۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۸۴۱۱۶
حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه مطرح کرد؛

عدم استفاده کافی از سند دانشگاه اسلامی در آیین نامه ارتقا اساتید

عدم استفاده کافی از سند دانشگاه اسلامی در آیین نامه ارتقا اساتید
معاون هنر و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استفاده از سند دانشگاه اسلامی کافی نیست باید مشخص شود که سند در کدام بندها و بخش‌های آئین نامه ارتقا اساتید در ارتباط است.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه ۳۵۸ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها با موضوع بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، نیز در سخنانی در این جلسه بیان کرد: بحث ممیزه‌های تخصصی که دکتر عاملی مطرح کردند بسیار مهم است. بنده عضو چهار هیئت ممیزه هستم و به عیان می بینم که پرونده شیمی و ریاضیات می‌آید و رأی من خاصیتی ندارد. خواهش من این است که ممیزه‌های تخصصی راه اندازی شود. بپذیریم که ممیزه علوم انسانی از ممیزه علوم پایه و مهندسی جدا گردد چرا که دقیق‌تر است و از آن طرف اجحافی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: نکته دیگر اصطلاحات و تعاریف آنهاست. کرسی ترویجی ذکر شده در حالی که کرسی علمی و ترویجی است. کرسی نقد و نظریه پردازی آمده در حالی که کرسی علمی تخصصی است که در آن نقد و نظریه پردازی می‌شود. همچنین در آئین نامه نظریه تعریف شده در حالی که غلط است. در ماده یک مسئولیت فردی، استمرار در تقید پایبندی به ارزش‌های دینی، فرهنگی، ملی و انقلابی ذکر شده است. آیا این موارد در ذیل مسئولیت‌های فردی است؟

معاون هنر و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: نکته بعدی در مقدمه بگوییم از سند دانشگاه اسلامی استفاده شده کافی نیست مشخص شود که سند در کدام بندها و بخش‌های آئین نامه در ارتباط است. در ماده سه نیز مقاله محوری تاکید شده است. اگر در هیئت‌های ممیزه کسی ۱۰ مقاله علمی پژوهشی داشته باشد باز ایراد وارد می‌شود که تعدادش کم است یعنی همچنان تاکید بر کمیت است و بررسی نمی‌شود که این تعداد مقالات چه مسائل و مشکلاتی را برطرف کرده یا می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث کرسی‌ها نیز، در آئین نامه اشکالات متعددی وجود دارد. نقد علمی در حوزه‌های علوم انسانی و معارف را مطرح کرده اساساً مرتبط با همین علوم است در سایر علوم که آئین نامه‌ای برای کرسی‌ها وجود ندارد. به نظر بنده این بخش باید اصلاح جدی شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات