۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۶۸۴۲۰۸
رئیس مجلس ترجیح و تجدید سازمان محمدیه اندونزی:

بودجه عید قربان را صرف افراد آسیب دیدہ کرونا کنید

بودجه عید قربان را صرف افراد آسیب دیدہ کرونا کنید
شمس الانوار از روحانیان اهل سنت اندونزی گفت: می توان بودجه عید قربان را برای کمک به افراد فقیری که تحت تأثیر کووید 19 هستند، اختصاص داد۔

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، شمس الانوار رئیس مجلس ترجیح و تجدید سازمان محمدیه با استقبال از اجرای عید قربان 1442 هـ که به زودی فرا می رسد، معتقد است که بهتر است اگر بودجه تهیه حیوانات قربانی برای کمک به جوامع محروم آسیب دیده از کوید-19 استفاده شود.

شمس الانوار، رئیس مجلس ترجیح و تجدید سازمان محمدیه گفت، "در شرایط فعلی، بسیاری از اعضای جامعه در معرض کوید-19 قرار گرفته اند، خصوصاً برای افرادی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند، بسیار دشوار است.

به عنوان مثال، کسانی که در فروش کار می کنند، خانواده هایی هستند که مبتلا به کوید-19 شده اند و نمی توانند کار فروش انجام دهند. آنها واقعاً به کمک احتیاج دارند، زیرا هیچ درآمدی وجود ندارد." در چنین شرایطی، حساسیت وجدان لازم است وی این آیه را در قرآن یادآور شد که امر به حمایت از مستمندان می کند.

دین نه تنها به صورت حرفی انجام می شود، این عید قربان است که ما قربانی می دهیم، بلکه دین نیز با اندیشه منطقی و حساسیت وجدان انجام می شود. شمس الانوار همچنین درباره منهج ترجیح که توسط محمدیه به عنوان روشی در حل مشکلات به ویژه در حوزه مذهبی اتخاذ شده است، توضیح داد، "محمدیه منهج ترجیح را بر اساس قرآن و سنت و از طریق سه رویكرد برهانی، بیانی و عرفانی اعمال می كند." رویکرد بیانی این است که به مسئله دین از نظر استدلال های شرعی آن نگاه می کند. رویکرد برهانی مسئله را از نظر نظریه های علمی می بیند و عرفانی مسئله را از حساسیت وجدان ملاحظه می کند.

از طریق این رویکردها، محمدیه برای استقبال از عید قربان در سال 2021، مانند سال 2020، توصیه می کند از بودجه قربانی برای کمک به شهروندان مستضعف آسیب دیده از کوید-19 استفاده می شود.

به گفته وی، خداوند حضرت محمد (ص) را برای آوردن شریعت فرستاد تا مصلحت و رحمت برای جهان باشد. این رحمت چگونه تجلی می یابد؟ کدام مورد بخشنده تر است که ما در طی سه روز 25 گاو را ذبح و تمام می کنیم و به کسانی که در حال حاضر سختی های زیادی را تجربه می کنند، کمک می کنیم؟ این باید مورد توجه قرار گیرد، این یک حساسیت وجدان است.

شمس الانور افزود که اصول در دین اولین اصل راحتی و آسانی است. دین پیچیده نیست و هدف آن فراهم کردن راحتی و آسانی است. اصل دوم توانایی است، سوم ضرری را ایجاد نمی کند و چهارم تبعیت از سنت حضرت محمد (ص) است.

احکام همچنین می توانند مطابق با قواعد و به دلیل تغییر در زمان، مکان و سایر تغییرات، قابل تغییر است. چه زمانی حکم تغییر کرد؟ اگر چهار شرط وجود داشته باشد، یکی این است که تقاضای منفعت یا مصلحت برای تغییر وجود دارد، احکام در مورد موضوع عبادت محض نیست، قطعی نیست و باید بر اساس یک استدلال شرعی نیز باشد.

در مورد نماز عید قربان، شمس الانور فاش کرد که به دلیل آخرین شرایط در توسعه بیماری همه گیر کوید-19، مجلس ترجیح ظرف دو یا سه روز فتوا صادر می کند. نماز عید قربان به همان فتوای عید سعید فطر در سال 2020 برمی گردد که توصیه نمی شود در فضاهای باز یا مسجد نماز بخوانند، بنابراین در خانه نماز بخوانند./۹۸۸/

ارسال نظرات