۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۸۴۳۰۱
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

پایبندی به وعده‌ها و شعارهای متعالی سبب نزول مواهب و برکات الهی می‌شود

پایبندی به وعده‌ها و شعارهای متعالی سبب نزول مواهب و برکات الهی می‌شود
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: در سایه وفای به عهد و پایبندی به وعده‌های متعالی باران رحمت الهی و مواهب و برکات او بر جامعه سرازیر و بلاها برطرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمد نجفی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست با جمعی از طلاب استان، با گرامیداشت سالگرد شهادت حضرت امام جواد (ع)، اظهار کرد: یکی از دردآورترین مصائب ما شیعیان شهادت حضرت جوادالائمه (ع) در عنفوان جوانی است.

وی افزود: با این‌که مشهور است که ایشان در 25 سالگی به شهادت رسیده‌اند اما مقاتل سنّ ایشان را بیست‌وچهار سال و چند ماه دانسته‌اند: «وَ قُبِضَ أَبِو جَعْفَرٍ (ع) فِی سَنَةِ عِشْرِینَ وَ مِائَتَینِ مِنَ الْهِجْرَةِ فِی یوْمِ الثَّلَاثَاءِ لِخَمْسٍ خَلَوْنَ مِنْ ذِی الْحِجَّةِ وَ لَهُ أَرْبَعٌ وَ عِشْرُونَ سَنَةً وَ شُهُورٌ».

حجت‌الاسلام نجفی زاده اضافه کرد: از نکات معرفتی در مورد شخصیت مبارک ایشان این است که در صلوات خاصه آن می‌خوانیم: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی بْنِ مُوسَی عَلَمِ التُّقَی وَ نُورِ الْهُدَی وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ...».

وی تصریح کرد: علاوه بر این‌که عنوان «معدن الوفاء» از القاب اختصاصی آن حضرت است، اساساً در شخصیت‌شناسی امام جواد (ع) بر فضیلت انسانی و الهی وفا و وفاداری تأکید شده است؛ چراکه در متون زیارت‌نامه‌ای مربوط به ‌ایشان واژگانی نظیر «امام الوَفِی» و «البَرُّ الوَفِی» را مشاهده می‌کنیم؛ اما در خصوص شخصیت مبارک «أشَبُّ الائمة» یا جوان‌ترین امام روی فضیلت «وفا» تأکید شده و ایشان معدن الوفاء نامیده شده است.

 وی اظهار کرد: معدن به معنای جای اصلی و مرکز هر چیزی و مرکز و منبع آن است، وفا نیز به معنی وفادار بودن به عهد و پیمان در هر حالی است، وفا متأخر از عهد است و تا عهدی نباشد وفا و نقطه مقابل آن یعنی جفا و خیانت معنا پیدا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام نجفی زاده افزود: وفا مفهوماً نزدیک به معنای صدق و راستی نیز هست؛ یعنی هر کس دارای صدق و راستی باشد قطعاً به عهد و پیمان خود وفادار است؛ به همین جهت امیرالمؤمنین (ع) ضمن ستودن وفا، آن را ملازم راستی و صدق دانسته و فرموده‌اند: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّ الْوَفَاءَ تَوْأَمُ الصِّدْقِ وَ لَا أَعْلَمُ جُنَّةً أَوْقَی مِنْهُ» و تأکید کرده‌اند: ای مردم وفا همراه راستی است که سپری محکم‌تر و نگهدارنده‌تر از آن سراغ ندارم.

وی تصریح کرد: این بیان ناظر به این نکته است که اساساً زندگی اجتماعی، تعاون و همکاری و اعتماد متقابل مردم به یکدیگر و پایبندی به قراردادها و تعهدات فردی و اجتماعی است که اگر پایه‌های آن متزلزل شود چیزی جای آن را نمی‌گیرد.

حجت‌الاسلام نجفی زاده گفت: به تعبیر دیگر اگر سرمایه اعتماد وجود داشته باشد فقدان سرمایه‌های دیگر قابل‌حل است؛ ولی اگر سرمایه اعتماد نباشد وجود دیگر سرمایه‌ها سودی نمی‌بخشد و اصولاً پایه اصلی دین را وفای به پیمان‌ها و تعهدات تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: درواقع در سایه وفای به عهد و پیمان، باران رحمت الهی و مواهب و برکات او بر جوامع بشری سرازیر و بلاها برطرف می‌شود./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات