانتز عرض کنم در این دو دهه اخیر یکی از ضربه و آسیب هایی که به روحانیت وارد شد از ناحیه همین هم لباسی های کم سواد یا بیسواد ما بوده است خیلی هم ضربه زده اگر بحثی در این مورد داشته باشیم به نظر من یکی از کارها بررسی این باشد در این دهه آخوندهای بیسوادی که به نام دین ضربه زدند نمونه های فراوانی دارد و سبب شد بین مردم و روحانیت فاصله بیفتد مردم وقتی اعتقاد علمی به یک روحانی داشته باشند و بدانند او دین را فهمیده می آیند به راحتی دین را از او اخذ می کنند اما وقتی مردم تردید دارند که این دین را درست نفهمیده یا اگر فهمیده حرفی که میل خودش هست را برای ما بیان می کند نمی آیند سراغ او و این آسیب وارد کرده است.

اندیشه جهانی طلبه انقلابی

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: اما روحانی وقتی از جهت علمی مجهز شود و قوت پیدا کند این هم باعث تحکیم خودش می شود هم باعث تقویت اعتماد مردم در مراجعه به روحانیت می شود.

وی خطاب به اعضای جبهه روحانیت مردمی گفت: با این گروهی که تشکیل دادید بیایید طرح ها بدهید برای رشد علمی حوزه های علمیه و طلاب، امروز اگر یک طلبه ای اندیشه اش اندیشه جهانی نباشد این از قافله انقلاب عقب مانده است.

وی ادامه داد: اساس شیعه بر فکر عالِمانه است ما باید دین را ولایت را فقه را همه را در همین مسیر قرار دهیم. این روایت معروف «بنی الاسلام علی خمس» نماز و روزه و حج و زکات و ولایت، ائمه تصریح می کنند که بین ولایت و بقیه امور فرق است « ما نودی بشیء ما نودی بالولایة» این ولایت را امام با حکومت معنا کرد اگر یک طلبه بگوید اصلا ما چیزی به عنوان حکومت در دین نداریم این طلبه برای ۵۰ سال پیش است اگر یک نفر بخواهد این مطلب را نفی کند مثل این می ماند که بگوید بشر نیازی به برق ندارد می شود در جامعه امروزه بگوید بشر نیازی به برق ندارد؟ می خندند به آدم! هیچ کس حاضر نیست توهم این مطلب را هم بکند.

حوزه خاستگاه اصلی انقلاب/ مباحثه، مناظره و گفتگو پیرامون حکومت در حوزه ها

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: بعد از ۴۰ سال که از انقلاب ما می گذرد در خود حوزه ها که خاستگاه اصلی این نظام و انقلاب بوده دیگر نباید کسی تردید کند که دین حکومت دارد البته متاسفانه هنوز هم این فکر هست اما عرض می کنم به عنوان یک معیار و یک شاخص که هر کس این شاخص را بر خودش تطبیق دهد من اگر فکر کنم اسلام حکومت ندارد یک جوری درس می خوانم و تبلیغ می کنم و درس می دهم، اما اگر گفتم اسلام حکومت دارد یک طور دیگر حرف می زنم و فکر می کنم، روی این مساله کار کنید بحث ها و گروه ها و مناظره ها تشکیل دهید در درون حوزه گفتگوها شکل دهید کسانی که معتقدند حکومت نداریم دیگر نباید ازهمان اول با برخورد تند او را از میدان به در کنیم بلکه بگویند دلیلت را از قرآن بیاور!

وی افزود: ما چند آیه از قرآن داریم برای مساله حکومت، این مطلبی که اخیرا رهبری معظم انقلاب فرمودند راجع به فلسفه بعثت انبیا و آن چه که در قرآن آمده اینها برای تحقق انبیا است و اینها بدون حکومت نمی شود. این یکی از ادله بسیار محکمی است که هر کسی اندکی با قرآن آشنایی داشته باشد می تواند به این معنا برسد.

