۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۶۸۴۲۹۲
کابینه تراز؛

کابینه دولت جدید بر اساس شایسته سالاری انتخاب شود

کابینه دولت جدید بر اساس شایسته سالاری انتخاب شود
عضو جامعه مدرسین گفت: نگاه استانی به انتخاب کابینه، نگاهی غلط و خلاف قانون اساسی است و اینکه وزیری از فلان استان انتخاب شود، ظلم است؛ نگاه باید حاکمیتی و ملی باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله کعبی در جلسه طلاب و فضلای شوش دانیال که در مدرسه علمیه امام حسین (ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: توجه به پشتوانه معرفتی انقلاب اسلامی از ضروریاتی است که باید به آن توجه کرد؛ چراکه اگر عقبه معرفتی و پشتوانه های عقیدتی و بصیرتی انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد، هم در شناخت مسئولیت ها، هم در شناخت مأموریت ها و هم در شناخت رسالت و حرکت حوزه های علمیه و روحانیت مؤثر خواهد بود.

وی ابراز داشت: تفاوت است بین کسانی که عقبه تئوریک نظام اسلامی را اسلام ناب محمدی و مکتب اهل بیت (ع) می دانند و بین کسانی که معتقدند که اوضاع درست نشده و شیعه محکوم به شکست، ضعف و ذلت و بیچارگی و عقب ماندگی است تا امام زمان (عج) ظهور کند و تا آن موقع، وظیفه و رسالت ما احیای مجالس اهل بیت (ع) و تحکیم بنیان های عقیدتی و معرفتی است؛ اینجا دو نگاه کاملا متفاوت وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: طرفداران نگاه دوم معتقدند که انقلاب اسلامی استثائی است که در ذیل مرجعیت امام راحل اتفاق افتاد و نگاه اجتهادی این مرجع غلبه پیدا کرد و انقلابی اتفاق افتاد؛ این دو نگاه بر اعتقادات، رفتار، اخلاق، سبک زندگی و مشی سیاسی-اجتماعی یک طلبه و روحانی و حوزه های علمیه تأثیر بنیادی دارد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: ما معتقدیم نگاه معرفتی امام راحل که معروف به خط امام است، تنها راه احیای اسلام ناب محمدی (ص) و مکتب اهل بیت (ع) و تنها روش درست برای بسترسازی ظهور امام زمان (عج) است.

آیت الله کعبی بیان داشت: اگر بپذیریم که حکومت در متن معارف اهل بیت (ع) وجود دارد، نگاهمان به حکومت چگونه است؟ آیا نگاه اصیل است یا نگاه ابزاری؟ نگاه ما بر اساس آموزه های اهل بیت (ع)، نگاه ابزاری است؛ یعنی قدرت، هدف نیست؛ بلکه وسیله است؛ ابزاری است برای تحقق آرمان های اسلام ناب، توحید، عدالت، کرامت انسان و بدون آن، اسلام در جلوه سیاسی و اجتماعی، قابل تحقق نیست.

وی اظهار داشت: مطابق با آموزه های اسلامی، دولت ها بر دو قسم است؛ یا دولت کرامت انسان و یا دولت سقوط و پستی انسان و حکومت ها نیز بر دو نوع حکومت جاهلی و یا حکومت الله است؛ ما در دولت می خواهیم اسلام عزت پیدا کرده و در سایه دولت اسلامی، منافقین ذلیل شوند و انسان ها کرامت پیدا کنند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه دولت ابزار است برای تحقق توحید، عدالت و کرامت، ابراز داشت: نگاه به دولت، حکومت و سیاست در ذات و آرمان های مکتب اهل بیت (ع) وجود دارد و در رأس آن دولت باید «امام» وجود داشته باشد؛ این مسئله در موضوع غدیر هم وجود دارد و غدیر یک مکتب سیاسی است و محل نزاع ما با برادران اهل سنت نیز همین مسئله است که در رأس دولت باید امام وجود داشته باشد و اسلام، نظام سیاسی دارد؛ اما برادران ما می گویند اسلام، نظام عبادی دارد و نظام سیاسی ندارد.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران بحمدالله 42 سال است که به حرکت خود ادامه داده و انقلاب اسلامی، یک انقلاب تمدنی است و ملت ایران پیشقراول جهاد تمدنی امت اسلامی است و در این مسیر، مراحلی همچون انقلاب اسلامی، تدوین قانون اساسی و استقرار ساختارهای نظام جمهوری اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، جامعه اسلامی و کشور اسلامی و مرحله پایانی، مرحله تمدن اسلامی باید انجام گردد و در حال حاضر در مرحله دولت اسلامی هستیم و رهبر انقلاب، هوشمندانه، حکمیانه و با تدبیر بسیار عالی از تمام دولت هایی که مستقر شدند در مسیر رشد و پیشرفت حمایت کردند و جلوی انحرافات را گرفتند؛ اما از نظر محتوایی نتوانسته ایم گام های بزرگی به سمت دولت اسلامی پیش ببریم.

آیت الله کعبی تصریح کرد: انتخاب آیت الله رئیسی اولین و مهمترین گام در دهه پنجم انقلاب در راستای شکل گیری دولت اسلامی هم در بُعد نظری و هم در بُعد عملی است و یک فرصت بسیار تاریخی است؛ اما برخی تلاش کرده اند که ایشان سرزمین سوخته تحویل بگیرند و مشکلات بسیاری را در کشور شاهد هستیم. 

وی بیان داشت: تحول در زبان و مباحث نظری آسان است؛ اما در عمل بسیار مشکل است و امروز، انتظارات مردم هم بالاست و همین مسئله کار را سخت می کند؛ اما تجربیات آیت الله رئیسی در قوه قضائیه و ... کمک حال دولت او خواهد بود.

