۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۶۸۴۸۹۶

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰| قیمت طلا، دلار و سکه
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه 26 تیرماه 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۴/۲۶

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 55 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 750 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 560 هزار تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 400 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 450 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 55 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 408 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 572 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

* قیمت های درج شده در این خبر با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

به گزارش تسنیم،‌ در بازار ارز هم اکنون،‌ قیمت دلار 24 هزار و 750 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 250 تومان و درهم امارات  6 هزار و  760 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 260 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 779 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28  هزار و 886 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 314 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

نرخ سود بین بانکی افزایشی شد

جدول تغییرات نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار که در هفته های قبل روند نزولی را طی می کرد در هفته منتهی 24 تیرماه با افزایش همراه شده است.

البته نرخ سود بین بانکی از 19.76 درصد در اردیبهشت ماه امسال به 17.95 درصد در 17 تیرماه کاهش یافته بود و برای اولین بار در سال جاری وارد کانال 17 درصدی هم شده بود ولی خیلی در این کانال ماندگار نبود.

گزارش جدید بانک مرکزی از عملکرد بازار بین‌بانکی، نشان می‌دهد که برخلاف ماه‌های قبل روند کاهشی نرخ سود بین‌بانکی متوقف شده و نرخ سود در این بازار از 17.95 درصد 17 تیرماه به 18.31 درصد 24 تیرماه افزایش یافته است.

گفتنی است، نرخ سود بین‌بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به‌گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین‌بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و به‌عکس.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

پیش از این هم البته رئیس‌کل وقت بانک مرکزی یکی از اهداف این بانک را برای کنترل تورم و مهار رشد نقدینگی، کاهش نرخ سود بین‌بانکی اعلام کرده بود، این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین‌بانکی نباید کاهش یابد زیرا اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین‌بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

نرخ سود بین بانکی چیست؟

بانک‌ها در پایان دوره مالی کوتاه مدت (روزانه یا هفتگی) با مازاد یا کسری نقدینگی مواجه می‌شوند که باید آن را به تعادل برسانند.

اگر بانکی با کسری نقدینگی مواجه شود باید با استقراض یا وام گرفتن در صدد جبران آن برآید، از سوی دیگر برای به تعادل رساندنِ مازاد نقدینگی خود نیز باید اقدام به عرضه آن کنند.

بانک‌ها برای اینکه به بانک مرکزی متوسل نشوند بازاری را به نام بازار بین‌ بانکی تشکیل داده که در آن اقدام به عرضه و تقاضای نقدینگی آن هم به صورت وام می‌کنند.

بنابراین در بازار بین بانکی، انتقال نقدینگی از موسسات مالی دارای مازاد به موسسات مالی دارای کسری وجوه اتفاق می‌افتد.

بازار بین بانکی موجب می‌شود که بانک‌ها دیگر برای تامین نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز کوتاه مدت خود به بانک مرکزی مراجعه نکنند که خود این موضوع به بانک مرکزی در جهت کنترل حجم نقدینگی کمک می‌کند.

عمده وام‌های بین بانکی دارای سررسید یک هفته و کمتر بوده و نرخ سود بر مبنای نرخ سود بین بانکی تعیین می‌شود.

نرخ سود بین بانکی متناسب با عرضه و تقاضا، تعیین می‌شود به طوری که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی یا عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود روند صعودی یا نزولی به خود می‌گیرد.

 

افزایش قیمت ها در بازار خودرو

بازار امروز خرید و فروش خودرو امروز هم شاهد افزایش قیمت در انواع خودروهای داخلی بوده است بر همین اساسا پراید 111 با قیمت 138 میلیون تومان بفروش می رسد.

البته فعالان بازار با توجه به رکود معاملات دلیل این افزایش قیمت ها را بازار غیر رسمی خودرو می دانند که با اعلام قیمت های بالا سعی در فروش خودروهای خود دارند.

در حال حاضر پراید 131 با قیمت 125 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با قیمت 217 و پژو 206 تیپ 5 با قیمت 272 میلیون تومان ، پژو پارس 235 میلیون تومان، تیبا 2 با قیمت 139 میلیون تومان و پژو 207 اتوماتیک 383 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد.

همچنین دنا توربو پلاس دنده ای 340 میلیون تومان، تیبا صندوق دار133 میلیون تومان، ساینا 147 میلیون تومان، رانا پلاس 245 میلیون تومان، سمند ای اف 7 با قیمت 234 میلیون تومان و کوییک دنده ای با قیمت 155 میلیون تومان به فروش می رسد.

 

شاخص بورس ۵ هزار واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از 8میلیارد و 607میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 213میلیارد تومان در بیش از 878هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 5هزار و 724واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 311هزار و 220واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت و گاز پارسیان شد و در مقابل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، پتروشیمی پردیس و فولاد خوزستان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روزی مثبتی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1455واحد، کل (هم‌وزن) 971واحد، قیمت (هم‌وزن) 617واحد، آزاد شناور 4533واحد و شاخص‌های‌‌‌ بازار اول و دوم به ترتیب 3325 و 14266 واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2 میلیارد و 517میلیون ورقه به‌ارزش 11هزار و 885میلیارد تومان در 652هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 2واحد افت کرد و در ارتفاع 18هزار و 987واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی صنعتی مینو، پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین، بانک دی و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر مثبت را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.

 

قیمت هر پاکت سیمان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسید

در حال حاضر قطعی برق و افزایش هزینه های تولید عاملی شده تا کارخانجات سیمان حدود سی درصد از تولیدات خود را کاهش دهند و این کمبود عرضه باعث بهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده است. به نحوی که در بازار قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان از 44 هزار تومان به بیش از 70 هزار تومان رسیده است.

در همین ارتباط پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به قطع برق صنایع سیمان و تعطیل شدن برخی کارخانجات سیمان گفته است: یک هفته است که سیمان در بازار نایاب شده و اگر کسی بتواند سیمان از عامل فروش تهیه کند، 65 تا 70 هزار تومان برای هر پاکت می‌پردازد.

وی عامل کمبود سیمان در بازار را کاهش 60 درصدی ظرفیت تولید شرکت‌های تولیدکننده و قطعی برق کارخانه‌های سیمان عنوان کرد و گفت: تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، حتی بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی مسکن به چشم مردم می‌رود.

البته ابراهیم غلام زاده هم به عنوان تولیدکننده سیمان به تسنیم گفته است: صنعت سیمان با افزایش هزینه های تولید مواجه است به نحوی که در سالهای 93 تا 98 اکثر کارخانجات با زیان انباشته مواجه بوده و نتوانسته اند این صنعت را نوسازی کنند به نحوی که توان تولید سیمان کشور کاهش یافته است .

وی به اشاره به اینکه نوسازی در صنعت سیمان کشور نیازمند واقعی شدن قیمت سیمان است، گفت: قیمت جهانی سیمان فله تنی یک و نیم میلیون تومان ( حدود 60 دلار ) است و در ایران نیز باید قیمت سیمان هفتاد هشتاد درصد قیمت جهانی باشد که حدود تنی یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزار تومان می شود.

وی اضافه کرد: اگر مصوبه مجلس که ساخت سالی یک میلیون مسکن هست اجرایی شود ، با توجه به اینکه برای ساخت هر واحد حداقل 100 تن سیمان نیاز هست ، حداقل 100 میلیون تن سیمان نیاز داریم. این در حالی است که تولید واقعی سیمان کشور سالیانه حدود 80 میلیون تن می باشد و برای ساخت این واحدها 20 میلیون تن کمبود سیمان خواهیم داشت .

به گفته این تولیدکننده سیمان، باید با واقعی کردن قیمت سیمان به صنعت سیمان کمک کرد تا نیازهای آینده کشور به سیمان مرتفع شود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات