۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۸۵۳۶۴

نگاه قرآن و سیره اهل بیت در اعتماد به دشمن

نگاه قرآن و سیره اهل بیت در اعتماد به دشمن
حجت الاسلام بطحائی گفت: امامین انقلاب و علماء بارها تاکید داشتند که غرب، غیرقابل اعتماد است که به وضوح می توان نتیجه اعتماد به غرب را در عاقبت رضاشاه و مصدق نظاره کرد.

سید محمدی مهدی بطحائی گلپایگانی مقرر کتاب جلوه ای از نهج البلاغه در گفت و گو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا در موضوع ثمره اعتماد به غرب گفت: به مناسبت ایام ولایت که منتسب به امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان جانشین بلافصل حضرت رسول، لازم است این نکته بیان شود که حضرت علی(ع) زمانی که به عنوان یکی از گزینه ها برای امر خلافت در جامعه ی به جاهلیت برگشته ی آن زمان مطرح بودند؛ فرمودند به شرطی خلافت را قبول می کنم که صرفا به کتاب خدا و سنت رسول الله عمل کنم.

یادداشت | دیدگاه قرآن و سیره اهل بیت به دشمنان اسلام

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که انقلاب ما استوار بر شعار «لا اله الا الله» و برخاسته از مکتب اهل بیت است که زیر پرچم «ما تابع قرآنیم- رفراندوم نمی خواهیم» شکل گرفته ولذا ثمره ی خون پاک شهدای صدر اسلام و دوران هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم می باشد که می طلبد تمامی مردم علی الخصوص مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران در نحوه ی حکومت داری به روش حضرت امیرالمؤمنین که کتاب خدا و سنت رسول الله است عمل کنند که در تناسب موضوع بحث، به نمونه ای از کتاب خدا و سنت پیامبر خدا در رابطه با نحوه ی برخورد با دشمنان اسلام که امروزه، غرب یکی از مصادیق دشمنان قسم خورده اسلام و ایران اسلامی است اشاره خواهیم کرد تا بتوانیم در بزنگاه های مختلف از این نقشه ی راه به نحو احسن بهره مند شویم.

حجت الاسلام بطحایی ابراز داشت: پیامبر گرامی اسلام راجع به ابوغره شاعر که در جنگ بدر توسط مسلمانان اسیر شد و در نهایت با وساطت برادرش مصعب بن عمیر که در سپاه اسلام بود، رسول خدا او را به صورت مشروط آزاد کرد ولی ابوغره که دشمن قسم خورده اسلام بود به شرط خودش عمل نکرد و لذا در جنگ احد شرکت کرد و اسیر شد که مجدد برای آزادی او وساطت شد ولیکن اینبار به دلیل عمل نکردن به شروطش، پیامبر اکرم با درخواست آزاد شدن او موافقت نکرد و در جواب او فرمود: لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ ؛ مؤمن از يك سوراخ، دوبار گزيده نمى شود.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که در جریان مذکور اشاره شد، انسان مومن باید زیرک باشد و اگر در جریانی متحمل زیانی شد بایستی از زیان قبلی خود عبرت بگیرد تا مجدد متحمل ضرر نشود چراکه هوشمندی، زیرکی و خردمندی از خصائص مومن است و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ .. ؛ و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشید.

حجت الاسلام بطحایی ابراز داشت: ذات اقدس الهی به طور صریح خطاب به مومنان می فرماید که هر گونه ركون و تكيه بر ظالم، آتش و عذاب خداوند را در پى خواهد داشت چرا که هرگونه تمايل و اعتماد به ستمگران داخلى و خارجى ممنوع است و این ممنوعیت به خاطر آن است که ستمگران، لايق پيروى و رهبرى نيستند. همچنین تكيه بر ستمگران، گناه كبيره است چراکه نتيجه‌ تكيه بر ستمگران، غربت و تنهايى خواهد بود.

وی یادآور شد: با توجه به آیات قرآن کریم که بسیار دقیق به بررسی رفتار دشمنان پرداخته که شامل فساد، فشار و نفاق بوده است می توان اینگونه بیان کرد که برخورد صمیمانه، اعتماد و روی آوردن به غرب نشانه ی خودباختگی، نفاق، بزدلی و بی عقلی است همان گونه که در صدر اسلام، منافقان و خودباختگانی بودند که حماقت آن ها سبب می‌شد تا به مناسبت‌های مختلف به سوی دشمن روی بیاورند و پشت پیامبر و دیگر مؤمنان را خالی کنند و یا تعدادی بزدل که از ترس آسیب های احتمالی دشمن، به سوی دشمن دست دراز می کردند که در سوره مبارکه مائده مورد سرزنش خداوند متعال قرار گرفته اند.

یادداشت | دیدگاه قرآن و سیره اهل بیت به دشمنان اسلام

استاد حوزه علمیه گفت: همان طور که امامین انقلاب و علماء عظیم الشأن و دانشمندان دلسوز نظام بارها تاکید داشتند که غرب، غیرقابل اعتماد است به وضوح می توان نتیجه اعتماد بیجای به غرب را در عاقبت رضاشاه و مصدق نظاره کرد که چگونه سبب ذلت رضاشاه و شکست دولت مصدق شدند که این نتیجه رابطه صمیمانه و اعتماد به دشمنان قسم خورده اسلام است.

وی در پایان گفت: امید است که دولت و کابینه های آن ها که بعضا به غرب، خوشبین هستند از این قسمت تاریخ معاصر ایران عبرت بگیرند و به گونه ای نشود که از یک سوراخ دوبار گزیده شویم و آن قسمتِ بدِ تاریخ مجدد تکرار شود.

سینا ریاحی
ارسال نظرات