این استاد حوزه اظهار داشت: اولویت اول ایشان در فعالیت ها، انتخاب کابینه انقلابی است و برنامه کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت برای حل مشکلات کشور را دارند و برنامه ریزی های خوبی کرده اند.

عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: امروز کشور به برنامه اورژانسی برای حل برخی مشکلات اساسی همچون قطع آب، برق، معیشت و ... نیاز دارد و حل این مسائل، جزو برنامه های آیت الله رئیسی است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: دولت فعلی در هشت سال گذشته در ساخت نیروگاه های برقی کم کاری داشته و دولت منتخب اگر بخواهد این مشکل را حل کند، حداقل 18 ماه به طول خواهد انجامید تا بتواند کمبود 15 هزار مگاوات برق را حل نماید.

این استاد حوزه تصریح کرد: ما در کشور، سوء تدبیرهای بسیاری در مسائل برق، آب و ... داشته ایم و دولت منتخب باید برای آن برنامه ریزی داشته باشد.

سخنران این جلسه بیان داشت: مشکل کسری بودجه، بانک ها، خلق پول و ... از دیگر مشکلاتی است که در کشور با آن مواجه هستیم و دولت منتخب به دنبال حل آن است.

آیت الله کعبی اظهار داشت: رئیس جمهور منتخب، کارگروه های بسیاری را در موضوعات گوناگون کشور راه اندازی کرده تا بتوانند راهکارهای حل مشکلات موجود در کشور را ارائه دهند تا بتوانیم از مشکلات فعلی بکاهیم.

وی ابراز داشت: باید توقع از دولت منتخب، توقعی واقعی باشد؛ مشکلات کشور زیاد است و باید با توقعی مناسب، برای حل مشکلات قدم برداریم.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان ساخت: نگاه استانی به انتخاب کابینه، نگاهی غلط و خلاف قانون اساسی است و اینکه وزیری از فلان استان انتخاب شود و فقط به فکر استان خود باشد، ظلم است؛ نگاه باید حاکمیتی و ملی باشد؛ نه استانی و محلی؛ باید بر اساس شایسته سالاری کابینه را انتخاب کرد تا وزیر مربوطه برای همه مردم ایران کار کند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: نگاه سهم خواهانه سبب تبدیل کابینه به شرکت سهامی خواهد شد که نتیجه آن، پیشرفت و رشد کشور نیست.

این استاد حوزه با اشاره به مشکلات استان خوزستان، بیان داشت: نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان، کارگروه هایی را تشکیل داده اند تا صدای واحدی از سوی استان برای حل مشکلات به دولت جدید ارائه گردد.

آیت الله کعبی اظهار داشت: در جلسه جامعه مدرسین، خدمت آیت الله رئیسی اعلام کرده ام که باید برای استان خوزستان، استانداری در حد وزیر انتخاب شود تا مشکلات فعلی این استان، حل و فصل گردد.

وی ابراز داشت: تعامل دوسویه بین «حوزه و روحانیت» و «دولت» از مباحثی بود که در جلسه جامعه مدرسین خدمت ایشان اعلام شد تا حوزه کمک حال دولت باشد.

عضو جامعه مدرسین با تأکید بر کادرسازی در جلسه طلاب و فضلای هر شهرستان، خاطرنشان ساخت: همه ما باید سرباز ولایت بوده و در انجام وظیفه، سستی و تنبلی نداشته باشیم و خوب درس بخوانیم، خودسازی کنیم و به تبلیغ بپردازیم و به تقویت وحدت و همدلی کمک نماییم.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: هم افزایی، انسجام، ارتباط و همدلی بین روحانیت، حوزه و طلاب و فضلای شوش دانیال از ضروریاتی است که شما عزیزان باید به آن توجه داشته باشید.

این استاد حوزه در پایان با اشاره به انتخاب رئیس جدید در قوه قضائیه، بیان داشت: یکی از مباحثی که در حوزه های علمیه باید به آن پرداخته شود، انتقال 100 مجتهد جوان به قوه قضائیه است تا در مناصب گوناگون مورد استفاده قرار گیرند و از دل همین افراد، رئیس دیوان عالی کشور، رئیس قوه قضائیه و ... بیرون خواهند آمد.

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام نجاتی، نماینده طلاب شوش دانیال نیز اظهار داشت: طلاب و فضلای این شهرستان محجوبانه و مُجدانه در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل، تدریس و پژوهش بوده و در منطقه نیز حضوری فعال دارند.

وی ابراز داشت: حضور طلاب و فضلای شوش دانیال در منطقه در راستای حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار پرشور بوده و در شوش، بالای 70 درصد و در کرخه بالای 80 درصد مشارکت مردمی داشته ایم.

نماینده طلاب شوش دانیال خاطرنشان ساخت: امروز روحانیت تحت فشارهای اقتصادی و تحت هجمه های دشمنان قرار داشته و نیازمند توصیه های بزرگان برای ادامه راه هستیم.

حجت الاسلام نجاتی تصریح کرد: جلسات طلاب و فضلای شوش دانیال به خاطر محدودیت های کرونایی کم شده بود؛ اما ان شاءالله این جلسات را ادامه خواهیم داد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
در این سخنرانی نکات ارزشمند زیادی وجود دارد مثلا سخنان مناسب برای تیتر که مغفول واقع شده است
توجه به پشتوانه معرفتی انقلاب اسلامی از ضروریات است ودولت ابزاری است برای تحقق ارمانهای اسلام یعنی توحید وعدالت وکرامت انسان بدون دولت اسلامی ابعاد سیاسی اجتماعی اسلام قابل تحقق نیست غدیر مکتب سیاسی است
1
0