۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۸۴۰۸۷

چه کسی شهردار تهران می‌شود؟

چه کسی شهردار تهران می‌شود؟
یکی از مهمترین چالش های شورای شهر ششم تهران انتخاب شهردار است که به گفته برخی از اعضای منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر تهران باید خصوصیات مد نظر آنها را داشته باشد.

 به گزارش خبرگزاری رسا، با پایان یافتن انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران حالا باید اعضای جدید شورای اسلامی شهر تهران برای برطرف کردن چالش‌های شهر تهران وارد میدان شوند، یکی از مهمترین اقداماتی که باید شورای شهر تهران انجام دهد انتخاب شهردار است موضوعی که باید مورد توجه شورای شهر ششم باشد تا اشتباهات شورای شهر پنجم را تکرار نکند، انتخاب شهردار مناسب در شهر تهران بسیار مهم است زیرا که مدیریت شهری پنجم برای انتخاب شهردار به مشکلات زیادی خورد به طوری که مجبور شد سه شهردار و دو سرپرست را انتخاب کند.

* شهردار تهران باید انقلابی باشد

ناصر امانی منتخب شورای شهر ششم تهران در گفت‌وگو با میزان با اشاره به انتخاب شهردار آینده تهران اظهار کرد:  در مورد شهردار آینده تهران باید دیگر منتخبین مردم نیز نظرات خود را ارائه دهند اما به نظرم شهردار آینده تهران باید علاوه بر تخصص مرتبط با شهرداری و تجربه روحیه جهادی داشته باشد همچنین به غیر از اینکه نگاه به پایتخت دارد نباید از داشتن فکر و برنامه و نگاه ملی هم غافل باشد.

وی افزود: باید توجه داشت فردی که هدایت شهرداری تهران می‌شود برای حل برخی از چالش‌ها و مشکلات نیاز به تعامل با مجلس و دولت همچنین سایر ارکان نظام دارد؛ بنابراین این موضوع نیز مدنظر منتخبین شورای ششم است.

منتخب شورای شهر ششم تهران  در مورد گزینه های مطرح شده در فضای مجازی بیان کرد: گزینه‌های مختلفی در رسانه‌ها و فضای مجازی در مورد انتخاب شهردار مطرح شده است و ما هم نیز این گزینه ها را مشاهده کرده‌ ایم ولی در جمع ما در شورای منتخب هنوز هیچ بحثی در این زمینه نشده است.

وی گفت: حتی در زمینه شاخص‌ها نیز بحث انجام نگرفته حالا چه برسد به اینکه در حد مصداق‌ها بخواهیم صحبت کنیم، ولی به امید  وقت مناسبی به این موضوع اختصاص می‌دهیم و باید به یک جمع‌بندی در شاخص‌ها برسیم و پس از آن مصداق‌ها را در نظر گیریم.

امانی در مورد احتمال انتخاب شهردار زن گفت: همه گزینه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این احتمال هم وجود دارد که شهردار زن داشته باشیم.

* شورای شهر به صورت مستقل شهردار تهران را انتخاب می‌کند

سید احمد علوی منتخب مردم تهران در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ششم در گفت‌وگو با میزان با اشاره به انتخاب شهردار گفت: اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار آینده باید مستقل تصمیم بگیرند. شورای شهر مستقل است و مستقل از فضای سیاسی و جناحی حاکم در کشور مدیر شایسته ای را برای اداره شهر تهران انتخاب خواهد کرد.

وی بر استقلال شورای شهر در انتخاب شهردار تهران، تاکید کرد: خبرهایی در خصوص تحت فشار قرار دادن اعضای شورای شهر به منظور تاثیرگذاری در انتخاب شهردار تهران را در رسانه ها دیده ام. ممکن است برخی نظراتی درباره شهرداری داشته باشند اما شورای شهر بدون دخالت و فشار باید برای کرسی شهرداری تهران تصمیم گیری کند.

علوی ادامه داد: شورای شهر باید در انتخاب شهردار تهران آزاد باشد و در این صورت است که انتخاب صحیحی خواهیم داشت. انتخاب صحیح شهردار تهران نه تنها کارنامه درخشانی از شورای شهر برجای می گذارد بلکه می تواند ریل گذاری جدیدی در شهر تهران ایجاد کند که شاهد آبادانی شهر تهران باشیم و نفع آن را شهروندان خواهند برد.

* شهردار آینده تهران انقلابی و جوان است

احمد صادقی، عضو منتخب شورای سیزدهم شهر تهران در گفتگو با میزان در مورد انتخاب شهردار تهران گفت: کلان شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام و البته پایتخت کشور اسلامی ایران شناخته می‌شود؛ بنابراین باید با در نظر داشتن این جایگاه به مسائل آن نگاه شود. با توجه به بیانیه گام دوم رهبری انقلاب اسلامی تهران باید یک شهر تمدن ساز باشد. یعنی نماد تمدن ایرانی اسلامی باشد. پس با در نظر گرفتن چنین مولفه‌هایی در رابطه با کلان شهر تهران شهردار آینده انتخاب خواهد شد، فردی که بتواند این شهر را به جایگاه اصلی خودش برساند.

صادقی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف ۲۱ نفر اعضای شورای شهر، انتخاب سکان دار آینده تهران است، گفت: قطعا شهردار آینده از بین نیروهای انقلابی انتخاب خواهد شد. کسی که روحیه جهادی داشته باشد و بتواند مشکلات و معضلات این شهر ا حل کند. او باید دغدغه اسلامی و ایرانی بودن را در وجودش داشته و جهادگرانه برای رسیدن تهران به این جایگاه تلاش کند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر شاخص‌های شهردار آینده تهران، گفت: شهردار آینده علاوه بر اینکه باید انقلابی باشد، که عیار و شاخصه دیگر او تخصص و اشراف کامل به مدیریت شهری است. در این دوره باید زمینه را برای حضور جوانان و متخصصان شهری مهیا کرد. همه این‌ها درواقع شاخص‌ها و معیارهایی است که لیست ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخاب شهردار آینده مدنظرشان قرار خواهند داد.

صادقی با بیان اینکه یکی دیگر از خصوصیات شهردار آینده سهیم دانستن مردم در مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم شهر برای مردم باشد بدین معنا که شهروندان را در مدیریت شهری سهیم کرده و مشارکت دهیم. اگر شهردار آینده مردمی باشد و با مشکلات شهوندان آشنایی کامل داشته باشد آینده باید مردمی باشد نیاز آن‌ها را به خوبی درک خواهد کرد.

وی افزود: یک شهردار و مدیر جهادی هیچ مانعی را سر راه خودش نمی‌بیند. یعنی موانع موجود باعث نمی‌شود که او از کارش بازبماند، خسته راه نمی‌شود. بلکه شهرداری را میدن جنگی می‌داند که شبانه روز باید در آن برای رفاه حال شهروندان و توسعه شهر بجنگد. در حوزه‌های عمران، شهرسازی، حمل و نقل، مدیریت بحران و همچنین فرهنگی و اجتماعی به بهانه موانع نباید فعالیتش متوقف شود و تا پا جان خود برای رفع موانع و رسیدن به اهداف تلاش کند.

منبع: میزان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات