۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
کد خبر: ۶۸۵۵۰۳

تقویت اخلاق و تقوای رسانه ای؛ رمز مصونیت بخشی در عصر جدید

تقویت اخلاق و تقوای رسانه ای؛ رمز مصونیت بخشی در عصر جدید
چرخ جامعه بشری در همه جای دنیا به سمت پیچیدگی و تغییرات در حال شتاب است و برگرداندن آن به وضع سابق مثل این می ماند که بگوییم مردم برخلاف جهت آب شنا کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در زمانه ای روزگار می گذرانیم که باید بپذیریم آهنگ و حرکت زندگی هر چه بیشتر رو به صنعتی شدن و ماشینی شدن گذاشته، خود این مسأله باعث پیچیدگی بیشتر زندگی ها و به تبع آن افزایش استرس و تنش روانی در میان افراد جامعه گشته است.

از این منظر در این که یکی از معضلات روحی – روانی عصر کنونی، تشدید استرس و اضطراب و در پاره ای موارد، افزایش افسردگی در میان مردم است، شکی وجود ندارد، چه آن که به هر حال عوامل مختلفی موجب بروز و ظهور این مساله می شود که باید در جای خود آن ها را شناسایی کرده و بر اساس میزان تأثیر و تأثری که دارند به مقابله با آن ها پرداخت.

در این باره باید دانست پیش از هر چیز نیاز به آموزش و اطلاع رسانی مناسب داریم تا افراد و خانواده ها نسبت به این پیچیدگی، اطلاعات بیشتری کسب نمایند به این جهت که چنانچه فرضاً بگوییم زندگی را ساده کنید چه بسا این گفته پاسخ مشکل ما نباشد به این خاطر که به هر حال چرخ جامعه بشری در همه جای دنیا به سمت پیچیدگی و تغییرات در حال شتاب است و برگرداندن آن به وضع سابق مثل این می ماند که بگوییم مردم برخلاف جهت آب شنا کنند.

در واقع آنچه در مقطع حساس کنونی لازم است این که ما باید خود را هماهنگ با شرایط موجود کنیم تا شنا یاد بگیریم و غرق در این گرداب خطرناک نشویم.

از سویی طبعاً پیش از شنا باید اطلاعاتی را به دست آوریم که در این خصوص نقش رسانه های نوین از جمله تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و ... بسیار مهم و کلیدی است؛ به دیگر سخن، ما در خصوص این رسانه های نوین هم باید از یک سو دانش خود را ارتقا دهیم و از سوی دیگر نسبت به آفت ها و آسیب های آن ها به درستی اطلاع رسانی کنیم و طبعاً در این میان طلاب و فضلای حوزه به عنوان قشر نخبه و تاثیرگذار جامعه وظایف سنگینی به عهده دارند، چه آن که متولی ابلاغ و فهم دین به مردم نیز به شمار می روند.

سخن قابل اعتنای دیگر در این راستا این که؛ هم گذاشتن کلاس های آموزشی در این زمینه نیاز است و هم برگزاری همایش ها و سمینارهایی که در نهایت موجب افزایش دانش رسانه ای مردم و خانواده در پرتوی فهم صحیح از دین و آموزه های ناب آن شود، ضروری جلوه می کند.

در واقع هم باید آگاهی داد و هم آسیب ها را نشان داد و این را به مردم گفت که اگر به این آسیب ها به طور جدی توجه نکنیم نه تنها افراد عادی، چه بسا روحانیون مطرح و اساتید حوزه و دانشگاه نیز دچار مشکل جدی شوند، کما این که بازخوانی برخی از این تجربیات نیز در این باره بسی لازم است و ایضاً عبرت آموز.

نکته حائز اهمیت دیگر این که این باور را در بین مردم و خانواده ها ایجاد کنیم که آنچه انسان را به آرامش واقعی می رساند، همانا معنویت برخاسته از دین است نه هر معنویتی که این روزها عده ای در تبلیغ آن می کوشند آن را متناسب با سرعت پیچیدگی زندگی نشان دهند.

از سوی دیگر باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که در دنیای کنونی، میزان رشد معنوی و اخلاقی و بهره گیری افراد از معارف دینی دارای سرعتی بسیار کند است و ایجاد این ناهماهنگی به نسبت شتاب زندگی های پیچیده امروزی باعث بروز تنش و ایجاد و تشدید معضلاتی از جنس روحی و روانی همچون استرس و اضطراب و افسردگی شده است.

به عبارت دیگر، بهره ی ما از مسایل معنوی متأسفانه روز به روز کاسته شده و از آن سو پیچیدگی و تجلیات زندگی مادی روز به روز در زندگی ما بیشتر شده به نحوی که بخش عمده ای از زندگی ما را همین مسایل فرا گرفته است.
بنابر این باید یک توازن بین این دو ایجاد شود و در این خصوص می بایست مسایل معنوی که برگرفته از دین و معارف اسلامی است را به طور جدی در جامعه رواج دهیم.

بی شک چنانچه نتوانیم ضرورت حرکت به سمت اخلاق و ارزش های اخلاقی و عملیاتی کردن این ارزش ها در زندگی امروزی را به درستی برای مردم و نسل جوان جا بیندازیم، به طور قطع از این ناحیه آسیب جدی می بینیم و این طور هم نیست که حالا بگوییم فلانی که شیعه و محب اهل بیت(ع) است و اهل نماز و عبادت و یا روحانی و خانواده مذهبی است پس دیگر آسیبی نمی بیند، به این جهت که میکروب و ویروس ، عالِم و غیر عالم و مذهبی و غیر مذهبی نمی شناسد و همه را آلوده می سازد.آلودگی رسانه ای و مظاهر مادی این آثار را به صورت قهری دارد و ما باید خود را واکسینه کنیم به این معنا که می بایست مباحث معنوی و ارزش های اخلاقی و پایبندی به این ارزش ها را قبل از هر چیز در نهاد خانواده ، تثبیت و نهادینه کنیم.

سید طاها علوی

ارسال نظرات