۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۶۸۵۴۳۸

آخرین خبرها از درگیری‌ها در شرق افغانستان

آخرین خبرها از درگیری‌ها در شرق افغانستان
نیروهای شبه نظامی طالبان با ادامه پیشروی ها در شرق افغانستان توانستند دو شهرستان دیگر را در «کاپیسا» به تصرف دربیاورند تا شمارش معکوس برای سقوط این استان آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مناطق مختلف افغانستان همچنان صحنه درگیری ها است و پیشروی عناصر گروه طالبان در استان های شرقی نیز به صورت مستمر ادامه دارد و برتری خود را در برابر نیروهای دولتی حفظ کرده اند.

یک منبع میدانی که تحولات را در شرق افغانستان از نزدیک دنبال می کند گزارشی از آخرین وضعیت نبردها در استان «کاپیسا» ارائه داد و گفت: نیروهای طالبان در جریان حملات گسترده خطوط دفاعی نیروهای دولتی را در شهرستان «نجراب» در هم شکستند.

این منبع میدانی از تسلط نیروهای طالبان بر شهرستان نجراب خبر داد و افزود: در روزهای گذشته بخش وسیعی از مرکز و شرق نجراب از کنترل نیروهای دولتی خارج شده بود و عناصر طالبان در نهایت  سیطره خود را بر این شهرستان کامل کردند.

این منبع میدانی با بیان این که از دست رفتن شهرستان «نجراب» به معنای سقوط مرکز استان کاپیسا است، گفت: با عقب نشینی های صورت گرفته، شهرستان های مرکزی و جنوب استان (تگاب، اله سائی) هم به تصرف گروه طالبان درآمدند که در مجموع 60 درصد از مساحت استان را در بر می گیرند.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در شرق افغانستان/ کوچکترین استان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

با پیشروی طالبان در محورهای مرکزی و جنوبی استان راه برای نفوذ به شمال کابل و جنوب شرق استان «پروان» باز شده است؛ در حال حاضر درگیری ها در حدفاصل مناطق مرزی جنوب غرب شهرستان «نجراب» و شرق شهرستان محمود راقی (مرکز استان) در جریان است.

روند تحولات میدانی نشان می دهد مقصد بعدی شبه نظامیان طالبان به سمت شهرستان های «محمود راقی و کوه بند» خواهد بود و باید منتظر ماند و دید نیروهای دولتی می توانند در برابر حملات مقاومت کنند یا باز هم مجبور به عقب نشینی می شوند.

بخش های شرقی شهرستان کوه بند در تصرف نیروهای شبه نظامی طالبان است؛ در صورت سقوط شهرستان های «محمود راقی و کوه بند»، نیروهای دولتی فقط کنترل شهرستان های «حصه اول کوهستان و حصه دوم کوهسان» را در اختیار خواهند داشت و می توان گفت استان «کاپیسا» از لحاظ نظامی ساقط شده محسوب می شود.

با تسلط کامل طالبان بر استان «کاپیسا»، زنگ خطر برای استان های حومه از جمله «پروان، کابل، پنجشیر و لغمان» به صدا در خواهد آمد و تحولات میدانی در این محورها وارد مرحله جدیدتر می شود و تحت تاثیر قرار می گیرند.

آخرین خبرها از درگیری‌ها در شرق افغانستان/ کوچکترین استان در آستانه سقوط قرار گرفت + نقشه میدانی و عکس

به گفته منابع میدانی، شبه نظامیان طالبان بیشتر مناطق را بدون مقاومت نیروهای دولتی و درگیری به تصرف درآوردند و همین مسئله گمانی زنی ها را در خصوص تبانی ها افزایش داده و به نظر می رسد رئیس جمهور افغانستان با مدیریت عقب نشینی ها قصد دارد به افکار عمومی القا کند که کشور با خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی امنیت نخواهد داشت.

استان «کاپیسا» از محور جنوبی با استان کابل، از محور غربی با استان «پروان» و از محور شمالی با شمال استان «پنجشیر» و از محور شرقی با استان «لغمان» هم مرز و همین موقعیت اهمیتش را چند برابر کرده است.

به گزارش مشرق، «کاپیسا» کوچکترین استان افغانستان محسوب می شود اما بیشترین جمعیت پس از کابل دارد و یک منطقه پر تراکم به شمار می آید که هزار و ۸۴۲ کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود نیمی از آن ( ۹۲۰ کیلومتر مربع) در تصرف طالبان است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
افغانها باید بدانند دشمن اصلی انان امریکا است که برای حفظ منافع خود فقط برادر کشی و تخم نفاق راه اندازی می کند ای برادر و خواهر افغان دست از برادر کشی و تخریب زیربنای کشورتان دست بردارید وفقط از قران پیروی کنید
0
0