۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۸۵۵۶۵
یادداشت؛

علم خاکستری و تدریجی!

علم خاکستری و تدریجی!
عزیزانی که به دنبال طب سنتی یا اسلامی هستندتا وقتی که نتوانسته باشند قسمت بزرگ جامعه علمی و مردم را با خود همراه کنند برای عرضه عمومی به جامعه «میوه کال» به حساب می آیند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، موضوع تعارض علم جدید و برخی از علوم کهن و یا علم و دین از مباحث بسیار قدیمی و ریشه دار است و این موضوع از قضا طرفداران و مخالفان پر و پا قرص مخصوص به خود را دارد.

برخی تمام علوم غربی و جدید را شیطانی و سیاه قلمداد می کنند و برخی آنرا فرشته نجاتی که باید همه چیز را فدای آن کرد. امثال تقی زاده حتی تنها راه پیشرفت را از سر تا پا غربی شدن می دانند!

اما بسیاری هم نگاه واقع بینانه تری به علوم جدید دارند. نه تابع محض هستند و نه در ستیز کامل! از نگاه آنها علم مقوله «خاکستری» است، قسمتی سیاه و قسمتی سفید و قسمتی هم بین سیاه و سفید. در این نگاه نمی توان تمام علوم جدید را کنار گذاشت. و با کنار گذاشتن تمام علوم ، دچار عقب ماندگی های بلند مدَّت و هزینه های سهمگین خواهیم شد. هزینه هایی که نه جامعه طاقت آنرا دارد و نه امکانات موجود.

مثلا اگر تمام علم جدید را کنار می گذاشتیم، امروز در صنعت دفاعی خودکفا نمی شدیم و به قدرت بازدارندگی منطقه ای نمی رسیدیم! نگاه رهبر معظم انقلاب، یک نگاه عمیق، بلند مدت و راهبردی به مقوله «علم» است. ایشان به توجه به اینکه علم در دنیای امروز باعث قدرت است. علم آموزی را بسیار لازم می دانند و به آن تشویق می کنند. البته این به معنای کنار گذاشتن علوم کهن و سنتی نیست نیست. بلکه ایشان با همان نگاه عمیق، فرصت را برای تجلی و ظهور علوم سنتی و کهن نیز فراهم کرده اند. و دانشمندان آن علوم را نیز تشویق کرده اند.

در باب «طب و واکسن» هم همین نگاه عمیق جاری است. طب یکی از علوم استراتژیک در دنیا محسوب می شود. و کشور ما در سالهای اخیر دانشمندان ونخبه گان متعددی را در آن تربیت کرده است. پس برای رفع نیازهای طبی کشور، بهترین راه تقویت همین نیروهای داخلی و پرورش آنها است. و واکسن زدن مقام معظم رهبری را به همین صورت باید تطبیق کنیم.

امَّا اینکه برخی مدعی اند، راهکارهای جایگزینی چون طب اسلامی هم وجود دارد، باید در نظر گرفت که در علوم تجربی موفقیت وکارآمدی بصورت تئوریک تایید نمی شود، بلکه کارآمدی باید در آزمایشات متعدد و در بازه های زمانی طولانی مدت به اثبات برسد. اما «طب اسلامی یا طب سنتی» علی رغم موفقیت ها در برخی از موارد، هنوز بصورت کامل این موضوع را به اثبات نرسانده است. شاید هم طرفداران آنها مدعی باشند برخی اجازه این تجلی را به آنها نداده اند.

هرچه هست رهبر حکیم یک جامعه، نمی تواند روی سلامتی مردم کشورش خطر کند. بلکه باید مطمئن ترین راه را برگزیند. و آن هم تکیه بر تجارب چند صد ساله طب جدید و سعی در داخلی سازی کردن آن برای جلوگیری از نفوذ و سوء استفاده دشمنان است.

در نگاه بلند مدت، سرمایه گذاری، جلب اعتماد عمومی، نپرداختن به حواشی و سلامت عمومی مردم را باید در نظر گرفت. از همین رو، از نکات بسیار مهمی که در نگاه مقام معظم رهبری وجود دارد ، استفاده به موقع از علوم است. ایشان همیشه بر بومی سازی و قطع وابستگی به غرب سخن گفته اند. در مقوله علم هم این تاکید ها وجود دارد. اما گاهی تکیه زدن بر علومی که هرچند به اسم داخلی هم باشند ، باعث از بین رفتن کلِّ آن علم و سرخوردگی جامعه از آن علوم می شود.

عزیزانی که به دنبال طب سنتی یا اسلامی هستند، تا وقتی که نتوانسته باشند قسمت بزرگ جامعه علمی و مردم را با خود همراه کنند، برای عرضه عمومی به جامعه «میوه کال» به حساب می آیند. و چیدن «میوه کال» باعث از بین رفتن تمام زحمات گذشته خواهد شد! طب جدیدی با قرن ها تلاش دانشمندانش سیطره جهانی پیدا کرده و مورد اقبال اکثریت جامعه علمی و مردم کشور است. ولی طب های مورد ادعا هنوز بصورت تجربی و در سطح گسترده به اثبات نرسیده و نتوانسته جامعه علمی و مردم بصورت کامل متوجه خود کند.پس انتظارِ کنار گذاشتن کامل طب جدید از سوی آنها با استناد به موفقیت های موضعی که در چند سال اخیر داشته اند یا با استناد به اینکه علم محبوب خود را «سفید کامل» می پندارند هم خطر بزرگی برای جامعه به حساب می آید و هم باعث از بین رفتن خود آن علم خواهد شد.

«تعجیل در به ثمر نشستن» یا «تعجیل در اقبال عمومی جامعه علمی و مردم» از آفت های بزرگی است که طرفداران علوم مذکور دچار آن هستند و بیم آن می رود با همین نگاه باعث از بین رفتن کل آن علوم شوند!

جعفر بحرینی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
همدانیان
Iran, Islamic Republic of
۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
مدام ایراد گیری و انتقاد و طلبکاری ...
هیچ وقت انتقاد همراه پیشنهاد نیست ...
این روش دیگر کاربرد ندارد و خسته کننده شده ...
حال آدم از این همه ایراد گیری بهم می خورد.
بعضی ها دوست دارند در هر حالتی نقش اپوزسیون رو بازی کنند.
0
1