۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۸۴۵۷۶

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۸۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 22 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۴/۲۲

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 53 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 850 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 590 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 550 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 500 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 53 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 405 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 562 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

در بازار ارز هم اکنون،‌ قیمت دلار 24 هزار و 850 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 450 تومان و درهم امارات  6 هزار و  780 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 472 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 950 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 29 هزار و 290 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 710 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

معاملات ارزهای مجازی ۴۰ درصد کاهش یافت

میزان تجارت ارزهای مجازی بیش از 40 درصد در ماه ژوئن کاهش یافته است که یکی از دلایل آن را می‌توان سختگیری‌های نظارتی در چین دانست.

 طبق اطلاعات موسسه تحقیقاتی کریپتو کمپیر در لندن، تجارت ارزهای مجازی 42.7 درصد کاهش یافته و به 2.7 تریلیون دلار رسیده است.

این تحقیقات نشان می‌دهند محدود شدن استخراج بیت کوین در چین همچنان بر چالش‌های ارزهای مجازی می‌افزاید و به همراه افزایش بی‌ثباتی‌ها، باعث کاهش بیشتر نقل و انتقال این ارزها می‌شود.

 به دنبال محدود شدن استخراج و تجارت بیت کوین، بزرگترین ارز مجازی دنیا در چین، این ارز مجازی بیش از 6 درصد از ارزش خود را در ماه گذشته از دست داد و به پایین ترین رقم از ابتدای سال جاری میلادی رسید.

 موسسه کریپتو کمپیر اعلام کرد صرافی ارز مجازی باینانس که مورد انتقاد تمام دنیا قرار گرفته بود، موقعیت خود را به عنوان بزرگترین پلتفرم تجارت ارز مجازی به دست آورده ولی میزان تجارت این ارزها در باینانس 56 درصد در ماه ژوئن کاهش یافته و به 688 میلیارد دلار رسیده است.

 

 قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۰۴/۲۲

در حالی که عرضه محدود و انتظار کاهش بیشتر حجم ذخایر نفت خام آمریکا سبب تقویت بازار شده است، قیمت نفت روز سه شنبه شاهد افزایش بود و بخشی از کاهش قیمت جلسه قبل را جبران کرد، هرچند که نگرانی ها از گسترش سویه جدید ویروس کرونا مانع از رشد بیشتر قیمت ها شد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 19 سنت معادل 0.3 درصد افزایش به 75 دلار و 35 سنت رسید. دیروز نفت برنت شاهد نیم درصد ریزش قیمت بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که دیروز 0.6 درصد افت کرده بود، امروز با 24 سنت معادل 0.3 درصد افزایش به 74 دلار و 34 سنت رسید.

توشیتاکا تازاوا تحلیلگر موسسه فوجیتومی در این باره گفت: «خوش بین در خصوص عرضه محدود و کاهش ذخایر نفت خام آمریکا سبب تقویت قیمت نفت شده است.»

وی افزود: «با این وجود، نگرانی از افزایش شیوع کرونا در جهان و نامشخص بودن سرنوشت طرح های افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس سبب شده تا رشد قیمت محدود شود»

نتیجه نظرسنجی رویترز دیروز نشان داد که انتظار می رود حجم ذخایر نفت خام آمریکا برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافته باشد و ذخایر بنزین نیز افت مشابهی را تجربه کند. طی چند هفته گذشته حجم ذخایر نفت خام آمریکا رو به کاهش بوده و در هفته منتهی به دوم جولای به پایین ترین رقم از فوریه 2020 رسیده است.

واردات نفت خام چین در ماه جولای نسبت به ماه می افزایش اندکی داشته اما نسبت به یک سال قبل یعنی زمانی که پالایشگاه ها اقدام به سریع خرید نفت ارزان جهت تامین نیاز ترمیم اقتصادی شدند کاهش قابل توجهی داشته است.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که سویه دلتای ویروس کرونا در حال گسترش است و بسیاری از کشورها هنوز واکسن کافی برای واکسیناسیون کارکنان بخش درمان خود را در اختیار ندارند.

 

استراحت شاخص بورس در ارتفاع ۱.۳ میلیون واحد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 7میلیارد و 934میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 734میلیارد تومان در بیش از 864هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 414 واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 303هزار و 921واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پتروشیمی جم شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری معدنی و صنعتی گل گهر، توسعه معادن و فلزات و پتروشیمی نوری با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 3میلیارد و 860میلیون ورقه به‌ارزش 18هزار و 425میلیارد تومان در 504هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 66واحد رشد کرد و در ارتفاع 18هزار و 948واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی بانک دی، پتروشیمی مارون و سنگ آهن گهر زمین شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، مدیریت انرژی تابان هور و پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

سود ۷۰۰ میلیون تومانی وام طرح ملی مسکن

محمد اسلامی شب گذشته در برنامه تیتر امشب با اشاره به افزایش وام طرح ملی مسکن به 250 میلیون تومان، گفت: زمانیکه وام این طرح 100 میلیون تومان بود، حدود 10 درصد قیمت واحدها را پوشش می‌داد. با افزایش وام به 250 میلیون تومان، حدود 60 درصد هزینه ساخت واحدها با تسهیلات تامین می شود.

وی با اعلام این‌که بازپرداخت تسهیلات طرح ملی مسکن 20 ساله است، اضافه کرد: از 530 هزار واحد طرح مذکور تاکنون 40 هزار واحد افتتاح شده و تا پایان سال 1400 در صورت تکمیل آورده متقاضیان 150 هزار واحد دیگر تکمیل خواهد شد.

به گزارش تسنیم، با توجه به این‌که سود وام طرح ملی مسکن 18 درصد است مبلغ سود تسهیلات این طرح در پایان دوره بازپرداخت 20 ساله به رقم سرسام‌آور حدود 700 میلیون تومان خواهد رسید.

محاسبه اقساط تسهیلات دریافتی متقاضی طرح ملی مسکن با سود 18 درصدی حاکی از آن است که میزان قسط ماهانه در روش ساده 3 میلیون و 858 هزار تومان است. کل بازپرداخت وام از سوی متقاضی در ماه 12 سال بیستم 925 میلیون و 986 هزار تومان است. کل سود این تسهیلات نیز 676 میلیون تومان خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده وام 250 میلیون تومانی حدود 55 درصد قیمت واحدهای طرح ملی مسکن را تامین خواهد کرد. به عبارت دیگر متقاضی نیز تقریبا باید بیش 200 میلیون تومان آورده برای خانه‌دار شدن در طرح ملی مسکن آورده نقدی داشته باشد.

بنابراین با احتساب این میزان آورده و سود تسهیلات، در مجموع متقاضی برای یک واحد طرح ملی مسکن حدود یک میلیارد و 125 میلیون تومان پرداخت خواهد کرد. یعنی برای یک واحد 100 مترمربعی حدود 11.5 میلیون تومان برای هر مترمربع. یکی از ایرادات به وزارت راه و شهرسازی (معاونت مسکن و ساختمان) در طرح ملی مسکن،‌عدم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در خصوص شرایط خانه‌دار شدن در این طرح است. بسیاری از متقاضیانی که آورده اولیه 40 میلیون تومانی خود را پرداخت کرده‌اند هنوز نمی‌دانند مبلغ کل واریزی آنها چه میزانی است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات