۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۶۸۵۲۴۱

ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر در کتاب ژرفای غدیر

ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر در کتاب ژرفای غدیر
ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر با تحلیلی نو در ابعاد مختلف واقعه غدیر برای نسل جدید، روش متفاوت کتاب ژرفای غدیر با دیگر کتاب ها در موضوع تحلیل غدیر است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات دلیل ما، به مناسبت ایام عیدغدیرخم کتاب «غدیر در امواج - جلد سوم: ژرفای غدیر (ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر)» نوشته حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری را به بازار نشر عرضه کرده است.

ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر با تحلیلی نو در ابعاد مختلف واقعه غدیر برای نسل جدید، روش متفاوت این کتاب با دیگر کتاب ها در موضوع تحلیل غدیر است. ابعاد تاریخی غدیر، برنامه های سه روزه پیامبر (ص)، ظرافت های این مراسم، پرده برداری و تحلیل نقشه های دشمنان و موشکافی تحرکات آنان بر ضد ولایت، بخش هایی از این کتاب است.

نویسنده بر این باور است که تمام دستورات پیامبر (ص) و تمامی فرمایشات ایشان و امور اجرا شده در تثبیت نظام ولایت علی (ع) و جلوگیری از به ثمر نشستن توطئة منافقان در غدیر و آینده اسلام، نشان دهنده اهمیت این واقعه در زنده نگه داشتن اسلام است.

ساختار کتاب

برای پیگیری اهداف مذکور در کتاب حاضر، ابتدا روشی متفاوت در تحلیل غدیر برای نسل حاضر ارائه شده است، که بخش اول کتاب در سه قسمت به آن اختصاص دارد. در بخش دوم ابعاد اعتقادی تاریخی غدیر در سه قسمت مورد بررسی قرار و گرفته، تا با چشمی باز و دلی روشن به استقبال بخشهای اصلی کتاب برویم. تحلیل برنامه های سه روزه پیامبر در غدیر بخش سوم کتاب است که ظرافتهای این مراسم عظیم را زیر ذره بین برده است. پرده برداری از نقشه های دشمنان غدیر و موشکافی تحرکات آنان بر ضد ولایت بخش چهارم کتاب است، که زمینه تحلیل آیندههای غدیر را برای ذهن هموار می نماید. بخش پنجم کتاب سپردن تحلیل غدیر به صاحب آن است که با آن لسان فصيح «غدیر مظلوم» را در اوج عظمت و مظلومیت به تصویر کشیده است.

از آنجا که فرازهای واقعه غدیر در مواضع مختلف کتاب حاضر از دیدگاههای مختلف مورد تحلیل قرار گرفته، گذشته از آدرسهای منابع که در موارد اصلی ذکر شده، برای دستیابی فوری به آنها بخش پایانی کتاب در سه قسمت آماده شده است. ابتدا منابع فرازهای خاص غدیر زیر هر عنوان ارائه شده، و سپس دوره کاملی از منابع غدیر بدون ذکر عنوان تقدیم گردیده است. آنگاه فهرست جامعی از همه عناوین کتاب حاضر آماده شده که هم برای مراجعه فوری به مطالب مورد نظر راهگشاست و هم برای ارتباط جزئیات تحليلها و یافتن آدرسهای موارد اصلی کمک می کند.

برشی از کتاب

نگارنده در صفحه 86 تحلیلی بر جمله «مَن کُنتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَولاهُ» می آورد و در ادامه چنین می نویسد:

توضیح کلمه های جمله «من کنت مولاه»:

جمله «من کنت مولاه فعلى مولاه» از پنج کلمه تشکیل شده است:

«مَن» ، یعنی هر کس: و این کلمه شامل تمام مسلمانان - یعنی آنان که پیامبر را قبول دارند . می شود.

:کُنتَ»، یعنی «من بوده ام»؛ استفاده از فعل ماضی به معنای آن است که این منصب برای پیامبر تا پایه نبوت عامه و خاتمیت اوست، و خطاب سخن با کسانی است که حضرتش را تاکنون به چنین منصبی قبول داشته اند.

«َمؤلاهُ»، یعنی «مولی و صاحب اختیار اویم»؛ این کلمه محور اصلی جمله است، و خود حضرت در همین خطبه و در مواردی دیگر معنای این کلمه را بیان فرموده اند. «مولی» یعنی کسی که اختیار مردم به دست او است و نسبت به آنان از خودشان بیشتر اختیار دارد، و هر دستوری به آنان دهد باید بدون چون و چرا اجرا کنند؛ و کوتاهی در آن اگر به عنوان اعتراض و شک در حقانیت او باشد مساوی با کفر و انکار نبوت است.

«فَعَلِیٌّ» یعنی «پس على...»؛ تعیین علی بن ابی طالب برای منصب و مقامی که در كلمه بعدی ذکر می شود، مشت محکمی به دهان فتنه گران و دسیسه کاران است تا فکر تشکیک در شخص امام و یا احتمال تعدد آن را از مخیله خود بیرون کنند. از طرف دیگر با معرفی این «على»، یازده امام دیگر را هم که بعد از او دارای مقام و منصب او خواهند بود مشخص می کند به طوری که راه تحریف و تشکیک بسته می شود.

موسسه انتشارات دلیل ما، بمناسبت ایام عیدغدیرخم کتاب «غدیر در امواج - جلد سوم: ژرفای غدیر (ریشه یابی اعتقادی تاریخی غدیر)» نوشته حجت‌الاسلام محمدباقر انصاری را در 221 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه در قطع رقعی و با جلد شومیز، به چاپ رسانده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما به قم- بلوار معلم- مجتمع ناشران - طبقه همکف - واحد ۹ مراجعه کرده، یا با تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ و ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس بگیرند.

ارسال نظرات