۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳
کد خبر: ۶۸۴۴۰۶
آیت الله اعرافی:

ما باید از پشتوانه فکری و تمدنی حوزه صیانت کنیم

ما باید از پشتوانه فکری و تمدنی حوزه صیانت کنیم
مدیر حوزه های علمیه در مورد توهین های انجام گرفته نسبت به شخصیت آیت الله مصباح یزدی گفت: همه ما باید این پشتوانه فکری و تمدنی حوزه را صیانت کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه که در دفتر مدیر حوزه علمیه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه جای بررسی، تحلیل و نقد است و دیدگاه های افراد در خیلی از جاها متنوع است گفت: جایگاه بزرگان و مفاخر کشور و دین باید برای نسل امروز بیان شود و از جمله این بزرگان دینی، مرحوم آیت الله مصباح یزدی است.

آیت الله اعرافی در بیان اولین ویژگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان دارای رویکرد کلان، جامع، تمدنی، راهبردی و نظام مند بودند و همه بزرگان اینگونه نبودند بلکه برخی از بزرگان اینگونه بودند.

وی افزود: ایشان از یک عمق و ظرافت فکری برخوردار بودند و تحلیل گر دقیقی بودند و اصطلاحا مو را از ماست می کشید که این دقت و ظرافت ایشان ناشی از ظریف اندیشی و دقت فوق العاده ایشان بود و نازک ترین مباحث را می شناخت و به سرچشمه بحث می رسید.

امام جمعه قم در تبیین ویژگی بعدی مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: ویژگی بعدی مرحوم آیت الله مصباح یزدی این بود که  ایشان هم نوآور بودند و هم نقاد بودند و به هرجایی وارد می شد حتما چند نکته کلیدی و نو می آوردند.

وی افزود: ایشان به دلیل همان نگاه جامع و کلان فکری که عرض شد، نگاهشان امتداد داشت و این امتداد داشتن تا منظومه فکری از ویژگی های مهم ایشان بود.

آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: ایشان درک خوب و عمیقی از فلسفه های غربی داشت چرا که دنیای غرب منظمه هایی از فلسفه تولید کرده است  و ایشان با آن منظومه ها و ریشه ها آشنایی داشت و این آشنایی ساده و سطحی نبود، شهید مطهری هم اینگونه بودند، کاملا با نگاه عمیق آنها را دیده بود و نقد می کرد.

وی با اشاره به شخصیت علمی و جایگاه معرفتی آیت الله مصباح یزدی، آثار علمی عمیق وی را مورد توجه قرار داد و افزود : ایشان به امامین انقلاب ارادت خاصی داشتند و همین امر انگیزه او را برای خدمت به اسلام و حضور موثر در مجامع علمی دو چندان می کرد.

آیت الله اعرافی تعلم و تلمذ در پیشگاه بزرگان علمی قم و نجف  هچون علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شهید مطهری ، آیات عظام بهجت، صدر و نیز  همنشینی با بزرگانی همچون آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی را از نکات مثبت زندگی این عالم فرهیخته برشمرد و افزود : تلمذ  و مجالست با بزرگان حوزه قم و نجف در کارنامه علمی او می درخشد و همین امر از او  شخصیتی سترگ و فرهیخته ساخته بود و  مقبولیت علمی او در حوزه های علمیه  و و مجامع دانشگاهی  بویژه در حیطه فلسفه، کلام، تعلیم و تربیت، سیاست و  عرصه های مختلف علمی برای همگان پذیرفته شده بود.

مدیرحوزه های علمیه  توجه و تسلط مرحوم آیت الله مصباح یزدی به فلسفه و تفسیر را عمیق و کلان دانست و گفت: ایشان در حوزه تفسیر و فلسفه که از علوم مهم و پایه و زیرساخت علوم حوزه است نوآور بودند هم فلسفه کلی و پایه و هم در فلسفه مضاف در تفسیر هم گام های بلندی برداشته بودند.

وی افزود: ایشان نگاه بین المللی داشتند و با جهان بیرون آشنا بودند؛ همچنین ایشان یک شخصیت به تمام معنا اخلاقی، عاطفی و معنوی بودند و ایشان در پرتو اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی یک تفکر اجتماعی و سیاسی داشتند و کسانی هم که نقد و نظری دارند جایگاه ایشان را نباید کوچک بشمارند چرا که کشورها به شخصیت هایشان احترام می گذارند و آن شخصیت های بزرگ را پشتوانه تمدنی خودشان می دانند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی دارای یک نگاه عملیاتی، اجرایی و برنامه ریزی بودند و دانشگاه، حوزه و بزرگان ما باید به این مباحث توجه کنند و همه ما باید این پشتوانه فکری و تمدنی خودمان را صیانت کنیم و حرف های ضعیفی که این طرف  و آن طرف گفته می شود نیز تاثیری ندارد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
آقای اعرافی بزرگوار واقعا از این همه تیر هوایی خسته نشدی. بسه بابا بشین که کار رو درست انجام بده
0
0
عکس دسته جمعی
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
حضرت عباسی ظلم به این همه طلبه و خانوادشون ، میدونم که کلا بیخیالی ولی ...
0
0
علیرضا
Germany
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
تخریب علامه مصباح باعث عروج بیشتر مقام اثباتی ایشان شد.
0
0