۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۶۸۴۴۰۰
حلقه مفقود فرهنگ (۲۳)؛

توجه ویژه دولت سیزدهم به سرمایه اجتماعی جامعه

توجه ویژه دولت سیزدهم به سرمایه اجتماعی جامعه
حجت‌الاسلام بیاتی خطر کم شدن سرمایه اجتماعی بخاطر دولت روحانی را جدی عنوان کرد و گفت: این قشر فداکار اگر از کارآمدی سیستم برای ترویج دین ناامید شود، مدام کمتر خواهند شد.
حجت‌الاسلام مهدی بیاتی مدیر مؤسسۀ طهورا و مسؤول طرح مردمی پارسا در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، درباره اولویت‌های دولت سیزدهم گفت: یکی از مطالبات جدی زمان ما بحث اقتصاد است که متأسفانه به خاطر مدیریت دولت آقای روحانی نارضایتی‌های بسیاری به وجود آمده و مسأله فرهنگ در یک خلأ عدم مطالبه قرار گرفته است. شاید در طول تاریخ اسلام هم چنین عدم توجه کافی به فرهنگ و نگاه نازل‌تر داشتن به فرهنگ در بین متدینین و علما بی‌سابقه باشد. به هرحال نکته‌ای در این‌جا است که اگر ما در این برهه از زمان به فرهنگ و اقتصاد توجه نکنیم و دولت و مجلس به صورت انقلابی عمل نکنند و به این دو به خصوص فرهنگ توجه نکنند، در نهایت ما دچار شکست در حوزه‌ای خواهیم شد که زیان‌های آن جبران‌ناپذیر است.

وی با اشاره به گروهی از مردم که همیشه هزینه رفتار غلط مسؤولان را در انقلاب می‌دهند، اظهار داشت: گروهی در کشور داریم که بنده اسمش را فدائیان انقلاب می‌گذارم. کسانی که بار انقلاب بر دوش آن‌ها است و هزینه‌های رفتار غلط مسؤولان را می‌پردازند. خانواده شهدا و ایثارگران، متدینین و مستضعفینی که همیشه با همه سیاست‌هایی که دولت‌ها گذاشتند همراهی و همکاری کرده‌اند. این‌ها بوده‌اند که به هر زحمتی هم که شده در انتخابات شرکت کرده‌اند، در آن برهه که مظهر جمهوری اسلامی در خطر بوده این‌ها بودند و کمک کردندو با مال و جانشان انقلاب را نگه داشته‌اند.
 
مدیر مؤسسه طهورا در ادامه افزود: یکی از موضوعات مهم که مطالبه این گروه فداکار است، حضور نهاد‌های دین در سطح جامعه می‌باشد. این‌ها به انقلاب کمک کردند تا دین در جامعه محقق شود و میزان فراگیری آن بالا برود. اگر دولت سیزدهم به این مسأله توجه کند، نماد‌های دین مانند حجاب، مال حلال، نماز و روزه و... در جامعه رواج پیدا کند و به گونه‌ای نشود که عملاً التزام به آن‌ها در جامعه هر روز کمتر بشود. آن گروه فداکار اگر خسته و ناامید بشوند و احساس کنند این نظام نمی‌تواند کارآمد باشد، مدام از این سرمایه اجتماعی کم خواهد شد.
 
وی به مهمترین خطر برای انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: کم شدن سرمایه اجتماعی انقلاب خیلی می‌تواند خطرناک باشد؛ یعنی آن مستضعفِ متدین اگر ناامید بشود و حس کند که این نظام نمی‌تواند از آرمان‌های امامین انقلاب مراقبت و صیانت کند، دست از حمایت برخواهند داشت و شکست انقلاب بسیار جدی خواهد شد؛ لذا ما در زمینه اقتصاد که به عنوان اولویتی جدی در این زمانه به حساب می‌آید، باید به صورت جدی به آن بپردازیم؛ اما این توقع از مسؤولان انقلابی در دولت و مجلس به صورت جدی وجود دارد که باید به مقوله و مظاهر دین‌داری مثل حجاب، نماز، روزه و... توجه کند.
 
مسؤول طرح مردمی پارسا، به ترویج و تسهیل زندگی مؤمنانه در جامعه توسط مسؤولان اشاره کرد و ابراز داشت: اگر ما در بین سرمایه اجتماعی نسبت به حجاب، نماز و روزه، امر به معروف و نهی از منکر و... دچار اباحه‌گری شویم و در معادلات سیاسی و اقتصادی ما این مسائل کمرنگ شود، انقلاب مدافعان اصلی خود را از دست خواهد داد. این پشتیبان‌های مستحکم که هرکسی میخواهد نگاه چپ به انقلاب کند، آن‌ها به میدان می‌رفتند و از جانشان نیز می‌گذشتند، آن گروه را از دست خواهیم داد. امنیت، اقتصاد و فرهنگ ما در گرو مراقبت از مردم است؛ لذا بنده معتقدم که باید شیب اجتماعی به نفع مؤمنین و به نفع زندگی مؤمنانه سوق پیدا کند.
 
وی در انتهای بحث خود گفت: مؤمنین جان به کف و مجاهد باید احساس کنند که برای چیزی وقت می‌گذارند که خروجی دارد؛ یعنی مسؤولان باید به گونه‌ای سیاست‌ها را ترتیب دهند که اگر فرزندان مؤمنان می‌خواهند ازدواج کنند شرایط ضمنی این زمینه فراهم باشد.
ارسال نظرات