کار جهادی روحانیت در بیان افکار امام و رهبری/ تبلیغات سوء برای دین زدگی مردم

 آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: کار جهادی روحانیت به این است که بیاید افکار امام را کتابها بنویسد افکار رهبری مبانی آن را ذکر کند ما چرا می گوییم اسلام حکومت دارد این فقط به خاطر عشق به امام خمینی و علاقه به ایشان نیست متن دین ما است  ما نودی بشیء ما نودی بالولایة خیلی تعبیر عجیبی است.

وی افزود: امام در کتاب البیع فرمودند که مکرر شنیدید اسلام یعنی حکومت و احکام، یعنی احکام بالعرض و ثانویه هستند خیلی تعبیرعجیبی است این یعنی روحانیت شیعه، روحانیتی که امام آن تعابیر را درباره اش آورده روحانیتی که مراقب است دین خدشه نبیند روحانیت سایر مذاهب چه در اهل سنت چه در مسیحیت چه درباقی ادیان هر حرکتی را بخواهند علیه دین آنها بکنند آنها کاری ندارند.

وی ادامه داد: اما روحانیت شیعه نمی تواند آرام بنشیند روحانیت شیعه وقتی می بیند که طرح اسرائیل برای از بین بردن اسلام است امام می آید این را جزو آرمانهای انقلاب قرار می دهد باز هم این نکته را تاکید می کنم خیلی برای ما درد آور است که این تبلیغ سوء دشمنان انقلاب گاهی اوقات در ذهن بعضی ها رسوخ می کند در جلسات می نشینند و می گویند دین دارد ضربه می زند امروز به اسم دین اختلاس کردند، به اسم دین دزدی کردند، به اسم دین چپاول گردند مردم دارند از دین زده می شوند.

همه اسلام برای اجتماع است/ دستورات فردی اصلاح اجتماعی در پی دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: پس آن چند سالی هم که امیرالمؤمنین علیه السلام حکومت کرد نباید حکومت می کرد؟ این توطئه دشمن است برای زدن فکر امام که دین حکومت ندارد، دین یک دستورات فردی دارد هر کس بخواهد بین خود و خدا ارتباط برقرار کند و این یک دستورالعمل فردی است در حالی که واقعا چنین نیست دین همه اش برای اجتماع است حتی اگر آن فرد هم می خواهد تهذیب پیدا کند نماز شب را در دل شب تنها بخواند برای این که این یک آدم صالحی برای اجتماع بشود غیر از اینکه برای تقرب به خدا باشد این به درد اجتماع می خورد آدم نماز شب خوان نه به دین مردم خیانت می کند نه به مال مردم خیانت می کند و این ارزش دارد.

وی افزود: برگردیم به آنچه که امام فرموده و باز سازی کنیم و مبانی را روشن کنیم، روحانیت را خوب بشناسیم امام دو تا محور در زندگی اش دارد یکی شناخت روحانیت است و یکی شناخت مردم، و در هر دو در حد اعلی است «لا یرقی الی الطیر» واقعا چنین است و این یک ادعا نیست!

اندیشه سلب اراده از مردم خطرناک است / رای مردم حق الناس است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به نام این تشکل انقلابی بیان داشت: این نام جبهه روحانیت مردمی انقلاب را برای خود قرار دادید یکی روحانیت و یکی مردمی این دو را باید خوب تحلیل کنید من در صحبت های اخیرم گفتم در مورد روحانیت حرفهای زیادی دارم که مجال نیست عرض کنم واقعا جلسات زیادی می خواهد روحانیت در این ۴۰ سال چه فراز و فرودهایی داشته چه آسیب هایی وارد شده از کجاها غفلت کرده این خودش خیلی بحث مفصلی دارد.

وی افزود: اما قضیه مردم این اندیشه که می گویم خیلی خطرناک است اینکه بگوئیم دین حکومت دارد حاکم اولیه خدا است و بعد هم پیامبر و بعد هم ائمه در زمان غیبت هم فقیه جامع الشرایط بعد بگوئیم مردم کالعدم هستند! از آنها سلب اراده کنیم این نه با مبانی دینی سازگاری دارد نه با افکار امام و رهبری سازگاری دارد، اراده مردم در دین ما ارزش دارد وقتی این مطلب در جامعه نخبگان می رود که اراده شما مثل اراده سایر موجودات است اینها از این زده می شوند و حق هم دارند زده شوند روی این محور هم کار کنیم.

وی ادامه داد: این که رهبری می فرمایند رای مردم حق الناس است یعنی اراده ارزش دارد حق است یک چیز شکلی نیست این حق باید اثر بر آن بار شود کسی نمی تواند این حق مردم را نادیده بگیرد امیرالمؤمنین در یکی از خطبه های نهج البلاغه می فرماید: هیچ وقت آن کسی که اضعف مردم است فک نکند او نظرش برای حاکم بی اثر است و حاکم از نظر او نباید بهره مند شود باید از نظر او هم بهره مند شود این تصریح کلمات امیرالمومنین در نهج البلاغه است.

همه روحانیت مردمی هستند!/ لزوم احیا رابطه مردم با روحانیت

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: این عنوان مبارک روحانیت و مردم، را که دیدم یک خطری را احساس کردم ادعای ما این است که روحانیت همه شان مردمی هستند تقسیم روحانیت به مردمی و غیر مردمی این در دراز مدت چه آثاری خواهد داشت؟ این را دنبال کنید ما اعتقادمان این است و روایتی که در استشهادنامه خودتان هم نقل کردید که ما همه مردم را ایتام آل محمد می دانیم همه شیعه، رحمه العالمین باز اشاره به فلسفه بعثت و رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و رحمت برای عالمین دارد، قرآن «هدی للناس» اینها محورهایی است که اجتماعی بودن دین را کاملا نشان می دهد اصلا خود دین و خود قرآن می گوید هدی برای بخشی از مردم و یا رحمت پیامبر را برای بخشی از عالمین، فقط نیست.

وی افزود: من هم می دانم مقصود شما این نیست که بخواهد این تقسیم را شکل بدهد اما مراقب باشید این تقسیم بندی شکل نگیرد روحانیت از اول مردمی بوده منافقین آمدند بین روحانیت و مردم جدایی انداختند واقعا آنها در این جهت یک مقدار به هدف کثیف خود رسیدند و به دنبال این بودند که بین مردم و روحانیت جدایی بیندازند باید اینها ارتباط احیا شود در این مرام نامه هم که به دنبال این مساله هستید روحانیت باید برگردد به متن مردم و این رجوع به متن مردم هزاران بار ریشه دارتر از روحانیت قبل از انقلاب است.

تقدیر از هم نشینی امام جمعه اهواز با دستفروش

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: بعضی از هم لباسی های ما می گویند ما قدیم یک مسجدی می رفتیم مریدهایی داشتیم و مردم می آمدند پشت سر ما نماز می خواندند احترام ما می کردند اما الان نمی کنند جواب این است که آن احترام برای خدا بود؟ برای اسلام بود؟ یا برای خودت بود؟ تو خود چه کردی که دیگر آن احترام را نمی کنند و الا مردم اسلام در فطرتشان هست مگر می توانند با اسلام مخالفت کنند؟

وی افزود: اما من عرض می کنم اگر این رابطه را احیا کنیم رجوع مجدد در کلمه رجوع هم شاید مسامحه باشد چون خود روحانیت مخصوصا در قضیه کرونا همیشه همراه مردم بوده و اثبات کرده در همه صحنه ها اما آن ارتباط وثیق بین روحانیت و مردم را باید محکمتر کنیم گفتگوها با جوانها با دانشگاهی ها با اساتید دانشگاه با اقشار مختلف مردم بیشتر شود چند وقت پیش دیدم که امام جمعه محترم اهواز رفته کنار دست فروش نشسته با او حرف می زند که این خیلی ارزش دارد.

چرا زندگیتان را عوض کردید؟!

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار به خاطره ای اشاره کرد و گفت: مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه همان اوایل مرجعیتشان به نظرم سال ۷۶ یا ۷۷ مشرف شده بودند مشهد در همین دفتر خسروی نو مرحوم آیه الله فلسفی رضوان الله تعالی علیه، ایشان هم آمدند دیدن مرحوم والد ما و دو نفری جلسه ای داشتند اما رئیس دادگستری وقت خراسان هم با جمع زیادی از قضات آمدند پیش مرحوم والد ما، که تلاقی شد نشستند و جلسه علمایی و رئیس دادگستری که صحبت کرد از مرحوم والد ما خواستند یک نصیحتی به ما بکنید مرحوم والد ما تعارفی کردن به آیه الله فلسفی و ایشان هم  گفتند نه شما میهمان هستید شما باید بگوئید ما با این آقایان اینجا زیاد صحبت می‌کنیم!

وی افزود: یک جمله بسیار خوبی را آنجا والد ما فرمودند، آقایان مردم یک اعتراض به من و شما دارند و این اعتراض وارد است می گویند قبل از انقلاب ما می دیدیم درب یک خانه ای در بالای شهر تهران باز می شود خانه دو سه هزار متری یک ماشین آخرین مدل عقب ماشین یک افسر یا یک مسئولی که ریش تراشیده بیرون می آید مردم می گویند ما الان می بینیم از همان خانه و یک ماشین مدل بالاتر صندلی عقبش یک عمامه به سر بیرون می آید، چرا زندگی تان را عوض کردید؟

وی ادامه داد: رئیس دادگستری گفت من ۱۵ سال است مسئولیت دارم چنین حرفی به گوش من نخورده بود، مرحوم والد ما گفتند که خوب بدتر این اشکال، اشکال واضحی است ما باید بنشینیم و اشکالات را بررسی کنیم دشمن از این بی توجهی و از این غفلت استفاده می کند.

روحانیت با هر اهانتی که می شود باید در متن قضایا بماند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار بیان داشت: انتخابات می شود می گویند روحانیت دخالت نکند، روحانیت مقدس باشد و کنار باشد کلاه سر ما می گذارند فکر می کنم می خواهند همان قضایایی که در مشروطه پیش آمد به یک نحوی ایجاد کنند شما بروید دنبال مسجد و مدرسه، باید در متن قضایا باشیم با هر اهانتی که می شود و با هر مشکلی پیش می آید باید در میدان باشیم تا وظیفه را انجام دهیم باید ارتباط قویتر کنیم دفتر و مسئول و مسئول ملاقات برای نظم خوب است اما برای انسان سبب خیال نشود که کسی شده و یا چیزی شده است!

وی افزود: مرحوم والد ما با آن مرض ها و کسالتهای فراوانی که داشت تا همین سالهای آخر یک ساعت به ظهر در دفتر می نشست و یک عده از قبل وقت می گرفتند و می آمدند اما بعضی از روحانیون و بعضی از مردم می گفتند ما می خواهیم ایشان را ببینیم می گفتند بفرمائید و فقط مراعات حال ایشان را بفرمائید چون مریض هستند، اینطوری با مردم بودند و الان هم باید همینطور باشیم.

لزوم باور جامعیت دین و مراقبت از انقلاب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: روحانیت باید خودش را از لحاظ علمی مجهز کند جامعیت دین را بیشتر باور کنیم انقلاب را بیشتر باید مراقب باشیم زمانی است که انقلاب را باید بیشتر از هر زمانی نه برای اینکه حکومت مربوط به ما روحانیت است بلکه مربوط به دین است ما باید به مردم این را هم بگوئیم اشکالات را باید بپذیریم و در صدد حل آن باشیم.

وی افزود: از خداوند تبارک و تعالی استمداد می کنم تشکلی که ایجاد کردید با خلوص نیت باشد و با فکر و تدبیر باشد و با استمداد از عنایات ائمه معصومین علیهم السلام خصوصا حضرت رضا علیه السلام موفق باشید همه مرهون خون شهدا هستیم نگاهمان به این باشد که چه خون هایی برای اسلام ریخته شده و باید از اینها مراقبت کنیم و امیدوارم انشالله آثار بسیار خوبی را در همه ابعاد داشته باشد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
ماشالله
چقد کامل و چقد خوب
احسنت به رسا
0
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
خبرگزاری های دیگه چرا نزدن یا 4 خط زدند؟
0
0