۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۸۴۴۶۵

نمازی که خواندن آن ثواب اعمال حج دارد

نمازی که خواندن آن ثواب اعمال حج دارد
به حسب احادیث و روایات صحیح و معتبر و متواتر کسی که نماز دهه اول ذی الحجه را بجای آورد در ثواب همه ی حاجیان شریک میگردد، بدون این که از ثواب آنان چیزی کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، فردا اول ماه بابرکت ذی‌الحجة است و امشب، شب اول این ماه بافضیلت است. دهه اول ماه ذی‌الحجة فضیلت فراوانی دارد و عبادت در روزها و شب‌ها پاداش فراوانی دارد.

از جمله این عبادت‌های سفارش شده، نماز معروف دهه ذی الحجه است. یکی از اعمالی که بزرگان و علما و فقهای جلیل‌القدر، در ده شب اول این ماه با فضیلت اهتمام زیادی به آن داشته‌اند خواندن دو رکعت نماز در بین نمازهای مغرب و عشاء است که معروف به «نماز و واعدنا» می‌باشد.

در این نماز بعد از سوره اخلاص باید آیه ۱۴۲ سوره اعراف نیز خوانده شود. به این نماز، «نماز و واعدنا» نیز گفته می‌شود. بنا بر حدیث نقل شده از امام باقر (ع) به کسی که این نماز را بخواند ثواب اعمال حج داده خواهد شد.

خواندن این نماز کمتر از ۵ دقیقه طول می‌شد و به حسب احادیث و روایات صحیح و معتبر و متواتر کسی که آن را به جای آورد در ثواب همه حاجیان شریک می‌گردد، بدون این که از ثواب آنان چیزی کاسته شود.

کیفیت خواندن نماز «و واعدنا»

دو رکعت نماز، بین مغرب و عشا در تمام شب‌های این دهه که در هر رکعت پس از سوره «حمد» «یک مرتبه» سوره «توحید» و آیه:

﴿وَ وٰاعَدْنٰا مُوسیٰ ثَلاٰثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنٰاهٰا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقٰاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قٰالَ مُوسیٰ لِأَخِیهِ هٰارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاٰ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ﴾

و ما با موسی [برای عبادتی ویژه] سی شب وعده گذاشتیم و آن را با افزودنِ ده شب کامل کردیم، در نتیجه میعادگاه پروردگارش در چهل شب پایان گرفت، موسی [زمانی که به میعادگاه می‌رفت] به برادرش هارون گفت: در میان قومِ من جانشینم باش و به اصلاح [امورشان] بپرداز و از روش [و آرای] تبهکارانِ فتنه‌انگیز پیروی مکن‌!

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات